27

ספקי שירות בתחום טכנאי מזגנים

כל מה שרציתם לדעת על מזגן רצפתי

במאמר יוסבר מהו מזגן רצפתי, נכיר את סוגי המזגנים הרצפתיים הקיימים ונלמד מתי מומלץ לבצע התקנה.

כל מה שרציתם לדעת על מזגן רצפתי

כפי ששמו מעיד עליו, מזגן רצפתי הוא מזגן שמותקן על הרצפה או סמוך לרצפה. קיימים שלושה סוגים של מזגנים רצפתיים: מזגן רצפתי "רגיל", מזגן רצפתי דו-כיווני ומזגן רצפתי נייד. במאמר הבא נסביר מהם תכונותיו של כל מזגן ומזגן, ונעמוד על ההבדלים ביניהם.

מזגן רצפתי "רגיל"

מדובר על מזגן מפוצל (כלומר, מכיל שתי יחידות – יחידת מדחס חיצונית ויחידת קירור פנימית), שדרך פעולתו מזכירה מזגן עילי רגיל או מזגן מיני מרכזי רגיל, אך בהבדל חשוב – יחידת הקירור אינה מותקנת מעל גובה הראש כמו מזגן עילי רגיל, או במקום מרכזי כמו מזגן מיני מרכזי רגיל, אלא בגובה הרצפה. זו כמובן התקנה פשוטה יותר, והמזגן יכול להיות כבד וחזק יותר ובעל עוצמה רבה יותר. מזגן רצפתי כזה מקרר את החדר מהר יותר, משום שהאוויר הקר שוקע ונשאר נמוך בגובה בו נמצאים הדיירים. חסרונותיו של מזגן כזה הם השטח שהוא תופס על רצפת החדר, השטח שהוא גוזל מן הקיר שלידו הוא מוצב, הצורך להקפיד על פתחי אוויר (כניסה ויציאה) נקיים בכל עת, וכן הרעש והנשיבה החזקה שעלולים להפריע לדיירים בחדר.

מזגן רצפתי דו-כיווני

מזגן זה דומה בתכונותיו למזגן רצפתי רגיל, אך בהבדל אחד: ניתן להציבו בתוך פתח בקיר שמפריד בין שני חדרים סמוכים, כך שיחידת קירור אחת תזרים אוויר לשני הכיוונים ותקרר בו-זמנית את שני החדרים. בגלל תכונה זו, מזגן כזה נקרא לעתים גם "דו-מזגן". מזגן רצפתי אחד כזה יכול אם כן לשרת שני חדרים, ולכך יתרונות וחסרונות: זה פיתרון יעיל למדי וזול יחסית (מזגן אחד לשני חדרים), אך הוא מחייב קריעת פתח בקיר שבין
החדרים ומקרר את שניהם באותה מידה ובאותו זמן, תוך הקמת רעש לא מבוטל. בנוסף, התקנת מזגן מסוג זה, חייבת להיעשות בתוך קיר פנימי (הקיר שמפריד בין שני החדרים), ולכן הצינורות והכבלים שמחברים בין היחידה הפנימית ליחידה החיצונית ארוכים יותר וקשה יותר להסתירם מן העין.

מזגן רצפתי נייד

זהו סוג מיוחד של מזגן ששונה לגמרי מכל המזגנים האחרים בכך שניתן לנייד אותו ולהעבירו ממקום למקום. גם עקרון הפעולה שלו שונה, והפעלתו בתוך חדר מחייבת להעביר צינור עבה ממנו והחוצה (דרך חלון או פתח כלשהו בקיר). יעילותו של מזגן רצפתי נייד כזה נמוכה למדי, הן בגלל שיטת הפעולה שלו והן בגלל ההכרח להשאיר חלון או דלת פתוחים לצורך העברת הצינור החוצה, והשפעתו ניכרת רק בחדר קטן. יתרונו הוא בניידותו – היכולת להעבירו מחדר לחדר ואפילו מדירה לדירה ולספק בכך פיתרון זמני ולא יקר לבעיה מקומית של חום או קור. מזגן נייד כזה איננו מכשיר פופולרי, ובארץ משווקים רק דגם אחד או שניים ממנו. סוג אחר של מזגן רצפתי נייד מכיל אמנם יחידת מדחס חיצונית קטנה ויעילותו גבוהה יותר, אך הוא נדיר ביותר וכמעט איננו משווק בישראל.

מתי מומלץ להתקין מזגן רצפתי?

מתי אם כן כדאי להתקין מזגן רצפתי דווקא ולא מזגן עילי או מזגן מיני מרכזי "רגילים"? התשובה נעוצה בנסיבות מיוחדות שמחייבות פיתרון מיוחד: קיר חיצוני או פנימי חלש שאיננו מסוגל לשאת מזגן עילי (למשל אוהל, או קיר זכוכית); אילוץ כספי שמחייב מיזוג שני חדרים במחיר של מזגן אחד (באמצעות מזגן דו-כיווני); חדר שמסיבות אסתטיות אינו "סובל" יחידת מזגן על הקיר (למשל, חדר תצוגה במוזיאון); התקנה זמנית של פיתרון זמני זול (באמצעות מזגן נייד – למשל, בדירה שכורה); וכיוצא באלו מקרים. מכל מקום, בדומה להתקנות של מזגן עילי או של מזגן מיני מרכזי רגילים, גם התקנת מזגן רצפתי מחייבת ידע וניסיון וכדאי מאוד להיוועץ בטכנאי מזגנים או מומחה לפני הרכישה וההתקנה.

27

ספקי שירות בתחום טכנאי מזגנים

מצא בעל מקצוע

טכנאי מזגנים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

הכירו את סוגי המזגנים השונים

הכירו את סוגי המזגנים השונים

במאמר יוצגו סוגי המזגנים הקיימים להתקנה ביתית, וכן יפורטו היתרונות והחסרונות של כל סוג וסוג.

קרא עוד