45

ספקי שירות בתחום בניית פרגולות

לחובבי ה-DIY, איך בונים פרגולה מעץ בשיטת עשה זאת בעצמך

טיפים, דגשים ופירוט תהליך בניית פרגולה לחובבי עבודות בעץ המעוניינים בשיטת עשה זאת בעצמך

לחובבי ה - DIY - איך בונים פרגולה?

הרשת מלאה במדריכים אשר פורסים את כל השלבים להכנה של פרגולה בסגנון "עשה זאת בעצמך". האם זה ריאלי? מה העלויות וכמה זה חוסך? ומה חשוב לדעת, לפני שמפשילים שרוולים ומתחילים בבניית הפרגולה?

בניית פרגולה לבד - זה אפשרי, אם אתם בעלי ניסיון בפרוייקטים דומים בחומר

מי שחובב פרוייקטים בעץ ויש בידיו את כלי העבודה הנדרשים (כמו מקדחה טובה, מברגה טובה, מסור דיסק איכותי, וכדומה) עשוי לגלות שבניית פרגולה מעץ באופן עצמאי, או הרכבה של פרגולה מאלומיניום מ"קיט" שמגיע מוכן בצירוף כל האביזרים הנדרשים (כך שלכם נשאר רק להרכיב את הפרגולה) היא אפשרית בהחלט. הסוד להצלחת הפרוייקט טמון בהזמנת חומרי הגלם - במקרה שתבחרו בפרגולה מאלומיניום, מומלץ לבחור בקיט להרכבה עצמית שוידאתם כי הוא מכיל רכיבים מאיכות גבוהה ומתאים בדיוק למיקום הייעודי של הפרגולה החדשה שלכם; במקרה של בניית פרגולה מעץ - חשוב לעבוד עם מחסן עצים איכותי, וניתן בהחלט להזמין את העצים כבר מוכנים להתקנה - לאחר תכנון הפרגולה, תוכלו להזמין את קורות העץ כבר מטופלות נגד מזיקים, מנוסרות לגדלים הנדרשים, ואף צבועות או משוחות בלכה - כך שלכם נותר רק להרכיב את חלקי הפרגולה החדשה שלכם.

שלב מקדים - תכנון הפרגולה

זהו השלב שחשוב לא להקל בו ראש. עליכם לקחת מידות מדוייקות, הן למימדי הקונסטרוקציה והן למימדי הקירוי. חשוב לקחת בחשבון הטיה של הקירוי לניקוז מים בעונת החורף ובגשמים, ומומלץ לתכנן פרגולה גדולה או מקורה ככל האפשר, מפני שהמרחב המקורה מתחת לפרגולה הוא קטן מגודל הפרגולה, בשל חדירה של שמש וגשם לאזורים בקצות המרחב המקורה.

בסיום תהליך התכנון, יהיו בידיכם נתונים מדוייקים על עיצוב הפרגולה, תכנון הפרגולה, כלל החומרים שתזדקקו להם כולל גדלים מדוייקים של קורות הקונסטרוקציה וחומרי הקירוי, כולל הצבעים בהם תעשו שימוש. השלב הבא יהיה הזמנת חומרי הגלם המתאימים לבניית פרגולה על פי התכנון שלכם.

מילה בנוגע לאישורים ותקנות

"חוק הפרגולות" מאפשר התקנה של פרגולה ללא צורך באישורים, אם כי תצטרכו לבנות את הפרגולה שלכם בהתאם לתקנות העירוניות (אשר בדרך כלל מגבילות את שטח הפרגולה ביחס לשטח הגינה או המרפסת) וקובעות כי מהנדס קונסטרוקציה צריך לאשר את המבנה. על פי החוק, עליכם להגיש את תכניות הפרגולה לוועדת התכנון המקומית באזורכם - אם הכל נעשה כראוי, תקבלו אישור אוטומטי לפרגולה שלכם בתוך זמן קצר.

השלב הראשון והחשוב - התקנת הקונסטרוקציה של הפרגולה

הקונסטרוקציה של הפרגולה שלכם היא המבנה המחזיק את הפרגולה ומעניק לו יציבות. הקונסטרוקציה מכילה רגליים וקורות רוחב המחברות בין הרגליים. תצטרכו בדרך כלל ארבע קורות עבור הרגליים (ככל שתבחרו בקורות עבות יותר כך הקונסטרוקציה שלכם תהיה יציבה יותר, ככל שהפרגולה שלכם גדולה יותר, כך כדאי לבחור בקורות עבות ויציבות יותר), ועוד לפחות שמונה קורות שיחברו במאוזן בין הרגליים (שתיים בכל פאה). בנוסף, תצטרכו קורות ליצירת הכנה לקירוי - בדרך כלל בערך קורה ל חצי מטר, לאורך ולעיתים גם לרוחב (תלוי בסוג הקירוי שתבחרו).

הנה השלבים העיקריים בבניית הקונסטרוקציה של הפרגולה:

  • על מנת להתקין את "רגלי" הפרגולה באופן בטוח - חשוב לבנות יסודות מוצקים לקונסטרוקציה. על כן, יש לחפור בורות להנחת רגלי הפרגולה ולבטן אותן לאחר הנחת הרגליים במקומן. אל תשכחו ליישר את הרגליים באמצעות פלס לפני שהבטון מתייבש...
  • לאחר ייבוש מלא של הבטון (בדרך כלל 24 - 48 שעות) - חיבור הקורות המאוזנות התומכות בקונסטרוקציה, בארבע פאות הפרגולה ובגג שלה
  • לאחר חיבור כל קורות הקונסטרוקציה - חשוב לבחון את יציבותה. אם תרגישו צורך - זה הזמן לחזק את הקונסטרוקציה, למשל באמצעות קורות מאוזנות או מאונכות נוספות, או באמצעות אלכסונים

שלב שני - הנחת הקירוי

לאחר שהקונסטרוקציה שלכם חזקה ויציבה, תוכלו להניח את הקירוי מעליה. חשוב לחבר את חומר הקירוי היטב אל הקונסטרוקציה, הן על מנת להעניק לו יציבות ולשפר את עמידותו לאורך השנים - והן על מנת למנוע רעשים חזקים מהפרגולה בימים של מזג אוויר חורפי.

הקירוי הנפוץ לפרגולות בישראל הוא עשוי יריעות במבוק. תוכלו לבחור בחומרי קירוי אחרים, כמו לייסטים, שינגלס (לוחות בצורה של רעפים - שהם כבדים משמעותית מהבמבוק ודורשים קונסטרוקציה עמידה יותר) או פוליקרבונט שקוף. בכל מקרה, מומלץ להניח מעל שכבת הקירוי הנבחרת גל שכבת קירוי נוספת, סנטף או פוליגל, אשר מקנים עמידות מוגברת למרחב בפני קרני השמש וטפטוף של גשם; מקנים הגנה מפני קרינת UV של קרני השמש; ומקנים לחומרי הגלם של הפרגולה עמידות גבוהה יותר לאורך שנים רבות יותר בפני פגעי מזג האוויר.

מה עדיף - לבנת פרגולה לבד או להיעזר באיש מקצוע לבניית הפרגולה?

חשוב לקחת בחשבון, שבנייה איכותית של פרגולה היא כזו שתלווה אתכם למשך שנים ארוכות (עד עשר שנים ויותר). על כן, חשוב לבנות את הפרגולה בצורה בטוחה ואיכותית - כמו גם לתחזק אותה במידת הצורך, לחדש את צביעת חומרי הגלם על מנת לשמור על עמידותם בפני רטיבות ושמש, ולבצע תיקונים שישמרו על חוזק המבנה ובטיחות השימוש בו. בכל מקרה של חוסר ביטחון, תוכלו לערב איש מקצוע באופן נקודתי או כולל, כדי להבטיח את תקינות הפרגולה שלכם ויציבותה.

45

ספקי שירות בתחום בניית פרגולות

מצא בעל מקצוע

מתקיני פרגולות מומלצים תל אביב

לקיחת מידות מדויקות לממדי הפרגולה זהו שלב חשוב שאסור לוותר עליו

קונסטרוקציה של פרגולה עם יסודות מוצקים ויציבים

את קירוי הפרגולה יש לחבר היטב כדי שיהיה יציב ועמיד לאורך שנים

כתבות ומאמרים

סנטף או פוליגל - איזה חומר מומלץ יותר לקירוי הפרגולה שלנו?

סנטף או פוליגל - איזה חומר מומלץ יותר לקירוי הפרגולה שלנו?

במאמר יפורט על 2 החומרים הנפוצים בארץ המשמשים כשכבת הגנה לקירוי הפרגולה: סנטף ופוליגל

קרא עוד