33

ספקי שירות בתחום קבלני גבס

כיצד מתקנים קיר גבס? כל מה שצריך לדעת על תחזוקת קירות גבס

במאמר נלמד מה לעשות כאשר קיר גבס נרטב וכיצד ניתן להימנע ממצבים אלו.

מה קורה כשהקיר נרטב? על תחזוקה וטיפול בקירות גבס

לוחות גבס מאפשרים הקמה מהירה פשוטה ויעילה של קירות פנימיים, מחיצות, מזנונים, תקרות מונמכות, התקנת גופי תאורה שקועים, נישות, דלפקים, מזנונים ועוד. לוחות גבס המיועדים לכך משמשים כיום גם להקמת קירות חיצוניים בבנייה קלה. לגבס יתרונות רבים, מדובר בחומר גלם ורסטילי המאפשר מימוש תוכניות מורכבות, יצירתיות והשגת תוצאות ברמת גימור גבוהה מאוד. יתרונות אלה, יחד עם חיסכון בעלויות, הם האחראים לפופולאריות העצומה של בנייה בגבס. אבל, לצד היתרונות, יש לזכור שגבס חזק פחות מלבנים או בטון. חיסרון נוסף הוא רגישות ללחות ורטיבות.


לוחות גבס שנחשפו למים, בחלל שהוצף למשל, עלולים להינזק באופן חמור הרבה יותר מקיר עשוי לבנים או יציקת מלט. בקיר גבס הסופג חבטה עלול להיפער חור שיצריך תיקון רחב היקף באופן משמעותי מזה שהיה נדרש לו היה מדובר בקיר לבנים. העמסה לא נכונה על קיר גבס, למשל קיבוע מדפים ללוח הקיר עצמו ולא לקורות השלד התומך את קיר הגבס, עלולה לגרום נזק רחב היקף לקיר שלא לומר קריסה של חלק ממנו יחד עם המתקן שחובר אליו.
לפניכם סקירה קצרה שתסייע לכם להבין איך למנוע מצבים שיגרמו נזק לקיר גבס, איך אפשר לתקן נזקים כאלה אם בכל זאת קרו ואילו פעולות יש לנקוט לביצוע תחזוקת קיר גבס כך שיאריך ימים וישמור על מראה נאה.

להתקין את הלוחות נכון ולמנוע חשיפה למים

ישנם שני דברים בסיסיים שיש להקפיד עליהם כדי לא לסבול מחיסרון הרגישות למים של קירות גבס. בעת הבנייה יש לבחור בלוחות בעלי עמידות משופרת למים אם יש בכך צורך. כך למשל, אין להסתפק בלוחות גבס אפור עבור חדר אמבט אלא להתעקש על שימוש בלוחות גבס ירוק. עבור מטבח הבחירה הנכונה היא לוחות בעלי עמידות משופרת מפני אש ומפני מים גם יחד.
בחירה נכונה של סוג הלוחות מהם יבנה הקיר היא שלב ראשון והכרחי אבל אם לא יותקנו כראוי גם לוחות גבס ירוק עלולים לספוג מים ולהתפורר, במיוחד באזור התחתון. רגישותם של לוחות גבס למים היא הסיבה שיש להשאיר תמיד מרווח של סנטימטר אחד לפחות בין הקצה התחתון של הלוח לרצפה. מרווח כזה מבטיח שגם אם הרצפה רטובה (כשמנקים אותה או בחדר אמבט כאשר כמות גדולה של מים ניתזה החוצה מן האמבט או המקלחון) לוח הגבס לא יבוא במגע עם מים.
במקרים בהם קיים חשש של היווצרות שכבת מים בעומק גדול מ-1 ס"מ יש להשאיר מרווח גדול יותר בין השפה התחתונה של לוחות הגבס והרצפה. את המרווח בין הרצפה ללוחות הגבס סוגרים פנלים העשויים חומר עמיד במים, פנלים מתאימים לאריחים של הריצוף למשל.

תיקון ותחזוקה

קירות גבס אמנם עמידים פחות מקירות לבנים או מלט אבל תיקון קיר גבס הוא גם קל יותר. חור שנפער בקיר גבס ניתן לסתום במרק (שפכטל) או, אם החור גדול מדי (המרק לבדו לא נותר במקומות אלא נופל פנימה לחור או החוצה) ניתן למלא בנייר עיתון או לקבע לוח עץ דק מאחורי החור ורק אז למרוח חומר. פתחים גדולים ניתן למלא בגבס (שמכינים מאבקת גבס ומים). לאחר המילוי יש להחליק בשפכטל (מרית), ללטש בנייר לטש ולצבוע.
לוחות גבס שניזוקו באופן חמור, לוחות שספגו כמות גדולה של מים והחלו להתפורר למשל, יש להחליף. החלפת לוח גבס מתבצעת על ידי סילוק הלוח הישן, ניקוי כל שארית (כולל ברגים) מן הקורות והמסילות, התקנת לוחות חדשים וביצוע גימור מחדש (נייר גבס על חיבורים בין הלוחות, מרק, ליטוש וצביעה).

אפשר לעשות הרבה כדי למנוע נזקים לקירות גבס. כך למשל מומלץ לשמור על סביבה יבשה, אוורור טוב לא יאפשר חשיפה מזיקה ללחות.
אם מחברים משהו בעל משקל לקיר גבס אין להסתפק בקיבוע אל לוחות הגבס באמצעות דיבל גבס אלא לקבע אל הקורות התומכות את הלוחות. כך למשל במקרה של מדפים עמוסי ספרים. פריטים קלים, כגון מראה או תמונה אפשר בהחלט לתלות תוך שימוש בדיבלים לגבס וברגים.

במקרים בהם לוחות גבס נרטבו יש ליבש אותם היטב ולבחון את מידת הנזק. אם לאחר הייבוש נותרו כתמים אולם הנייר העוטף את הלוחות נותר שלם, אין התנפחויות או אזורים מתפוררים, מומלץ לנקות את האזורים המוכתמים באמצעות אקונומיקה (למניעת היווצרות עובש), לנקות שוב במים (מעט מים, בעזרת סמרטוט לח), ליבש היטב ואז להחליק את הקיר בשפכטל, ללטש ולצבוע.

במקרים בהם לוח או לוחות גבס ניזוקו באופן חמור באזור מסויים, בחלקם התחתון כתוצאה מהצפה למשל, לא תמיד צריך להחליף את הלוח כולו. אם יותר ממחצית הלוח נותר במצב טוב ניתן לבצע חיתוך מדוייק, באמצעות מסור חשמלי או ידני ומבלי להסב נזק לקורות ומסילות, להסיר רק את החלקים שאין אפשרות לשקם ולהתקין במקומם חלקי לוח חדשים.
לוחות גבס הם אכן עמידים פחות מחומרי גלם אחרים כגון לבנים למיניהן או בטון אבל התקנה נכונה ומניעת התפתחות תנאים הגורמים לנזק כגון חבטות, העמסת משקל רב, חשיפה לכמות גדולה של מים או ללחות למשך פרקי זמן ארוכים, תבטיח שקירות גבס ישרתו אותנו היטב ללא הגבלת זמן.
מידע נוסף על עבודות בגבס אתם מוזמנים לקרוא כאן, כמיטב המסורת, המומחים של טוב תודה אספו מידע נרחב על התחום כדי לעזור ולהקל עליכם אם תרצו לבצע עבודות גבס בעצמכם או להבין היטב את התחום לפני הזמנת בעל מקצוע.

33

ספקי שירות בתחום קבלני גבס

מצא בעל מקצוע

קבלני גבס מומלצים תל אביב

חור שנפער בתקרה בעקבות רטיבות בקיר גבס

גבס ירוק בעל רמת עמידות גבוהה ללחות ורטיבות

כתמי רטיבות בתקרת גבס בעקבות נזילה

כתבות ומאמרים

ספריות גבס לספרים או כונניות ספרים – מה עדיף?

ספריות גבס לספרים או כונניות ספרים – מה עדיף?

במאמר זה נוכל לראות את היתרונות של נישות גבס לספרים (ספריות גבס) לעומת הכונניות והספריות של פעם.

קרא עוד
ספריות גבס לעיצוב הבית

ספריות גבס לעיצוב הבית

המאמר יסביר כיצד אפשר להשתמש בספריות גבס כפיתרון עיצובי נוח ויעיל לספרייה הביתית.

קרא עוד
מזנון גבס מעוצב

מזנון גבס מעוצב

המאמר יראה כיצד אפשר כיום להשתמש בגבס גם לעיצוב הבית ולריהוט כמו מזנון גבס מעוצב.

קרא עוד
כל המידע על בדיקות לאיתור רעשים

כל המידע על בדיקות לאיתור רעשים

במאמר יוסבר כיצד לבצע איתור רעשים להפחתת רעשים ויובאו טיפים והמלצות בבחירת ייעוץ אקוסטי

קרא עוד
כל המידע על בידוד רעשים אקוסטי ותרמי

כל המידע על בידוד רעשים אקוסטי ותרמי

כאן נלמד על סוגי הבידודים הקיימים בבניה כיום, ועל בידוד רעשים - פתרונות בידוד אקוסטי לשימוש ביתי, לבניינים בתהליך בנייה, ולמבני ציבור.

קרא עוד
אילו חומרי בידוד משמשים לצורך בידוד אקוסטי?

אילו חומרי בידוד משמשים לצורך בידוד אקוסטי?

במאמר יוסבר על סוגי פתרונות אקוסטים להפחתת רעשים הקיימים בשוק, וחומרי הבידוד השונים שבשימוש.

קרא עוד