32

ספקי שירות בתחום קבלני גבס

היתרונות וחסרונות של בנייה בעזרת גבס

מהם היתרונות והחסרונות של בנייה בעזרת גבס ובאילו מצבים נעדיף להשתמש בחומר גלם זה או אחר?

יתרונות וחסרונות לבנייה בגבס

בישראל מאז סוף שנות השמונים היקף השימוש בגבס בבנייה נמצא במגמת עלייה מתמדת - עד כדי כך, שכיום כמעט אין פרוייקט בנייה חדש או שיפוץ ללא שימוש בלוחות גבס כמו גם בקרניזים ופרופילים מגבס. לוחות גבס משמשים לבניית קירות פנים וחלוקת חלל גדול לחדרים, להקמת מחיצות למניהן, תקרות אקוסטיות, הנמכת תקרות, יצירת נישות, דלפקים, מזנונים, אלמנטים דקורטיביים כגון קשתות, צורות גיאומטריות מסוגים שונים ועוד. מזה כמה שנים שבבנייה קלה נעשה שימוש בלוחות גבס מתאימים לקירות חיצוניים.
עצם העובדה שהשימוש בלוחות, קרניזים ופרופילים מגבס הוא כה נפוץ מעידה על היתרונות הרבים של חומר גלם זה. חשוב לדעת שלגבס יש גם חסרונות שצריך לקחת בחשבון. לפניכם סקירה של יתרונות הבנייה בגבס כמו גם חסרונות אופייניים של חומר גלם זה.

מגוון נרחב המאפשר עיצוב יצירתי

אחד היתרונות הבולטים של בנייה בגבס הוא שחומר גלם זה מעניק חופש עיצוב שקשה להתחרות עימו. אמנם, כדי להשיג תוצאות טובות דרושים ידע, ניסיון, מומחיות וכישרון אבל בידיים הנכונות לוחות גבס מאפשרים הפיכת עיצובים ייחודיים למציאות. מעצבי פנים ואדריכלים מכירים את חופש הפעולה ששימוש בגבס מאפשר, בעלי מקצוע מתחום הגבס מוציאים לפועל תוכניות המעניקות אופי ויוצרים אווירה מבוקשת בחדרים וחללים שונים בבתי פרטיים, בתי עסק, מוסדות, בתי מלון ועוד.
ככל שהדבר נוגע לחופש עיצוב, לגבס עדיפות ברורה על פני כל חומר גלם אחר לבנייה. בין היתר אפשר בקלות יחסית ליצור תקרות צפות, קשתות, שילובים עם עץ וחומרי גלם אחרים, להתקין גופי תאורה שקועים, לבנות נישות מרשימות ופרקטיות, מזנונים נאים, לחלק חלל בצורה בלתי שגרתיות ועוד.

בנייה יעילה וחסכונית

בנייה בגבס היא מהירה וזולה ביחס לשיטות בנייה אחרות. כך למשל בניית קיר פנימי מלבנים עשויה לקחת יומיים במהלכם יש לשנע לבנים וחומרי גלם נוספים כגון מלט, חול וחצץ, להכין טיט, להניח את הלבנים שורה על גבי שורה, לחצוב בקיר כדי להעביר צינורות מים, כבלי חשמל ותקשורת ועוד. מדובר בעבודה מאומצת בה מעורבים, בשלבים שונים, מספר עובדים. הקמת קיר דומה מגבס תיקח מחצית הזמן ומספיקים שני עובדים לכל אורך הדרך. לא רק שבחירה בגבס מאפשרת השלמת המלאכה מהר יותר ובפחות מאמץ גם עלות הביצוע נמוכה משמעותית.
חשוב לציין שלפעמים חופש הפעולה שגבס מעניק מבחינת עיצוב עלול להניע אדריכלים ומעצבי פנים לערוך תוכניות מורכבות שביצוען דורש מומחיות, זמן והוצאה גבוהה יחסית. אם יעילות וחיסכון היו הסיבות העיקריות לבחירה בגבס יש להקפיד לשמור גם על תכנון פשוט שיביא לידי ביטוי יתרונות אלה.

קל לבצע שיפוצים ושינויים בעתיד

בנייה בגבס היא לא רק מהירה ויעילה בעת ההקמה, ביצוע שיפוץ במבנה שקירותיו הפנימיים עשויים לוחות גבס הוא פשוט, קל וזול יחסית לעבודה דומה במבנה שקירותיו הפנימיים נבנו מלבנים ובטון. הריסה ופינוי קירות גבס דורשת הרבה פחות מאמץ ויוצרת הרבה פחות לכלוך ופסולת מהריסה ופינוי קירות לבנים. במהלך שיפוץ הדורש הריסת קיר לבנים עשויים להינזק הריצוף, קירות סמוכים, משקופים, דלתות ועוד. הריסת קיר גבס היא מלאכה נקיה ומדוייקת יותר שקל לבצע ללא פגיעה בחלקי מבנה סמוכים.

גימור איכותי

בחירה בלוחות גבס מבטיחה שניתן יהיה בקלות להשיג מראה חלק ומדוייק. קיר גבס שנבנה במקצועיות יראה מושלם, משטח הקיר יהיה חלק ואחיד, לא ניתן יהיה להבחין בתפרי החיבור בין הלוחות וקל יהיה לצבוע את הקיר כך שיראה מושלם. בניה בגבס מאפשרת יצירת זויות מדוייקות לכל אורך הקו בו נפגשים קירות, כמו גם בין קיר לתקרה. שימוש באלמנטים דקורטיביים נאים מגבס כגון קרניזים ופרופילים גם הוא יכול לתרום הרבה מאוד להשגת גימור מרשים.

על מגוון היתרונות שצויינו לעיל יש להוסיף את העובדה שכיום יש סוגים שונים של לוחות בניית גבס המתאימים לשימושים שונים. כך למשל לוחות גבס ירוק עמידים בלחות ורטיבות ומתאימים לחדי אמבט ומטבחים, גבס ורוד בעל עמידות משופרת מפני אש, גבס מחורר לתקרות אקוסטיות וקירות דקורטיביים, לוחות גבס חיצוניים בעלי מעטפת סיבי זכוכית (פיברגלס), לוח גבס 4 פאזות ועוד.
גבס מטבעו ניחן בתכונות בידוד תרמי ואקוסטי טובות למדי אבל כדי שקיר שנבנה בגבס יבודד היטב יש למלא את המרווח שבין לוחות הגבס משני צידי הקיר ביריעות חומר מבודד כגון צמר זכוכית או לוחות קלקר דחוס. קיר גבס, פנימי או חיצוני, שנבנה במקצועיות ותוך שימוש בחומרים איכותיים יבודד טוב יותר מקיר לבנים.

שני חסרונות עיקריים

לצד היתרונות הרבים של בנייה בגבס יש שני חסרונות עיקריים שחשוב לקחת בחשבון. גבס הוא פחות חזק מלבנים ובוודאי שאין לו חוסן דומה לבטון, מכה בקיר גבס עלולה לפעור בו חור, צריך להיזהר כשמעמיסים משקל על קיר גבס (מדפים עמוסי ספרים למשל) ועוד. חסרון נוסף הוא עמידות נמוכה יחסית מפני מים ולחות, כך למשל קירות גבס במבנה שהוצף עלולים להינזק במידה שתחייב החלפתם בעוד קירות לבנים בתנאים דומים יחזרו לקדמותם לאחר ייבוש יסודי, תיקון וצביעה מחדש.

32

ספקי שירות בתחום קבלני גבס

מצא בעל מקצוע

קבלני גבס מומלצים תל אביב

אפשרויות העיצוב בעזרת גבס ומוצריו הן בלתי נגמרות

ניסור גבס בקלות ויצירת מבנים וצורות שונות בקלות

כיום קיימים סוגים שונים של גבס למטרות ושימושים שונים

כתבות ומאמרים

מחיר קיר גבס, פירוט עלויות של עבודותעם לוחות גבס לבית

מחיר קיר גבס, פירוט עלויות של עבודותעם לוחות גבס לבית

במאמר נלמד על פי מה נקבעים מחירי הבנייה והעיצוב בגבס ומהן העלויות אליהן עלינו לצפות בפרוייקטים.

קרא עוד
מהם כלי העבודה הכי שכיחים אצל בעלי המקצוע?

מהם כלי העבודה הכי שכיחים אצל בעלי המקצוע?

במאמר נענה על השאלה הפשוטה - איזה כלי עבודה הכי פופלרי וחשוב לבעלי מקצוע?

קרא עוד
מהם היתרונות של לוחות גבס בשיפוץ ביתי?

מהם היתרונות של לוחות גבס בשיפוץ ביתי?

במאמר יוסבר על השימוש בלוחות גבס בשיפוץ הביתי מבחינת עיצוב הבית ופתרונות אסתטיים.

קרא עוד
כל המידע על קרניזים דקורטיביים - המדריך להקנת קרניז לקיר

כל המידע על קרניזים דקורטיביים - המדריך להקנת קרניז לקיר

במאמר יוסבר מהו קרניז לקיר, מתי מומלץ להתקין אותו, ואילו סוגי קרניזים דקורטיביים קקיימים כיום בשוק.

קרא עוד
עיצוב בגבס

עיצוב בגבס

במאמר יוסבר מהם היתרונות של עיצוב בגבס, אילו סוגי עיצובים בגבס קיימים, ולמה חשוב שרק בעל מקצוע יבצע עבודות גבס.

קרא עוד