17

ספקי שירות בתחום חברות ניקיון

הכל על ליטוש שיש

במאמר יוסבר על ליטוש שיש. מהי מטרתו, במה הוא מסייע לשקם ריצוף שיש שהתיישן ונפגע, ומהם השלבים שכולל התהליך.

ליטוש שיש

שיש נחשב מאז ומעולם חומר יוקרתי ואצילי, ונעשה בו שימוש נרחב לצורכי ריצוף וחיפוי של בתים יוקרתיים. ידוע גם השימוש בו לצורכי פיסול, הן בגלל יופיו הטבעי והן בגלל נוחות העיבוד שלו. בימינו, ריצוף שיש נחשב ליוקרתי ביותר מבין כל סוגי הריצוף, הטבעי והמלאכותי גם יחד.

ריצוף בשיש מקנה לחדר או לאולם זוהר איכותי מיוחד. הזוהר הזה נובע מיופיו של השיש, מצבעיו, מהברק המיוחד שלו ומהיכולת לחתוך אותו בצורה מדויקת מאוד, עד כדי קבלת משטח אחיד וחלק. אולם, מבחינת התחזוקה השוטפת, ריצוף שיש הינו בעייתי: השיש רך, נשרט בקלות, סופג כתמים ורגיש לחומרים מאכלים וחומציים. נהוג לצפות את השיש בסילר, שיוצר ציפוי מגן שקוף המקנה לו עמידות רבה יותר, אך גם אז עדיין אינו עמיד כמו קרמיקה או חומרים מלאכותיים. לאחר שנים של שימוש, משטח שיש שהיה בהיר וזוהר עלול להיראות עמום, מוכתם, שרוט ופגוע.

ליטוש שיש היא הדרך להחזיר לשיש את מראהו הראשוני, הזוהר והאיכותי. במהותו, ליטוש שיש הוא שפשוף וקרצוף של משטח השיש עד כדי הסרת השכבה העליונה הפגומה ממנו, תהליך שמגלה מחדש את איכותו המקורית של השיש. חייבים לזכור כי ליטוש שיש חייב להיעשות בצורה מקצועית וזהירה בידי מומחים (העדיפות היא כמובן לחברת ניקיון מקצועית שיש לה ניסיון בתחום), וזאת כדי לא לפגוע בתכונות השיש ולא לגרום לו נזק.

התהליך של ליטוש שיש כולל מספר שלבים:

בחינה ואבחנה:
המומחה לביצוע ליטוש שיש בוחן את המשטח ואת מצבו: האם יש אריחים שקועים? האם הסדקים שבין האריחים ("פוגות") פתוחים או רחבים מדי? האם השיש מוכתם, ועד איזה עומק? מהו סוג השיש שבו מדובר – צבע, טקסטורה, קושי, גידים? האם יש בו סדקים? אם כן, ממה נוצרו?

החלטה על התהליך:
לפי תוצאות הבדיקה, המומחה לביצוע ליטוש שיש יקבע מה אפשר וצריך לעשות, באיזה סדר ובאיזו צורה, אילו פגמים אפשר לתקן ואילו פגמים לא. חשוב לדעת – ליטוש שיש אינו תרופת פלא, לא כל פגם אפשר לתקן בשלמות!

פתיחת חריצים ואיטומם:
זהו השלב הראשון בתהליך ליטוש השיש. לא בכל המקרים הוא נדרש, אבל לרוב כן. בשלב זה נהוג לפתוח את החריצים שבין החיבורים של אריחי השיש בעזרת מסור דיסק מיוחד, וכאשר החריצים פתוחים, ממלאים אותם בדבק שיש מיוחד בגוון שמתאים לשיש המקורי. שלב זה, בא למעשה גם לחדש את החומר מילוי שבין החיבורים (שלאחר שנים רבות נוטה להישחק ולאבד מצבעו), וגם להקנות לו את אותו גוון שיש לאריחי השיש (כדי ליצור מראה אחיד ואסתטי). אגב, שלב זה של התהליך נוטה להעלות בזמן העבודה אבק רב ולכן יש להיערך לכך.

טיפול באריחים שקועים, שבורים או פגומים:
זה חלק בעייתי מאוד בתהליך. לא תמיד אפשר לתקן את כל הנזקים, בעיקר בגלל חוסר אפשרות להשיג שיש חדש באותו גוון בדיוק. כאמור, ליטוש שיש אינו תרופת פלא ואינו מעשה קסמים! מכאן נובעת המלצה חשובה, שתקפה לכל סוגי הריצוף והחיפוי – לרכוש תמיד גם עודף מסוים (2-1 מ"ר) ולאחסנו במקום בטוח למקרה הצורך.

ליטוש המשטח:
בשלב זה מבצעים את החלק המרכזי של ליטוש שיש – קרצוף השכבה העליונה של המשטח כולו. התהליך מתבצע בעזרת מכונת ליטוש מיוחדת עם דיסקית ליטוש המצופה באבקת יהלומים, ונעשה בכמה דרגות – ליטוש שיש מדרגה 1 (הגסה ביותר) ועד ליטוש שיש מדרגה 5 (העדינה ביותר). אין כאן קיצורי דרך – התהליך של ליטוש שיש חייב להיות מדורג, מהגס ביותר לעדין ביותר, ולהיעשות במומחיות ובמקצועיות. אין להסכים בשום פנים לתהליך שנראה אחרת – ידני, מהיר, בשלב אחד בלבד, באמצעות מכונת פוליש ולא מכונת ליטוש, וכדומה.

ניקוי וייבוש:
לאחר תום הליטוש יש לנקות את המשטח ולייבשו לחלוטין. גם כאן, אין להסכים לקיצורי דרך!

איטום בסילר:
לאחר הליטוש, השיש פגיע עוד יותר מאשר במצבו המקורי, ולכן מומלץ - או לעשות עליו הברקה קריסטלית (מה שמכונה בשפה המקצועית: פוליש קריסטל), או לצפות אותו בחומר מיוחד בשם "סילר" שמתאים לסוג השיש. הציפוי של השיש באותו חומר מגן - אמור להגן עליו מפגיעות ומשחיקה, מה שכן - יש לחדשו לעתים מזומנות בהתאם להמלצת המומחים.

17

ספקי שירות בתחום חברות ניקיון

מצא בעל מקצוע

חברות ניקיון מומלצים תל אביב

ריצוף שיש הוא אומנם זוהר, יפה ואיכותי אך יחד עם זאת רך, נשרט בקלות וסופג כתמים

התהליך של ליטוש שיש חייב להיות מדורג, מהגס ביותר לעדין ביותר, ולהיעשות במומחיות ובמקצועיות וללא קיצורי דרך

כתבות ומאמרים

איך תבחרו חברת ניקיון מומלצת לשירותי פוליש וליטוש?

איך תבחרו חברת ניקיון מומלצת לשירותי פוליש וליטוש?

איך לבחור את שירותי הפוליש המתאימים לכם, כמה זה צפוי לעלות וממה חשוב להיזהר.

קרא עוד
מהו פוליש קריסטל, מהם השלבים לתהליך ומה חשוב לדעת?

מהו פוליש קריסטל, מהם השלבים לתהליך ומה חשוב לדעת?

במאמר יוסבר מהו פוליש קריסטל. מה השיטה כוללת, מהם השלבים של התהליך, לאילו סוגי משטחים הוא מתאים, ומהם היתרונות שלו.

קרא עוד
ליטוש אבן: סיבות ושלבי ביצוע

ליטוש אבן: סיבות ושלבי ביצוע

במאמר יוסבר מהו ליטוש אבן. מה חשיבותו, מתי הוא נדרש, מהם השלבים לתהליך הליטוש ומדוע חשוב שאיש מקצוע מיומן יבצעו.

קרא עוד