21

ספקי שירות בתחום טכנאי מחשבים

תיקון תקלות חומרה במחשב

במאמר יוסבר מהן תקלות החומרה השכיחות במחשבים, כיצד לטפל בהן ומתי מומלץ להזמין טכנאי.

תיקון תקלות חומרה במחשב

מחשב אישי מודרני בנוי כמו "לגו" – חלקים ספורים, גדולים למדי, שמתחברים בפשטות זה לזה וניתנים להוצאה ולהחלפה בקלות רבה. רוב הבעלים של מחשבים אישיים, ובוודאי הצעירים שבהם, מסוגלים בהחלט להחליף את רוב החלקים הללו בעצמם ולפתור בכך תקלות שכיחות, או לשדרג מחשב ישן ולדחות בכך את הצורך להחליפו בחדש. להלן נסקור בקצרה מה אפשר וכדאי לבצע לבד ומתי כדאי להיעזר באיש מקצוע.

כדאי לזכור כי פעמים רבות, תקלת מחשב אינה בהכרח תקלת חומרה אלא דווקא תקלת תוכנה שנובעת מוירוס, תוכנה זדונית, זיכרון קטן מדי או דיסק קשיח מלא מדי. יש לאתר תקלות כאלה ולפתרן לפני שמקבלים החלטה להחליף חלק כלשהו – ראו פירוט במאמר "תיקון תקלות שכיחות במחשב".

ספק כוח - תקלה בספק הכוח מאופיינת באי יכולת חשמלית להפעיל את המחשב. אין שום בעייה להחליף ספק כוח לבד, ראו הוראות במאמר "תקלות שכיחות במחשב". יש להקפיד על רכישת ספק כוח שמתאים בחיבוריו ללוח האם, ולכן כדאי לפרקו ולקחתו לחנות. לעתים מתעורר הצורך להחליף ספק כוח למודל חזק יותר בגלל תוספת רכיבים למחשב (דיסקים, כוננים, כרטיסים וכו').

מאוורר - ברוב המחשבים קיימים לפחות שני מאווררים, האחד בתוך ספק הכוח והשני מורכב על המעבד המרכזי ונמכר בדרך כלל יחד עימו. מאוורר שאינו תקין עלול לגרום לעליית הטמפרטורה של ספק הכוח או של המעבד, ואלו רגישים לכך וינתקו את עצמם במקרה כזה. החלפת מאוורר בספק הכוח אינה מקובלת – יחידה זו נמכרת כמכלול אחד, ומחירה של עבודת ההחלפה מגיע למחירו של ספק כוח חדש. החלפת מאוורר ש"רוכב" על המעבד אפשרית, אך יש לבצעה בזהירות, עדיף במעבדת מחשבים מורשה.

דיסק קשיח - מהיותו רכיב מכני, דיסק קשיח מועד לתקלות (ראו במאמר "תקלות שכיחות במחשב"). כדאי מאוד להקדים תרופה למכה, לרכוש דיסק חדש בעל נפח גדול, להתקין את הדיסק הישן כדיסק גיבוי ולשמור עליו עותק מהחומרים החשובים לכם. זו העצה הטובה ביותר שקיבלתם אי-פעם – באחריות!

לוח אם - זה הרכיב המרכזי במחשב, ואליו מחוברים כל שאר הרכיבים. תקלות בלוח האם נדירות למדי, אך קורות בכל זאת. החלפת לוח אם מחייבת לעתים גם החלפה של המעבד ושל הזיכרון, ולכן עלול מחירה להגיע קרוב מאוד למחירו של מחשב חדש לגמרי. לפיכך, יש לשקול החלפה של לוח אם בזהירות רבה ולהתייעץ במצב שכזה עם איש מקצוע מומחה לתיקון מחשבים.

החלפת מעבד - מעבד מרכזי של מחשב כמעט לעולם איננו מתקלקל! מחשב ש"עובד לאט" עושה כן בדרך כלל מסיבות אחרות לגמרי – ראו במאמר "תקלות שכיחות במחשב". החלפת מעבד במחשב קיים היא פעולה רגישה מאוד שאיננה מקובלת, משום שחייבת להיות התאמה מדוקדקת בין המעבד לבין לוח האם. על כן כדאי לבצע החלפת מעבד כזאת – אם בכלל – רק במעבדת מחשבים אמינה, ע"י טכנאי מחשב, ותוך בדיקת העלות בהשוואה לרכישתו של מחשב חדש.

כרטיסים וכוננים - מספרם של הכרטיסים למחשב הולך ופוחת עם ריכוז רוב הפונקציות (רשת, קול, חיבורים לציוד היקפי) בתוך לוח האם. כרטיסים מיוחדים למשימות מיוחדות (מאיצים גרפיים, כרטיסי טלוויזיה, כרטיסים לציוד מיוחד וכו') נרכשים בידי יודעי דבר לפי הצורך ומותקנים על לוח האם ללא בעיות מיוחדות. יש לשים לב להתאמות צולבות (בין כרטיסים כאלה לכרטיסים אחרים), לספק כוח שמסוגל לעמוד בדרישות הנוספות לחשמל, ולהתקנת התוכנות המתאימות שתומכות בכרטיסים המיוחדים האלה. החלפת כוננים (למשל, החלפת כונן CD בכונן DVD, החלפת קורא בצורב וכן הלאה) איננה מסובכת כלל, אלא שיש להקפיד על התקנת התוכנה התומכת (Driver) המתאימה לכונן.

בטיחות בעבודה:
לפני כל פתיחה של המחשב וטיפול בו יש לנתק אותו כליל מזרם החשמל (כיבוי המחשב איננו מספיק!).

21

ספקי שירות בתחום טכנאי מחשבים

מצא בעל מקצוע

טכנאי מחשבים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

שיווק אתרים של בעלי מקצוע

שיווק אתרים של בעלי מקצוע

במאמר יוסבר על החשיבות שבשיווק בעל מקצוע (או עסק) דרך האינטרנט, איך מקימים אתר אינטרנט ואיך מקדמים אותו ברשת.

קרא עוד
מה החשיבות של חברת שנותנת שירות תמיכה למדפסות (בבית ובמשרד)?

מה החשיבות של חברת שנותנת שירות תמיכה למדפסות (בבית ובמשרד)?

במאמר יוסבר מה החשיבות של חברה שנותנת שירות תמיכה למדפסות, איך בוחרים חברה כזאת ומהם השירותים שתפקידה לספק.

קרא עוד
איך האינטרנט יכול לסייע בבחירה של בעל מקצוע?

איך האינטרנט יכול לסייע בבחירה של בעל מקצוע?

במאמר יוסבר באיזה אופן האינטרנט יכול לעזור בכל התהליך של בחירת בעלי מקצוע עבור בניית בית.

קרא עוד