9

ספקי שירות בתחום שערים

סוגי מחסומים

במאמר יתוארו סוגי המחסומים השונים לרכב וחנייה,וכן יוצגו תכונותיהם ושימושיהם השונים.

סוגי מחסומים

אחד ממאפייניה הפחות נעימים של החברה המודרנית הוא הגבלת הכניסה והמעבר של כלי רכב. מחסומים מסוגים שונים הפכו להיות חלק בלתי נפרד מן הנוף המודרני, בעיקר העירוני: בחניונים פרטיים, במגרשי חנייה בתשלום, בדרכים פרטיות, במבואות מסחריים ובמקומות רבים אחרים מותקנים מחסומים לרכב שנועדו לאפשר שליטה על מעברן של מכוניות. במאמר זה נסקור בקצרה את הסוגים השונים של מחסומים לרכב ונבין את תכונותיהם ואת שימושיהם.

מחסום זרוע

הסוג הנפוץ ביותר של מחסומי חנייה וניתן לראותו בכניסה לחניונים רבים, אם פרטיים ואם ציבוריים. מחסום זרוע יכול להיות ידני, ואז לכלול בסך הכל זרוע שעולה ויורדת על ציר, אך רובם המכריע של מחסומי זרוע כאלה הם חשמליים. מחסום זרוע חשמלי מורכב מבסיס ובו מנוע ומנגנון בקרה, מזרוע עולה ויורדת, מעמוד נגדי קטן שמקבל אליו את הזרוע בסיום ירידתה, ובדרך כלל גם מעינית אלקטרונית שמונעת סגירה של המחסום אם המעבר איננו פנוי. מחסום זרוע בכניסה לחניון פרטי יופעל בדרך כלל באמצעות שלט-רחוק קטן שמשדר למנגנון הבקרה את אות הפתיחה; בחניון ציבורי יופעל המחסום אוטומטית באמצעות מנגנון הכירטוס והתשלום, או ידנית בלחיצה על כפתור.

מחסום זרוע מתקפל הוא מחסום זרוע רגיל שמיועד למקומות בהם אין מרחב מספיק מעל המחסום למלוא אורכה של הזרוע בשעת הפתיחה; לכן, בזמן הפתיחה, מתקפלת הזרוע לצורת "ר", ומתיישרת חזרה בזמן הסגירה.

מחסום זרוע מעוגל גם הוא מחסום זרוע רגיל, אלא שהזרוע עשויה מצינור מתכת מעוגל. צינור מתכת חלול חזק הרבה יותר מאשר פס מתכת או עץ או פלסטיק שמשמש במחסומי הזרוע הרגילים, ולכן משתמשים בו בעיקר במחסומים בעלי מיפתח רחב.

מחסום וילון

גירסה נוספת של מחסום זרוע ובה תלוי מן הזרוע המתרוממת מעין "וילון" של סורגים או מוטות. מטרתו של ה"וילון" הזה היא להגביר את נוכחותו הוויזואלית של המחסום – מחסום וילון בולט הרבה יותר לעין מאשר קורה יחידה או צינור יחיד, וכך קטנים הסיכויים כי הנהג המתקרב יפגע במחסום בגלל שלא הבחין בו. מחסומי וילון נפוצים מאוד במפגשי רכבת, שם קיימת כמובן חשיבות עליונה לנושא ההבחנה במחסום סגור.

מחסום זרוע

מחסום ביטחוני הוא מחסום זרוע מסיבי, שמיועד למנוע התפרצות מכוונת של רכב דרך המחסום. מחסום זרוע רגיל ניתן לפרוץ בקלות באמצעות נסיעה מכוונת לתוכו, ולרכב הפורץ ייגרם נזק קל בלבד. מחסום ביטחוני מורכב מקורת מתכת חזקה שמעוגנת היטב לבסיס המחסום וגם לעמוד הקולט, והרכב הפורץ לא יצליח לעבור. מחסום ביטחוני איננו חייב להיות מסיבי מאוד – ניתן להוסיף .
כמעט לכל מחסום זרוע רגיל כבל פלדה חזק עם טבעת שנעגנת למוט הנגדי, וכך למנוע חדירת רכב עויין.

עמודי חנייה

מחסום ביטחוני מסוג מיוחד – אלו הם עמודי מתכת חזקים מאוד בתוך צילינדרים מיוחדים ששקועים באדמה. במצב פתוח, עמודי המתכת מכונסים בתוך הצילינדרים ואינם בולטים כלל מפני השטח, ורכב יכול לעבור עליהם בחופשיות. במצב סגור, העמודים בולטים מפני השטח ואינם מאפשרים לרכב לעבור אותם או לפרוץ דרכם.

מחסום דוקרנים

מחסום מסוג זה נראה לעיתים קרובות ביציאה מחניונים, ומטרתו לאפשר תנועה חד-כיוונית של כלי רכב. רכב שנוסע בכיוון הנכון (כיוון היציאה) משטח את הדוקרנים ועובר מעליהם בשלום, אך רכב שינסה לנסוע בכיוון הנגדי ייתקל בדוקרנים ויגרום לצמיגיו נזק חמור.

מחסום עופרית

שם מסחרי למחסומי חנייה קטנים (מתוצרת חברת "עופר"), שמיועדים למנוע חנייה "פיראטית" של רכב זר במקום ששמור לרכב מסויים. מחסום עופרית יכול להיות מחסום זרוע קצר מאוד, מחסום שיורד מן התקרה, עמוד חוסם או מתקן חוסם אחר, ידני או חשמלי.

9

ספקי שירות בתחום שערים

מצא בעל מקצוע

מתקיני שערים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים