18

ספקי שירות בתחום דודי שמש וחשמל

סוגי דודי חשמל קיימים והמדריך המלא לאופן התקנת דודי חשמל

במאמר יוסבר אילו סוגי דוד חשמל קיימים ,כיצד בוחרים דוד חשמל לבית ומהו תהליך התקנת דוד חשמל.

כל המידע החשוב על דודי חשמל

דיירים רבים מתלבטים בין התקנת דוד חשמל או דוד שמש. בקניית דירה חדשה אין מקום להתלבטות – החוק בישראל מחייב התקנת דוד שמש בדירה, ודוד זה כולל כמעט תמיד גם מחמם מים חשמלי בתוכו. רק כאשר מגיעה העת להחליף דוד שמש ישן (אחרי כ-10 שנים), או כאשר בדירה יש רק דוד חשמלי והגיעה העת להחליפו, יש להקדיש תשומת לב לכמה נקודות.

האם כדאי להחליף דוד שמש בחשמלי?

התשובה איננה פשוטה ותלויה במספר רב של גורמים, כאשר העיקריים שבהם הם מספר המשתמשים במים חמים ודפוסי השימוש שלהם, והאם יש מקום לצורך התקנת דוד חשמל בתוך הדירה. אופציה מעניינת היא להתקין דוד חשמל במקום בו היה מותקן דוד השמש הישן ורק לבטל את הקולטים, וכך לחסוך בהוצאות ההתקנה והעברת הצנרת.

היכן כדאי להתקין דוד חשמלי בדירה?

לא בכל דירה יש מקום לצורך התקנת דוד חשמל לחימום מים, ובמיוחד בדירות שנבנו במקור עם דוד שמש חיצוני. יש לשים לב לשני כללים חשובים באשר למיקומו של דוד חשמלי לחימום מים:

  • מרחקו מהברזים צריך להיות הקטן ביותר האפשרי, על-מנת למנוע בזבוז של מים ושל חשמל;
  • רצוי מאוד שהדוד יהיה מותקן במאונך ולא במאוזן – נצילותו של דוד חשמל מאונך טובה הרבה יותר, והמים שבתוכו נשמרים חמים זמן רב יותר.


איזה נפח דוד לבחור?

ניתן להשיג דודי חימום בנפחים שבין 200-50 ליטר, והבחירה בנפח המתאים צריכה להיעשות לפי מספר הדיירים והרגלי השימוש שלהם ולפי המקום האפשרי להתקנה. עבור דייר בודד, דוד חימום חשמלי קטן בנפח 50 ליטר יכול להספיק בהחלט; זוג דיירים יוכל בדרך כלל להסתפק בנפח 80 ליטר; ויש להעלות את הנפח לפי מספר הדיירים הנוספים בדירה.

באיזה יצרן לבחור?

החוק הישראלי מחייב כי דודי חשמל ייוצרו בהתאם לדרישות התקן, אך קיימים הבדלים גדולים בין היצרנים השונים מבחינת איכות החומרים, שנות האחריות, טיב ההתקנה ויעילות הפעולה. כמו ברוב המוצרים, דודי חשמל גדולים יותר ואיכותיים יותר הם גם יקרים יותר, ולכן השיקול הכספי חשוב; אך כדאי תמיד לזכור כי אורך החיים של דוד חשמל גדול יחסית (15-10 שנים), ולכן כדאי להתאמץ מעט יותר ולהשקיע במוצר איכותי. כמובן, יש להתרחק כמו מאש מכל מיני "חאפרים" למיניהם, ולהקפיד על בחירה של יצרן מהימן וידוע שמסוגל להציג תעודת תו-תקן.

באיזה מתקין לבחור?

גם התקנת דוד חשמל, חייבת על פי חוק להיעשות לפי התקן הישראלי, ורוב המתקינים אכן מבצעים עבודתם נאמנה ובהתאם לדרישות. המחיר הוא לכן גורם מכריע, אך יש להיזהר מאוד ממתקינים לא-מורשים שאינם מופיעים ברשימות היצרן. התקנה גרועה של דוד עלולה להסתיים באסון, או בנזק משמעותי לדירה; הדרך הבטוחה ביותר היא לרכוש דוד חשמלי מיצרן מהימן ולהזמין התקנה מטעמו, וכך תהיה האחריות שלמה וכוללת.

על מה להקפיד בעת ההתקנה?

בעת התקנת דוד חשמל, כדאי מאוד לשים לב לכמה נקודות:

  • מחיר סופי – האם המחיר כולל את כל הצינורות והאביזרים הדרושים, הובלה, התקנה, ובמידת הצורך – פירוק ופינוי הדוד הישן.
  • חימום מהיר – האם הדוד כולל שרוול האצה ("מחמם מהיר" – מומלץ מאוד).
  • מיקום – האם המתקין מודע למיקום הדוד בדירה ולדרך בה ניתן להעלות את הדוד לדירה (מדרגות לעומת מעלית).
  • חיבורים – במקרה של התקנה ראשונה, כיצד מתכוון המתקין לחבר את הדוד החדש למערכות המים והחשמל, והאם ההספק החשמלי בדירה מתאים להפעלת דוד חימום חשמלי בבטחה. יש לוודא כי אין נזילות מים מן החיבורים, וכי חיבורי החשמל מוגנים מפני נגיעה מקרית.
  • פינוי וסילוק של דוד ישן – אם יש צורך לפנות דוד חימום ישן, להסכים על כך במפורש. יש לדבר במפורש על כך שדוד ישן תמיד כבד הרבה יותר מחדש (בגלל האבנית שהצטברה בו) ולא להסכים לשום "הפתעות" ותוספות במחיר. יש לוודא כי המתקין מפנה את הדוד הישן בצורה מסודרת ולא משליך אותו ליד הבניין או במקום שאיננו מורשה.
  • בדיקה וכתב אחריות – בתום ההתקנה יש לבדוק האם המים מתחממים (זה קורה תוך דקות מעטות), האם המפסק החשמלי ונורת הסימון פועלים כהלכה, ואם הותקן מפסק עם שעון אוטומטי (מומלץ מאוד!) – האם השעון מכוון ופועל כהלכה. רצוי מאוד להפעיל את הדוד החדש יחד עם מכשירים חשמליים נוספים (מכונת כביסה, תנור אפייה וכו') ולוודא שלא "קופץ" נתיך בגלל עומס יתר. יש להקפיד על קבלת כתב אחריות חתום ומפורט שכולל תאריך, וכן כתובת לקריאות שירות.

18

ספקי שירות בתחום דודי שמש וחשמל

מצא בעל מקצוע

טכנאי דודים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים