26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

סוגי חשמלאים - חשמלאי מוסמך, בודק, או מעשי? וההבדלים בניהם

חשמלאי נחשב לאחד המקצועות היציבים והנפוצים ביותר אבל לא כולם יודעים שלמקצוע החשמלאות אין רק הגדרה אחת, אלא שישנם סוגים שונים של חשמלאים, במאמר ננסה לענות על איזה סוג חשמלאי צריך להזמין כדי לתקן תקלות חשמל שונות.

חשמלאי - מקצוע בעל חשיבות

בעולם שלנו, שכמעט כל דבר בו מושתת על חשמל, חשמלאי נחשב לאחד המקצועות היציבים והנפוצים ביותר, כזה שהפרנסה מצויה בו בשפע ואין ספק שתהיה כך עוד שנים רבות. אבל לא כולם יודעים שלמקצוע החשמלאות אין רק הגדרה אחת, אלא שישנם סוגים שונים של חשמלאים, שכל אחד מהם מאופיין אחרת, שעבור כל סוג נדרשת הכשרה שונה ושכל אחד ממיני החשמלאים רשאי לעסוק במכשור ובציוד חשמלי מסוים.
מאמר זה מכוון למי שרוצה להבין קצת יותר במה כרוך מקצוע החשמלאות ואיזה סוג חשמלאי צריך להזמין כדי לתקן תקלות חשמל שונות, וכן עבור מי שמעוניין להתמקצע כחשמלאי ולדעת קצת יותר על כל סוג ומה הדרישות ממנו.

מיהו חשמלאי?

הגדרת חשמלאי מופיעה בתקנות החשמל (רישיונות) משנת 1985, ולפיה זהו "בעל רישיון לעסוק בביצוע עבודות חשמל על פי חוק", כלומר אדם שמקצועו לטפל בכלים ובציוד חשמלי. החשמלאי הוא זה שמתקין ומתחזק את החוטים, הנתיכים ושאר הרכיבים שבהם זורם החשמל, ובעיקרון מוודא שיש אספקת חשמל סדירה לבית, לעסק או למפעל שלכם, ללא תקלה או הפרעה כלשהן.
באופן כללי ניתן לחלק את החשמלאים לשתי קבוצות עיקריות – קבלני חשמל, שמבצעים בעיקר עבודות תשתית והתקנה, וחשמלאי תחזוקה שמתקנים, מתחזקים ומשדרגים את מערכות החשמל והציוד החשמלי הקיימים.
ישנם סוגים שונים של רישיונות לביצוע עבודות חשמל נפוצות, כשעל כל רישיון חשמל מצוין במפורש מהן הסמכויות הניתנות לסוג זה של חשמלאי. מי שמבצע עבודות חשמל ללא רישיון מתאים או ללא רישיון כלל, צפוי לעונש כיוון שמדובר בעבירה פלילית.

כיצד ניתן להפוך לחשמלאי?

אדם שמעוניין לקבל רישיון לביצוע עבודות חשמל צריך לעמוד בקריטריונים מסוימים של השכלה וניסיון מוכח. את המקצוע אפשר ללמוד בכמה דרכים – באוניברסיטה, כמו למשל בטכניון, שם לומדים הנדסת חשמל; במכללה, שם ניתן לקבל השכלה כהנדסאי או כטכנאי; או בבית ספר מקצועי או בקורסים ייעודיים שנותנים אפשרות להפוך לחשמלאי בדרגות הפשוטות יותר.
חשוב לדעת שלא משנה איזו השכלה רכשתם כחשמלאים, בין אם זה בקורס מקצועי או באוניברסיטה, הרישיון המתאים יינתן לכם רק אם יש לכם גם ניסיון. לא תוכלו לקבל דרגה או רישיון כחשמלאים רק עם רקע תיאורטי וללא ניסיון כלל.
על מנת לקבל רישיון חשמלאי יש להגיש בקשה למשרד העבודה והרווחה, שתיבחן על ידי היחידה לרישוי חשמלאים במשרד. אם המבקש מעוניין לקבל רישיון חשמלאי מהנדס / הנדסאי / טכנאי, יהיה עליו לעבור ועדה או שיחה מקצועית או לעבור בחינה ייעודית. אם המבקש מעוניין ברישיון חשמלאי בודק מכל דרגה שהיא (חשמלאי בודק הוא זה שמוסמך לא רק לבצע את העבודות או לתכנן אותן, אלא גם לבדוק האם הן או המתקנים שבהן הן מתבצעות מתנהלים כשורה), הוא יצטרך לעבור ועדה מקצועית. השלב האחרון הוא תשלום אגרה שלאחריו יינתן למבקש הרישיון המבוקש.
כל הפרטים על התהליך כאן.

פירוט סוגי חשמלאים כולל דרישות וסמכויות

ההבדל בין החשמלאים השונים מתבטא בעיקר ברמת המתח החשמלי שבה הם רשאים לעסוק – ככל שמתח זה גבוה יותר, כך גם סמכויותיהם נרחבות יותר. להלן פירוט סוגי החשמלאים הנפוצים ביותר, מהפשוט ועד לבכיר.

    חשמלאי עוזר - מדובר בדרגה הנמוכה ביותר של החשמלאים. עוזר חשמלאי רשאי לעזור בביצוע עבודות חשמל במתקנים פשוטים וביתיים במתח נמוך (עד 1,000 וולט) בלבד, ורק כאשר מפקח עליו חשמלאי מוסמך ומעלה. דרגה זו מהווה למעשה הסמכה זמנית, למשך שנתיים, שניתנת לבוגרי קורס חשמלאי מעשי שצריכים לצבור ניסיון תעסוקתי תחת איש מקצוע ורק לאחר מכן יהיו רשאים לקבל את הרישיון הנדרש של חשמלאי מעשי.

את עוזר החשמלאי לא תוכלו להזמין באנשי מקצוע פר אקסלנס, מכיוון שתמיד הם יתלוו לחשמלאי מוסמך ובכיר מהם ויסייעו לו בעבודות הפשוטות.

    חשמלאי מעשי – הדרגה הראשונה של החשמלאים שמקנה אפשרות לבצע עבודות חשמל ולחתום על תכניות במתקני מתח נמוך המוגבלות לחשמל חד פאזי עד 40 אמפר.

ההסמכה הנדרשת על מנת להיות חשמלאי מעשי היא לימודים של שנה וחצי (כ-450 שעות) בקורס ייעודי שתנאי הקבלה אליו הם 9-10 שנות לימוד וראיון קבלה אישי. כפי שצוין, חשמלאי מעשי צריך להיות בעל ניסיון מקצועי של שנתיים אותו הוא רוכש כעוזר חשמלאי תחת פיקוח של חשמלאי מוסמך ומעלה.

    חשמלאי מוסמך – הדרגה השנייה של החשמלאים שמאפשרת לבצע עבודות חשמל ולתכנן מתקנים במתח נמוך של חשמל תלת פאזי עד 80 אמפר. מדובר למעשה בסוג החשמלאים שיוכלו לבצע את מרבית עבודות החשמל שאתם נזקקים להם, בין אם בהתקנה של מכשירים או תשתיות ובין אם בתיקון שלהם.

ההסמכה של חשמלאי מוסמך כוללת דרישה של 12 שנות לימוד (לפעמים גם 10 שנים יספיקו), עדיפות לניסיון מקצועי וראיון קבלה אישי. הלימודים עצמם נמשכים כשנתיים עד לקבלת רישיון בדרגה המתאימה. חשוב לציין שמי שסיים קורס חשמלאי מוסמך יכול גם להמשיך ללימודי תואר ראשון בהנדסת חשמל.

    חשמלאי ראשי – הדרגה השלישית של החשמלאים שמעניקה סמכות לבצע עבודות חשמל במתח נמוך וכן לתכנן ולטפל במתקנים בעוצמת זרם של עד 3*250 אמפר (תלת פאזי).

בכדי להיות חשמלאי ראשי יש להיות בעל רישיון חשמלאי מוסמך, לעבור הסמכה של כשנה וחצי ולאחריה בחינה.

    חשמלאי טכנאי – מי שרשאי לבצע עבודות חשמל ולתכנן מתקנים במתח נמוך עד לזרם של 3*400 אמפר (תלת פאזי). ההסמכה כטכנאי חשמל אורכת בדרך כלל כשנה וחצי, כשטכנאי חשמל מוסמך שצבר 5 שנות ניסיון רשאי לקבל רישיון חשמלאי בודק 1.


    חשמלאי הנדסאי - מי שרשאי לבצע עבודות חשמל ולתכנן מתקנים במתח נמוך עד לזרם של 3*630 אמפר (תלת פאזי). ההסמכה כהנדסאי חשמל נמשכת כשנתיים, כשהנדסאי חשמל מוסמך שצבר 5 שנות ניסיון רשאי לקבל רישיון חשמלאי בודק 2, וכמו כן להירשם כחשמלאי מוסמך, ולאחר שנת ניסיון מעשית אחת לקבל גם דרגת חשמלאי ראשי.


    חשמלאי מהנדס - מי שרשאי לבצע ולערוך את כל עבודות החשמל. ההסמכה כמהנדס חשמל נמשכת כשנתיים, כשלאחר ניסיון של שנתיים ניתן לקבל רישיון חשמלאי בודק 3.


חשוב לציין שחשמל נחשב לתחום שאי אפשר לדעת בו תמיד הכל ולכן מומלץ להמשיך ולהתמקצע בו. ככל שאדם צובר יותר ידע בתחום החשמל, כך הוא יוכל להפוך את העבודה והסביבה שלו לבטוחים יותר גם עבורו וגם עבור אחרים.
הכנו עבורכם השוואת מחירי ביקור חשמלאי עם כל התשובות של המומחים שלנו בחשמל!

בהצלחה!

26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

מצא בעל מקצוע

חשמלאים מומלצים תל אביב

"ההבדל בין החשמלאים השונים מתבטא בעיקר ברמת המתח החשמלי שבה הם רשאים לעסוק"

"חשמלאי מעשי – הדרגה הראשונה של החשמלאים שמקנה אפשרות לבצע עבודות חשמל"

"חשמלאי ראשי – הדרגה השלישית של החשמלאים שמעניקה סמכות לבצע עבודות חשמל במתח נמוך"

כתבות ומאמרים

המדריך לביקורת חשמל של חברת החשמל - תקלות חשמל וטיפים

המדריך לביקורת חשמל של חברת החשמל - תקלות חשמל וטיפים

מאמר זה יסביר מהי ביקורת חשמל של חברת החשמל, באיזה תקלות חשמל נזדקק לאחת כזו ומתי בדיוק צריך להזמין אחת - מבטיחים תשובות לכל השאלות.

קרא עוד
תלת פאזי - כל המידע על חיבור חשמל תלת פאזי

תלת פאזי - כל המידע על חיבור חשמל תלת פאזי

אם אתם מבקשים להגדיל את זרם החשמל לבית יש לכם שתי אפשרויות: מעבר מ-25 אמפר ל-40 אמפר ומעבר מחד פאזי לתלת פאזי. במאמר הבא נרחיב על אפשריות אלו ונציג את היתרונות והחסרונות של חד פאזי ותלת פאזי.

קרא עוד
חשמלאי מוסמך – מתי צריך ועבור אילו עבודות

חשמלאי מוסמך – מתי צריך ועבור אילו עבודות

השוק מוצף בחשמלאים בעלי כל מיני סוגי רישיונות. איך נדע להבדיל ביניהם ומי מהם חשמלאי מוסמך? אנחנו כאן עם התשובות.

קרא עוד
7 כללים לבחירת חשמלאי מוסמך

7 כללים לבחירת חשמלאי מוסמך

במאמר יוסבר כיצד לבחור חשמלאי אמין ומקצועי לעבודות חשמל ויודגשו כללים חשובים בהתנהלות עם חשמלאים

קרא עוד