46

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

המדריך המלא לתכנון והקמת גינות בארץ

במאמר מרכזי זה נביא תיאור כללי של הנושאים שיש לחשוב עליהם בתכנון והקמת גינות בארץ

גינות בישראל

לא לחינם מתוארת ישראל במקרא כ"ארץ זבת חלב ודבש", ארצנו מבורכת באדמה פורייה ובאקלים נוח המספק די מים והרבה אור שמש, שילוב המאפשר טיפוח שלל מיני צמחים, כאלה הנותנים פרי ואחרים לצל ולנוי.
ישראל שוכנת בצומת בין אסיה, אפריקה ואירופה, מיקום אסטרטגי זה תורם אף הוא לשפע הבוטני שכולנו נהנים ממנו. אין פלא שתחום הגינון כה מפותח במחוזותינו, לא רק בעלי בתים צמודי קרקע בוחרים להשקיע בעיצוב, הקמה ותחזוקת גינה נאה, ישנן גינות גם על מרפסות, על גגות, גינות של בתים משותפים, גנים ציבוריים, גינות בבתי עסק ועוד.

רבבות בעלי מקצוע עוסקים בעיצוב, הקמה, פיתוח ואחזקת גינות. אדריכלי נוף, גננים, משתלות, בתי מסחר למוצרים שונים כגון אבני מדרך ומסלעות, תאורת גן, בריכות נוי, דשא (טבעי ומלאכותי) וכך, לעיתים, מרוב עצים קשה לראות את היער. במאמר מרכזי זה נביא תיאור כללי של תחום הגינון בארץ, ניגע באספקטים שונים כדי לעשות בהם סדר ולספק בסיס ממנו קל יהיה להמשיך לחקור ולרדת לעומקם של דברים הרלוונטיים לכם.

שלל סוגי גינות

כשמזכירים גינה הנטייה שלנו היא לדמיין חצר מטופחת של בית פרטי, שטח לא גדול בו נטועים כמה עצים, משולבים אלמנטים דקורטיביים כגון תאורה נעימה, שבילים, אולי גם דק, פרגולה, בריכת דגים עם מפל קטן וכד'. גינות שכאלה הן אכן נפוצות מאוד ועשויות להיות מעוצבות בשלל סגנונות (טרופי, מודרני, יפני, ים תיכוני ועוד) אולם ישנן גם גינות אחרות כגון גינות גג, גינה של בית משותף, גינה במרפסת, גינה של דירת גן או של בית עסק.

מי שעושים צעדיהם הראשונים בתחום הגינות, למשל מי שרכשו דירת גן ומעוניינים להשקיע בגינה הקטנה שלהם כך שתהווה מקור גאווה והנאה לבני המשפחה, חשוב שיתנו דעתם לתפקיד שהגינה בה מדובר אמורה למלא.
גננים מקצועיים, כמו גם אדריכלי נוף, הם בעלי מקצוע היודעים להעביר תהליך תכנון גינה ולדלות את המידע הנחוץ מבעלי הגינה ויחד עימם לערוך תוכנית להקמת גינה שתשרת אותם נאמנה. בהמשך נדגיש את חשיבות הקמת גינה לפי תכנון שנערך בקפידה ונפרט עוד אודות הדרך להבטיח שזהו המצב גם בכל הקשור לגינה הפרטית שלנו.

מאפייני גינות שונות

מכיוון שישנן גינות השונות כל כך זו מזו מעניין לבחון תכונות אופייניות לכל סוג וסוג:

גינות בבתים פרטיים- בעבר נבנו בתים פרטיים בארץ על מגרשים בגודל של חצי דונם (500 מטרים רבועים) כיום מחולקים לעיתים שטחי בנייה של בתים צמודי קרקע למגרשים בגודל 300 מ"ר, 250 מ"ר ואף למטה מכך. עיצוב והקמת גינה לבית פרטי הם מאתגרים מפני שיש לאזן בין מספר אינטרסים, ניצול השטח, מראה נעים, תנועה חופשית, שילוב צמחי נוי עם עצים ושיחים נותני פרי, תכנון המבטיח תחזוקה קלה, שילוב נכון של אלמנטים דקורטיביים והכול תוך שמירה על מסגרת תקציב. חשוב מאוד להבין את צרכי דיירי הבית ואופי השימוש שיעשו בגינתם, האם ירצו להציב בה טרמפולינה ו/או בריכת שחייה קטנה, האם ישוטט בגינה כלב (או אולי יותר מאחד), עד כמה הם מעוניינים בעצים נותני פרי, האם יוצב בגינה מטבח חוץ או פינת גריל, מה לגבי מחסן, פרגולה, דק וכד'.
חשוב גם לתת את הדעת לעניין הטיפול בגינה, האם בעלי הבית יתחזקו אותה בעצמם או שיעזרו בגנן? עד כמה חשוב שתהיה זו גינה הדורשת מעט תחזוקה?

דירות גן- השם עצמו מעיד על חשיבות גינות השייכת לדירות גן, הרי זהו למעשה מה שמייחד דירות כאלה והופך אותן לנחשקות יותר (ויקרות יותר) מדירות אחרות באותו בניין. באופן כללי מאפייניה של גינת דירת גן דומים לאלה של גינת בית פרטי בעל חצר קטנה. עם זאת כשמדובר בדירת גן יש לתת את הדעת גם לאתגר הענקת פרטיות מן השכנים שממעל ומהצדדים, ניצול מיטבי של השטח, מעבר נעים מפנים הדירה אל הגינה כך ששתיהן תהיינה, עד כמה שניתן, ממש מחוברות יחדיו.

גינות בבתים משותפים- בבתים משותפים הגינה צריכה לשרת מגוון רחב של צרכים. השאיפה היא להותיר מקום לילדים לשחק ובה בעת לעצב גינה שתחמיא לבניין כך שנעים יהיה להיכנס ולצאת ממנו. לא פעם גודל הגינה בא על חשבון שטח מקום החנייה. באופן טבעי, עצי פרי פחות מתאימים לגינות בבתים משותפים ויש ליזכור שהטיפול בגינה יימסר וודאי לגנן המגיע מדי פעם (להבדיל מגינות פרטיות שבעליהם עוברים בהן כמעט מדי יום ויכולים לבצע מלאכות תחזוקה תכופות בהיקף קטן).

גינות במרפסות- מאז ומתמיד היו מי שבחרו לגדל צמחים בעציצים ואדניות במרפסת דירתם. כיום תחום הגינון במרפסת מתפתח, יותר ויותר בעלי דירות מבינים את הפוטנציאל הגלום בהקמת גינה של ממש, אם כי בזעיר אנפין, במרפסת. בעת תכנון גינה תמיד חשוב לבחור צמחים המתאימים לתנאים להם יזכו במקום המיועד להם, ככל שהדבר נוגע לגינות במרפסת עניין זה הוא מאתגר שבעתיים, חשוב מאוד לקחת בחשבון נושאים כגון כמות וכיוון אור השמש במרפסת, המשקל שניתן להעמיס, כיצד תבוצע ההשקיה, כיצד צפויים להתפתח הצמחים שבוחרים, האםם ייתכן שנרצה להעביר את הצמחים בעתיד (אם מדובר בדירה שכורה למשל) ועוד.

סגנונות עיצוב

כר הפעולה בעיצוב גינה הוא רחב וישנם מגוון של רעיונות לעיצוב גינה. ישנם אינספור צמחים העשויים להתאים, שלל אלמנטים דקורטיביים שניתן לשלב, בחירות רבות הקשורות לפרטים כגון שבילים, אבני מדרך, אבני סף, בנייה בעץ (שבילים, דק, פרגולה, בית עץ, גדר עץ), תאורת גן, בריכת נוי (עם/בלי דגים, מפל קטן או מזרקה) ועוד. לעיתים, כדי להתמקד, ניתן לבחור תחילה סגנון מסוים אשר יכתיב את המראה הכללי של הגינה. ניתן לסווג גינות בארץ למספר סגנונות עיקריים:

גינה ים תיכונית- מסוג הגינות שרואים באזורים כפריים של ארצות המזרח התיכון כגון יוון, תורכיה ובישובים וותיקים בארץ. בגינות המעוצבות בסגנון ים תיכוני ישתלו צמחים הגדלים במקור באזורנו כך שהם מתאימים מאוד לאקלים ואין צורך לספק צרכיהם באופן מלאכותי.

גינה אנגלית- תחום הגינון באנגליה היה מאז ומתמיד מפותח מאוד. גינות אנגליות הן נעימות למראה, פרחוניות ולעיתים כוללות גם ערוגות ירק. יש הסבורים שגינות בסגנון אנגלי דורשות טיפול רב אולם תוך בחירה נכונה של הצמחים והקמה של מערכת השקיה ודישון מתאימה ניתן לצמצם מאוד את היקף הטיפול השוטף הדרוש.

גינה טרופית- האקלים הטרופי הוא ידידותי במיוחד לשלל סוגי צמחי נוי ופרי. צמחים רבים מעין אלה מתאימים לגידול גם בארץ ובלבד שמספקים להם די מים בעונה השחונה. בגינה טרופית נמצא לעיתים עצים אקזוטיים ממש, מהם כאלה הנותנים פירות מיוחדים וטעימים כגון קרמבולה, מנגוסטין, ליצ'י, מנגו (נפוץ בארץ אך נחשב גם הוא לפרי טרופי) ועוד.

גינה יפנית- עיצוב יפני הוא מאופק ומוקפד. בגינות יפניות נעשה שימוש באבנים נאות, אלמנטים של מים (לא רק בריכות ומפלים אלא לעיתים גם מים זורמים לאורך מעין אפיק מעוצב), מבנים קטנים (למשל כאלה דמויי פגודה) ותאורה ייחודית.

גינה מודרנית- גינה בסגנון מודרני היא למעשה חופשית ממגבלות עיצוב כאלה או אחרות. קווים אופייניים לגינה מודרנית הם עתידניים משהו, הדגש הוא על אסטטיקה כמו גם יעילות, תכנון חכם המתבטא בגינה נאה ושימושית, כזו שקל יחסית לתחזק והיא נותנת מענה טוב לצרכי בעליה.

יהיה סגנון העיצוב העדיף עלינו אשר יהיה חשוב ליזכור כי תהיינה מגבלות שנצטרך לקחת בחשבון. ישראל היא מדינה בה אזורי אקלים שונים, כך יוצא שבגינה בסגנון יפני (למשל) בירושלים עשויים להיות מוצבים צמחים שונים לחלוטין מאלה שבגינה יפנית באזור מרכז הארץ.

שלבים בתכנון הגינה

תכנון מוצלח הוא הבסיס להקמת גינה שתענה על כל ציפיותינו. מומלץ לבצע את מלאכת התכנון תוך היוועצות עם בעלי מקצוע. ניתן גם לבחור גנן או אדריכל נוף שאנו סומכים עליהם ושיש לנו עימם שפה משותפת ולאפשר להם לתכנן את הגינה שלנו תוך שאנו מעורבים בתהליך בתור מי שהעדפותיהם הן הקובעות. ניתן גם לקרוא ספרות וחומר המצוי ברשת האינטרנט כדי לקבל החלטות מושכלות יותר.
ישנם מספר נושאים המהווים חלק בלתי נפרד מתכנון גינה:

  • חלוקת השטח, הקצאת מקומות המיועדים לסוגי צמחים שונים (שיחים, עצי פרי, עצי נוי, מדשאה, צמחים פורחים, גדר חיה), כמו גם לאלמנטים אחרים שאנו מעוניינים בהם כגון פרגולה, דק, מסלעה או בריכת נוי. אם מקצים אזור פתוח למדשאה יש להחליט אם תכוסה בדשא טבעי או סינטטי.
  • בחירת הצמחים בהתאם למקום המיועד להם. מומלץ להבין אלו צמחים באים בחשבון עבור אזורים שונים בגינה. כך למשל חשוב מאוד לוודא שהצמח יקבל די אור שמש ושיהיה לו די מקום להתפתח ולגדול.
  • תכנון שבילים, דק, פרגולה, בריכת נוי (עם או בלי דגים, מפל ומזרקה).
  • תאורת גן. תכנון תאורת גינה כך שתספק די אור ליהנות משהיה בגינה בלילה מחד ותתרום לאווירה והעיצוב הכללי מאידך.
  • מערכת השקיה ודישון. מערכת השקיה הפרוסה נכון תאפשר אחזקה שוטפת קלה של הגינה.

תחזוקת גינות

עבור רבים הטיפול בגינה הופך תחביב של ממש, אחרים מעדיפים להתעסק עם הגינה כמה שפחות, להעסיק גנן או להסתפק בגינה שדורשת מעט תחזוקה. תכנון נכון של הגינה יבטיח שהיקף התחזוקה הנדרש יתאים לבעליה.
באופן כללי בגינה בה מערכת השקיה חכמה, התחזוקה השוטפת של הגינה תסתכם בשמירה על הניקיון, גיזום, כיוון מערכת ההשקיה בתקופות חילופי עונות וטיפול נקודתי בבעיות (ריסוס כנגד כנימות למשל). ישנם גם טיפולים תקופתיים מומלצים, מהם כאלה אשר נועדו למנוע התפשטות טפילים או מחלות.

בין אם בוחרים למסור את רוב מלאכת התחזוקה לגנן או שמבצעים אותה בעצמנו מומלץ לכל בעל גינה לפקוח עין, להכיר את הצמחים השונים ולזהות סימני מצוקה. בין אם מדובר בגינה גדולה ופתוחה סביב בית במושב, גינה קטנה של בית פרטי בעיר, גינת מרפסת בדירה, גינת גג של פנטהאוס, גינה פינתית של דירת גן או כל גינה אחרת, גינה מוצלחת היא מערך שלם ולא אוסף של צמחים, הדרך להשיג ולשמור על גינה שכזו היא מאתגרת אולם רצופת הנאה וסיפוק.

46

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

מצא בעל מקצוע

גננים מומלצים תל אביב

דיאגרמה של עבודות הקמה ואחזקת גינות

אילוסטרציה של כלי עבודה וציוד להקמת גינה

הזורעים בדמעה ברינה יקצורו

בגינה טרופית נפוצים עצים אקזוטיים המניבים פירות מיוחדים כמו ליצ'י, מנגו, קרמבולה וכו'..

גינה מודרנית מתאפיינת באסתטיקה ויעילות עם דגש על תכנון חכם שקל לתחזק

גנן מקצועי משתמש במכסחת-דשא בעת טיפול חודשי בגינה

כתבות ומאמרים

עיצוב הגינה - כל הטיפים החשובים לשנת 2022

עיצוב הגינה - כל הטיפים החשובים לשנת 2022

הגינה שלכם היא האזור שמחבר אתכם לטבע. זה האזור שייתן לכם לחוש שקט ושלווה כאשר אתם יושבים בו. לפניכם המאמר השלם על עיצוב הגינה, כולל כל הטיפים החשובים לשנת 2022.

קרא עוד
המדריך השלם להקמת גינת גג מושלמת

המדריך השלם להקמת גינת גג מושלמת

מה זו גינת גג? מה ההבדלים בינה ובין גינת קרקע? איך מקימים אותה? מה דרוש להקמה שלה? אילו צמחים, אדמה ודשן צריך? בטח יש לכם המון שאלות. ובדיוק בשבילכם כתבנו כאן את המדריך השלם להקמת גינות גג מאפס.

קרא עוד
עבודות גינון עם גננים מקצועיים - כל הנקודות החשובות

עבודות גינון עם גננים מקצועיים - כל הנקודות החשובות

המאמר ידון בשאלה למה צריך גנן (רמז: לא רק לאלה שלא אוהבים גינון), הוא יסביר על סוגי הגננים השונים ולבסוף ייתן טיפים כיצד להבחין בין גנן אמיתי לכזה שסתם רוצה לעשות עליכם סיבוב. הכול על גננים - המאמר השלם

קרא עוד
תאורת גינה – כיצד להפוך את החצר שלכם לעוצרת נשימה

תאורת גינה – כיצד להפוך את החצר שלכם לעוצרת נשימה

מאמר זה ינסה להסביר למה בכלל צריך תאורת גינה, כיצד לתכנן וליישם תאורה נכונה ומהם הסוגים וגופי התאורה הנפוצים הקיימים היום בשוק.

קרא עוד
איך לייצר מרפסת או גינה במראה כפרי עם ריהוט גן איכותי?

איך לייצר מרפסת או גינה במראה כפרי עם ריהוט גן איכותי?

למעשה העיצוב הכפרי של פינות הישיבה לחצר ולמרפסת הוא העיצוב הדומיננטי כיום. לכן כתבנו לכם את המאמר השלם להפיכת הגינה או המרפסת שלכם למראה כפרי ומושלם.

קרא עוד
גינה במרפסת –  מחירים, צמחים מומלצים, טיפים ומה שבניהם

גינה במרפסת – מחירים, צמחים מומלצים, טיפים ומה שבניהם

איך מקימים גינה במרפסת? מה צריך לדעת לפני? איך מתחזקים אותה? מה הכי מתאים לה? ולכם? על כל אלה ועוד נשתדל לענות במאמר זה.

קרא עוד
מזרקות לגינה – המאמר השלם

מזרקות לגינה – המאמר השלם

כדי להתאים את המזרקות לגינה החדשה שלכם וגם לסגנון שלכם, רצוי שתקראו קודם את המאמר הזה שיספק לכם את כל המידע הנחוץ, כולל ענייני סטייל ופונקציונליות.

קרא עוד
גיזום? השקייה? ומה עם דישון? - הכל על תחזוקה לגינה

גיזום? השקייה? ומה עם דישון? - הכל על תחזוקה לגינה

תחזוקה לגינה מכילה המון דברים בתוכה - גיזום? השקייה? ומה עם דישון? - להלן הפעולות היעילות והשימושיות ביותר שרצוי לבצע, על מנת לשמר את הגינה ולעזור לצמחיה שבה לשגשג.

קרא עוד