33

ספקי שירות בתחום קבלני גבס

גבס רגיל, ירוק או ורוד, סוגי קירות גבס ואיך בוחרים ביניהם?

מהם לוחות הגבס הקיימים בשוק? מהן תכונותיו הייחודיות של כל סוג ומתי נעשה בו שימוש? במאמר הבא נדבר על הכל.

סוגי לוחות גבס ואיך בוחרים ביניהם

לוחות גבס לבניית קירות פנימיים הופיעו בארה"ב בתחילת שנות החמישים והשימוש בהם הפך ברבות השנים לנרחב כל כך - עד שכיום, רוב קירות הפנים בבניינים המוקמים בארה"ב עשויים לוחות גבס כאלה שהפכו מוכרים בשם "drywall" . בשנים האחרונות, נוספו ללוחות הגבס הרגילים עוד ועוד סוגים של לוחות גבס כאשר לכל סוג תכונות ייחודיות שהופכות אותו מתאים לשימוש מסויים.
בישראל, השימוש בלוחות גבס צבר תאוצה במהלך שנות השמונים וגם כאן בתחילת הדרך עיקר השימוש היה בלוחות הרגילים, המכונים לוחות גבס אפור או לוחות גבס לבן, לצורך הקמת קירות פנימיים במבנים חדשים או חלוקה מחדש, שיפוצים, יצירת מחיצות, דלפקים, נישות ועוד במבנים קיימים.
כיום ישנם עשרות סוגי לוחות גבס כאשר הם נבדלים זה מזה בתכונות בסיסיות ולא רק במידות עובי, אורך ורוחב. לכל פרוייקט בניה הכולל שימוש בלוחות גבס חשוב מאוד לבחור את הלוחות המתאימים ביותר למשימה, לעיתים קרובות בפרוייקט אחד יעשה שימוש במספר סוגים של לוחות. לפניכם סקירה של הסוגים העיקריים של לוחות הגבס הקיימים, נפרט על התכונות הייחודיות של כל סוג והצרכים שכל סוג של לוח נועד לתת להם מענה.

שני יצרנים עיקריים משווקים לוחות גבס בישראל

לפני שנפרט אודות הסוגים השונים של לוחות הגבס נזכיר שבישראל רובם המוחלט של לוחות הגבס, מכל הסוגים, משווקים על ידי החברות אורבונד וטמבור. שתי החברות משווקות לוחות איכותיים בעלי תו תקן ישראלי. במקרה של שימוש בלוחות של יצרנים קטנים יותר יש לוודא שהם אינם נופלים באיכותם מאלה של אורבונד או טמבור.
שתי החברות הנ"ל מציעות סוגים דומים של לוחות אם כי ישנם גם מוצרים ייחודיים לחברה כזו או אחרת, בעיקר בתחום לוחות הגבס לשימוש חיצוני ולוחות בעלי עמידות גבוהה מאוד מפני אש.

לוח גבס רגיל, ירוק וורוד

שלושת הסוגים הבסיסיים של לוחות גבס הם הלוחות הפשוטים, המכונים גבס לבן או גבס אפור, לוחות גבס ירוק להם עמידות משופרת מפני רטיבות ולוחות גבס ורוד עמידים מפני אש.
לוחות משלושת הסוגים מגיעים עלפי רוב בעובי של 12.7 מ"מ, ברוחב 120 סמ' ובאורך 220 סמ', 260 סמ' או 300 סמ'. ניתן למצוא לוחות גבס לבן בעובי 6 מ"מ כמו גם לוחות בעובי 18 מ"מ, 24 מ"מ ו30 מ"מ.
לוחות גבס ירוק משמשים לבניית קירות פנים באזורים בהם יהיו חשופים לרטיבות ולחות, בעיקר מדובר בחדרי אמבט ושירותים.
לוחות גבס ורודים הם בעלי עמידות משופרת מפני אש בזכות חומר דוחה בעירה המשולב בתוך קיר גבס ממנו עשוי הלוח ובמעטפת הנייר סביבו.

תוספות למיניהן

ישנם כמה סוגי לוחות גבס המבוססים על שלושת הסוגים העיקריים הנ"ל עם תוספת המקנה להם עוד תכונה רצויה מסויימת. כך למשל לוח גבס עמיד במים ודוחה רטיבות שהוא גם בעל עמידות משופרת מפני אש. לוחות כאלה המשווקים על ידי חברת אורבונד, הם בעלי צבע ירוק אך עם סימון מיוחד, לוחות מסוג זה של חברת טמבור הם בצבע ירוק וורוד.
ישנם לוחות גבס רגילים כמו גם לוחות ירוקים עמידים במים עם ציפוי של רדיד אלומינים מצידם הפנימי (בגב הלוח). לוחות כאלה מיועדים לחיפוי פנימי של קיר חיצוני, רדיד האלומיניום משפר בידוד תרמי.
סוג נוסף של לוחות גבס לחיפוי פנימי של קיר חיצוני הם לוחות רגילים, עמידים במים (ירוקים) או עמידים באש (ורודים) עם ציפוי רדיד אלומיניום בגב הלוח כשעליו מוצמד לוח קלקר (פוליסטרן מוקצף), גם כאן הסיבה לתוספת היא שיפור תכונות בידוד תרמי ואקוסטי.

לוחות בעלי תכונות מיוחדות

מלבד הסוגים הנפוצים שפורטו לעיל אפשר למצוא לוחות בעלי תכונות ייחודיות. כך למשל לוחות בעלי עמידות גבוהה במיוחד לאש, לוחות בעובי כפול המעניקים חוזק משופר כמו גם בידוד אקוסטי, לוחות מכוסי שבת סיבי זכוכית לשימוש חיצוני, לוחות עמידים בפני קרינת רנטגן ועוד.

החידוש העיקרי מבחינת סוגי לוחות גבס בשנים האחרונות הוא הופעתם של לוחות גבס המיועדים לבניית קירות חיצוניים. לוחות כאלה עשויים תערובת של גבס ומלט ומצופים בחומר עמיד ואטום למים כגון סיבי זכוכית (פיברגלס) או יריעות אלומיניום. מגוון סוגי קירות גבס חיצוניים משמשים בבנייה קלה ומותקנים על גבי שלד של קורות פלדה.

בחירת לוחות גבס המתאימים ביותר לצרכיכם

מבחר הגדול של סוגים שונים של לוחות גבס מאפשר שימוש בלוחות הנותנים מענה טוב לשלל צרכים. החוכמה היא לדעת לבחור את הלוחות המתאימים ביותר לשימוש המיועד להם.
בחירה נכונה תתחיל באיפיון הצרכים, אלו תכונות נרצה שיהיו ללוחות הגבס מהם ייבנו קירות פנימיים באזור מסויים, נישות, מזנונים, קירות חיצוניים או כל שימוש מתוכנן אחר.
לוחות בעלי תכונות משופרות הם יקרים יותר לכן חבל להשתמש בלוחות כאלה אם אין בהם צורך אמיתי. כך למשל עבור סוגי קירות גבס פנימיים של חדרי מגורים לוחות גבס אפור מספיקים בהחלט, עבור חדר אמבט יש להשתמש בלוחות גבס ירוק, לוחות גבס בעלי עמידות משופרת למים ואש גם יחד הם המתאימים ביותר למטבח.

33

ספקי שירות בתחום קבלני גבס

מצא בעל מקצוע

קבלני גבס מומלצים תל אביב

גבס ורוד מאופיין בעמידות גבוהה בחום ואש

גבס ירוק בעל רמת עמידות גבוהה ללחות ורטיבות

קיימים סוגים שונים ומגוונים של לוחות גבס בשוק באיכויות שונות

כתבות ומאמרים

5 טיפים לבחירת איש גבס מקצועי

5 טיפים לבחירת איש גבס מקצועי

במאמר זה תקבלו 5 טיפים מקצועיים וחשובים לבחירה נכונה של איש מקצוע לבנייה ועיצוב בגבס

קרא עוד
עיצוב בגבס לחדרי ילדים, מדפי גבס, נישות גבס לספרים ועוד

עיצוב בגבס לחדרי ילדים, מדפי גבס, נישות גבס לספרים ועוד

במאמר נלמד כיצד נישות גבס יכולות לסייע לנו בעיצוב חדר ילדים מרהיב ונעים למשחק ושינה, בקלות וביעילות.

קרא עוד
נישת גבס לטלוויזיית פלזמה

נישת גבס לטלוויזיית פלזמה

המאמר יסביר כיצד אפשר להשתמש בעבודות גבס לפלזמה הביתית כתחליף עיצובי לזרוע המתכת הישנה.

קרא עוד
בידוד תרמי בדירת מגורים - כל מה שחשוב לדעת

בידוד תרמי בדירת מגורים - כל מה שחשוב לדעת

במאמר יוסבר מהו בידוד תרמי, מהי החשיבות שלו, ומהם השלבים להתקנה איכותית.

קרא עוד