33

ספקי שירות בתחום קבלני גבס

הנמכות גבס, תקרה צפה ועוד על השימושים לתקרות גבס מעוצבות

במאמר נלמד אילו סוגי תקרות גבס קיימים, מהן האפשרויות העומדות בפנינו וכיצד נעשית הנמכת תקרה

כל מה שצריך לדעת על תקרות גבס ועל הנמכת תקרה

הנמכת תקרות מבוצעת הן במבנים חדשים, כחלק מן התכנון המקורי, והן במסגרת שיפוצים של מבנים קיימים. יש סיבות שונות להנמכת תקרות, אסטטיות ופרקטיות כאחד. ברוב המקרים, הנמכת התקרה מבוצעת תוך שימוש בלוחות גבס, בדרך כלל גבס אפור רגיל או לוחות גבס דקורטיבים, לוחות בעלי בידוד אקוסטי משופר, אריחי גבס במקרים של תקרות גבס פריקות ועוד.
מעצבי פנים ואדריכלים מכירים היטב את האפשרויות שתקרות גבס והנמכת תקרה צפה פותחות בפניהם מבחינת פתרונות יעילים לצרכים שונים כמו גם חופש ליצור עיצוב ייחודי ולהשיג מראה ואווירה מבוקשת בחלל מסויים. לפניכם סקירה אודות סוגים שונים של תקרות גבס, יתרונות וחסרונות של הנמכת תקרות תוך שימוש בלוחות גבס ועוד.

הנמכת תקרה כפתרון פרקטי לצרכים שונים

הקמת תקרה מגבס במרווח העשוי לנוע בין כמה סנטימטרים לכמה עשרות סנטימטרים מתחת לתקרה מקורית מספקת חלל נסתר שבו ניתן להתקין חלקי מערכות שונות, תעלות מיזוג אוויר למשל, או להעביר תשתיות כגון צינורות מים (קרים וחמים), כבלי חשמל, כבלי תקשורות, צינורות נחושת (שעליהם בידוד) המחברים בין יחידת המיזוג שבתוך המבנה והמדחס שבחוץ ועוד.
הנמכת תקרה מאפשרת גם התקנת שכבה של חומר מבודד תרמית, אקוסטית או גם וגם. במשרדים, חדרי ישיבות, אודיטוריומים וכד' ניתן להתקין בחלל מעל תקרת גבס מכשירים שונים כגון מקרן, רמקולים, מערכת קריזה, גופי תאורה שקועים, רגשים של מערכות אזעקה, מתזים של מערכת מניעת שריפה ועוד.
גם במסעדות, בתי קפה, מועדונים ובתי עסק אחרים הנמכת תקרה מגבס עשויה לספק פתרון יעיל לצרכים הקשורים לאוורור, מערכות שמע, תאורה, תקשורת ועוד.

אפשרויות עיצוב שמעניקה תקרת גבס

גבס הוא חומר ורסטילי המאפשר עיצוב יצירתי. תקרת גבס, בין אם היא התקרה החוצצת בין חלל החדר לחלל הגג, ובין אם היא נבנית מתחת לתקרה אחרת (כגון תקרה מיציקת בטון או רביץ), מאפשרת השגת פרופורציות נכונות בין מידות אורך, רוחב וגובה של החלל. ניתן לבנות תקרות גבס מלוחות גבס אפור רגיל אולם ניתן גם לבחור בין מגוון לוחות דקורטיביים המיועדים לתקרות, לוחות מחוררים למשל, אריחי גבס לתקרות גבס פריקות ועוד.
תקרות גבס מאפשרות התקנת גופי תאורה שקועים, רמקולים נסתרים, פתחי מיזוג אוויר המחוברים ישירות לתעלות מיזוג אוויר העוברות בחלל בין התקרה המונמכת הצפה לתקרה המקורית.

תקרות גבס צפות, תקרות גבס תלויות ותקרות גבס פריקות

מלבד סוגים שונים של לוחות גבס מהן ניתן לבנות תקרות יש גם שיטות התקנה שונות לתקרות גבס, בין אם במקרים של הנמכת תקרות או כאשר תקרת הגבס היא החוצצת בין החדר לחלל שמתחת לגג.
שני סוגים של תקרות גבס קבועות הן התקרות הצפות ותקרות הגבס התלויות.
תקרות גבס תלויות נראות כמו המשך ישיר של תקרת הבית, קצוות תקרת הגבס גלויות לעין ולוחות גבס הסוגרים את המרווח בין התקרה המקורית לתקרת הגבס נראות כמדרגה בין שתי התקרות. תקרת גבס צפה מכסה את כל השטח בין הקירות כך שהתקרה המקורית, אם יש אחת כזו, אינה נראית לעין.
ניתן לבנות תקרות גבס קבועות מלוחות גבס רגיל (גבס לבן או גבס אפור) כמו גם מלוחות גבס ירוק (אם יש חשש לחשיפה ללחות או מים), גבס ורוד (בעל עמידות משופרת מפני אש), גבס כחול (למקומות בהם לחות גבוהה) ועוד.

תקרות גבס פריקות משמשות בדרך כלל בעסקים אך ניתן למצוא תקרות כאלה גם בבתים פרטיים. תקרות פריקות נבנות מאריחי גבס, בדרך כלל במידות 60 ס"מ על 60 ס"מ, שיכולים להיות חלקים, בגוונים שונים, מחוררים או כשעליהם דוגמאות ועיטורים. האריחים מותקנים אל תוך מבנה של קורות היוצרות רשת של מרובעים המוכנים לקלוט לתוכם אריחים. יתרון גדול של תקרות גבס פריקות הוא שניתן להסיר אריחים כדי להגיע לצינורות, כבלים וחלק תשתיות אחרים הממוקמים בחלל שמעל לתקרה.
תקרות גבס פריקות מתאימות מאוד לשמש כתקרות אקוסטיות. רבים מאריחי הגבס המיועדים להקמת תקרות כאלה מספקות בידוד אקוסטי משופר כמו גם תכונות של ספיגת קולות ומניעת הד (לוחות מחוררים למשל).

התקנת תקרות גבס קבועות ופריקות והנמכת תקרות תוך שימוש בלוחות גבס

באופן כללי התקנת תקרת גבס אינה שונה מבנית קיר מלוחות גבס. הלוחות מקובעים אל קונסטרוקציה ממסילות וקורות פח מגלוון. חשוב להדגיש כי למרות שהטכניקה דומה הקמת תקרת גבס היא מורכבת יותר מהקמת קיר גבס. כך למשל, כדי לקבע לוח גבס למקומו בעת בניית קיר מספיק להציב אותו עומד כנגד השלד, לוח לתקרת גבס יש להניף ולתמוך בו עד שהוא מקובע היטב למקומו.
בגלל שמדובר במלאכה מורכבת יחסית, בניית תקרות גבס מתאימה פחות לביצוע עצמאי. גם לחובבי עשה זאת בעצמך מושבעים מומלץ לפנות לבעל מקצוע ולא לנסות לבצע בעצמם פרוייקט הנמכת תקרה, זאת משיקולי יעילות ובטיחות גם יחד.

התקנת תקרת גבס קבועה פשוטה תעלה כ-200 ש"ח למ"ר, תקרת גבס פריקה ותקרת גבס אקוסטי כ-300 ש"ח למטר. ככל שהלוחות או האריחים שבוחרים להשתמש בהם יקרים יותר כך יעלה מחיר ההתקנה, כך למשל שימוש בגבס ורוד בתקרת גבס קבועה ייקר אותה בכ-40%. חשוב מאוד לוודא, לפני תחילת התקנת תקרת גבס מכל סוג שהוא, שלאט תיתכן חדירת מים, דרך תקרה שמעל תקרת הגבס או דרך הגג, אל תקרת גבס קבועה או פריקה.

33

ספקי שירות בתחום קבלני גבס

מצא בעל מקצוע

קבלני גבס מומלצים תל אביב

עיצוב התאורה בחדרים בעזרת תקרת גבס משדרגת את המראה פלאים!

הנמכת תקרה יכולה לשמש גם להסתרה של מערכות שונות וצנרת

לפני ההתקנה יש לוודא כי אין נזילת מים מהתקרה

כתבות ומאמרים

מה ניתן לעשות עם נישות גבס בסלון?

מה ניתן לעשות עם נישות גבס בסלון?

המאמר יסביר לנו מהן נישות גבס בסלון ומהם יתרונותיהן של עבודות גבס אלו.

קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על נישות גבס במטבח הביתי

כל מה שצריך לדעת על נישות גבס במטבח הביתי

המאמר יראה איך אפשר לשפר את מראה המטבח המינימלי בעזרת נישות גבס במטבח.

קרא עוד
כל מה שרציתם לדעת על תקרה אקוסטית לבית

כל מה שרציתם לדעת על תקרה אקוסטית לבית

המאמר יסביר את אחד השימושים הפופולאריים של הגבס בבניית תקרה אקוסטית לבית.

קרא עוד
מהי תקרה אקוסטית, ואילו סוגי תקרות אקוסטיות קיימים?

מהי תקרה אקוסטית, ואילו סוגי תקרות אקוסטיות קיימים?

במאמר זה נלמד על סוגי תקרות אקוסטיות שונים הקיימים בשוק, וכן יובאו היתרונות והחסרונות של כל סוג תקרה אקוסטית.

קרא עוד