34

ספקי שירות בתחום אינסטלטורים

הכל על איתור נזילות מים

במאמר יוסבר ממה נובעות נזילות מים, כיצד אינסטלטור מבצע איתור נזילות מים במערכת הצינורות, ואילו סוגי מכשור קיימים כיום לצורך גילוי נזילות

איתור נזילות מים

בעיות אינסטלציה הן בעיות מטרידות בכלל, ובעיות של נזילות מים הן בעיות מטרידות באופן מיוחד. מעבר לבעייתיות הגלויה של נזילות מים – כתמים, עובש, נזק לקירות ולתקרות, החלדת צינורות, בעיות עם שכנים וכו' – איתור נזילות מים הוא לעתים אתגר של ממש ולא תמיד יכול להיפתר בקלות ובמהירות. כיצד ניגשים לבעיה הכואבת הזאת?

זיהוי הנזילה

איתור נזילות מים עלול להיות עבודת בלשות ממש, משום שקיימים מקורות פוטנציאליים רבים לנזילות. ברור, שאם צינור גלוי או ברז גלוי מטפטפים או מתיזים מים בצורה שנראית לעין, גילוי נזילות מים כאלה איננו מהווה בעיה כשלעצמו ויש פשוט לתקן אותן בעזרת אינסטלטור אמין. אך מה עושים כאשר מקור הנזילה נסתר? איתור נזילות מים נסתרות במערכת אינסטלציה מורכבת, שברובה שקועה ברצפה או בקירות, דורש כבר אינסטלטור מומחה ובעל ניסיון עם גישה אנליטית ועם כלים מתאימים.

גורמים עיקריים לנזילות בתוך דירה

שלושה מקורות עיקריים עלולים לגרום לנזילת מים בתוך דירת מגורים:
1. צינורות שמספקים מים נקיים.
2. צינורות שמובילים מי דלוחין וביוב.
3. צינורות של מערכות הסקה ומיזוג.

אינסטלטור שניגש לברר את מקור הרטיבות יזהה קודם כל את המערכת החשודה בדליפה – אם לפי מקומה, אם לפי סוג הרטיבות (מים נקיים, מי דלוחין או מי ניקוז) ואם לפי בדיקות חיצוניות של המערכת כולה. איתור נזילות מים בצנרת המים הנקיים ובצנרת של מערכת הסקה יכולה להיעשות בעזרת בדיקת לחץ, שמראה האם המערכת הזאת "מאבדת" מים; גילוי נזילות מים בצנרת דלוחין וביוב יכולה להיעשות באמצעות חסימה של מוצא הביוב ובדיקה היכן "נעלמים" המים; איתור נזילות מים בצנרת ניקוז של מזגן יכולה להיעשות באמצעות נשיפה פשוטה לתוך הצנרת הזאת לשם זיהוי חסימות. אלו הן בדיקות פשוטות יחסית, שכל אינסטלטור בחיפה או אינסטלטור במודיעין (ובעצם, למה רק בחיפה או במודיעין? כל אינסטלטור בכל מקום!) אמור לדעת לבצע במידה סבירה של דיוק.

איתור נזילות מים במערכת הסקה (דירתית או מרכזית) עלול להיות מסובך מעט יותר, הן משום שמערכות כאלה נוטות "לאבד" מעט מים תוך כדי פעולתן (גם אם היא תקינה!) והן משום שצינורות המים עלולים לעבור במסלולים נסתרים ברצפה או בקירות. במערכות הסקה מרכזית או חימום מים מרכזי בבניינים מרובי קומות, איתור נזילות מים עלול להיות מסובך עוד יותר בגלל הצינורות שעוברים בין הקומות ובתוך דירות שונות, ולכן מחייב הדבר התערבות של איש מקצוע שיאתר את הבעיה ויפתור אותה.

שימוש בעזרים טכנולוגיים לצורך גילוי נזילות

אם הבדיקות לא העלו תוצאה ברורה, אינסטלטור אחראי יזמן איש מקצוע עם מכשור אלקטרוני משוכלל לאיתור הדליפה. מכשור כזה כולל מצלמה תרמית (אינפרה-אדום) שמראה היכן חבויה רטיבות, למשל תחת הרצפה או מאחורי אריחי קרמיקה; מכשיר האזנה רגיש שמסוגל "לשמוע" פריצת מים, אפילו זעירה, במערכת הספקת המים; וסיב אופטי שמוחדר לפתחי הביוב והניקוז ומאפשר הצצה לתוך הצינורות האלה מבלי לחפור ולגלות אותם. ציוד מתקדם כזה מאפשר איתור נזילות מים בלי לשבור קירות או להרים מרצפות שלא לצורך. השימוש בו איננו זול, אך אם מונעים כך חפירות מיותרות ונזקים שלא לצורך, התוצאה מצדיקה את ההוצאה הכספית הנוספת.

דחיפות הטיפול

איתור נזילות מים ותיקונן חייב תמיד להיעשות ללא עיכובים ושהיות, משום שנזקי מים עלולים להיות כבדים: נזקי צבע וטיח, נזקי ריצוף וחיפוי, נזקי חלודה, נזקי עובש ופטריות (שעלולים להיות מסוכנים לבריאות, בעיקר לאנשים שרגישים לכך), וכמובן נזקים אסתטיים – שלא לדבר על מריבות שכנים, הוצאות כספיות, התרגזויות, עוגמת נפש וכדומה. מייד עם גילוין של בעיות אינסטלציה כאלה יש לזמן אינסטלטור מומחה שיזהה, יאתר ויתקן אותן בטרם ייגרמו נזקים כבדים יותר.

34

ספקי שירות בתחום אינסטלטורים

מצא בעל מקצוע

אינסטלטורים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

איתור נזילות במצלמה טרמית

איתור נזילות במצלמה טרמית

איך מאתרים נזילות מים במבנה על מנת למצוא את מקור הבעיה ולאטמה?

קרא עוד
מהן סוגי נזילות בשירותים וכיצד נבצע תיקון נזילה באסלה?

מהן סוגי נזילות בשירותים וכיצד נבצע תיקון נזילה באסלה?

במאמר יוסבר על נזילות מהניאגרה ונזילות מהאסלה וכיצד נבצע תיקון נזילות באסלה.

קרא עוד
איתור וטיפול נזילה בניאגרה - המדריך

איתור וטיפול נזילה בניאגרה - המדריך

במאמר יוסבר מהן הסיבות השכיחות לנזילות בניאגרה וכיצד ניתן לטפל בהן בעצמינו

קרא עוד