1

ספקי שירות בתחום פרקטים

התקנת פאנלים על פרקט

במאמר יוסבר מהם ספים (פנלים) לפרקטים ויפורטו צורות ההתקנה השונות שלהם.

התקנת פאנלים על פרקט

בניגוד לריצוף רגיל, פרקטים שמונחים על רצפה או על בסיס בטון אינם מגיעים עד הקירות ממש – חייבים לשמור על רווח של 10-8 מ"מ בין קצות הפרקט לבין הקיר. הסיבה היא אופיו של החומר, שזקוק למרחב התפשטות והתכווצות עקב שינויי טמפרטורה, שינויי לחות, וכן עקב עומסי דריכה. את המרווח הזה בין הפרקט לבין הקיר חייבים לכסות, הן מסיבות אסתטיות והן כדי למנוע כניסת לכלוך ולחות אל שכבת הפרקט ומתחתיה.

התקנת פאנל

כל התקנה של פרקטים (מכל סוג) חייבת לכלול גם התקנת פנלים וספים שיקשרו בינם לבין הקירות. גם הקשר שבין פרקטים לבין ריצוף אחר בסביבה, יהא זה ריצוף רגיל או ריצוף פרקט אחר, חייב להיות מכוסה ו"גמור" היטב, ולשם כך משמשים ספים (ביחיד: סף) מיוחדים למטרה זו.
בעת קניית פרקטים יש לרכוש גם פנלים שמתאימים בצורה ובצבע לסוג הפרקט וצורתו. פנלים רגילים לגימור פרקט עשויים מ-MDF (סיבית דחוסה), וצורתם יכולה להיות ישרה או עם "רגל" (התעבות בחלק התחתון). קיימים גם פנלים מעץ וממתכת, אך השימוש בהם נדיר יחסית. פנלים ניתן להצמיד לקיר (כמובן, רק לאחר שהריצוף בפרקט הושלם!) באחת משתי שיטות:

הדבקה

השיטה הנפוצה יותר- מודדים וחותכים את הפנל לאורך הנכון, ומצמידים אותו לקיר בעזרת אקדח דבק חם. העבודה עם דבק חם דורשת מיומנות וזריזות – יש למרוח את הדבק על הפנל ולהדביק אותו לקיר תוך השהייה קצרה מאוד, כדי שהדבק לא יתקרר ויתקשה. לכן, בעיקר בהדבקת פנל ארוך, מנצלים את גמישותו: מורחים דבק על הקצה ומדביקים מייד, ממשיכים למרוח ביד אחת ולהצמיד לקיר ביד השנייה וכך "רצים" לאורך הפנל עד סופו. יתרונותיו של דבק חם הם התקשות מהירה מאוד ומחיר נמוך, אך חסרונו הוא בשיטת העבודה שדורשת זריזות. ניתן להדביק פנלים (בעיקר מסוג לא גמיש) גם בעזרת סיליקון או דבק אקרילי, אך אז יש להמתין כיממה לייבוש מלא ולדאוג להצמדה מלאה של הפנל אל הקיר עד לייבוש.
בכל מקרה, אין בשום פנים ואופן להדביק את הפנל אל הפרקט עצמו, אלא רק לקיר! הפנל חייב להיות מונח על הפרקט וצמוד אליו, אך לאפשר לו תזוזה קלה. פנל שמודבק לפרקט יתעקם וייתלש מהקיר.

תפסני פנלים

ישנם קירות שעבודה עם דבק חם אינה מתאימה להם: קירות גבס, קירות שאינם ישרים או קירות מטיח מתפורר. במקרים אלה יש לרכוש ולהתקין תפסני פנלים – פריטי מתכת קטנים אותם מצמידים לקיר בעזרת בורג ועליהם "מלבישים" את הפנלים. יש להקפיד כמובן על רכישת פנלים מסוג שמכיל את החריצים להלבשה
על אותם תפסנים, וכן להקפיד על הצמדת התפסנים לקיר בגובה נכון ואחיד לאורך כל הפנל.

טיפ:
פנלים מסוג "רגל" מכילים בבסיסם מגרעת מיוחדת, דרכה ניתן להעביר כבלים וחוטים בנוחיות רבה! אם מנצלים אופציה זו, רצוי להצמיד את הפנלים לקיר בעזרת תפסני פנלים ולא בעזרת דבק.

התקנת סף

סף לפרקט מתקינים אם לצורך גישור בין גבהים (מגובה פרקט לגובה רצפה) או לצורך גישור בין שני משטחי פרקטים (למשל, בין שני חדרים בהם מותקן פרקט). שני המקרים דורשים ספים מסוגים שונים: לצורך גישור בין גבהים משתמשים בסף "משווה גבהים", שיכול להיות משופע או בדוגמת מדרגה קטנה, ולגישור בין שני משטחי פרקט משתמשים בסף "בין חדרים" שנראה כגבעה שטוחה. סף משווה גבהים ניתן להדביק לרצפה בעזרת דבק סיליקון, או להשתמש בתושבת מיוחדת שמוצמדת לרצפה ועליה מולבש הסף; סף בין שני משטחי פרקט חייב להיות מולבש על תושבת שצמודה לרצפה. בשני המקרים, בדומה לפנלים, אין להדביק את הספים למשטח הפרקט עצמו.

1

ספקי שירות בתחום פרקטים

מצא בעל מקצוע

מתקיני פרקטים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

כיצד הפך הפרקט לטרנד מוביל בעיצוב של כיתות לימוד ובתי ספר?

כיצד הפך הפרקט לטרנד מוביל בעיצוב של כיתות לימוד ובתי ספר?

במאמר יוסבר כיצד הפך הפרקט לטרנד מוביל בעיצוב של כיתות ובתי ספר - לשיפור איכות הלימוד והאווירה.

קרא עוד
מהו פרקט תלת שכבתי?

מהו פרקט תלת שכבתי?

במאמר יוסבר מהו פרקט תלת שכבתי, ממה הוא מורכב, מהם היתרונות שלו, ומהם החסרונות שלו.

קרא עוד