30

ספקי שירות בתחום הדברות

הרחקת יונים

במאמר יוסבר באיזה מקומות נפוצה הבעיה של קינון יונים ומהם השיטות השונות להרחקת יונים

תוכן עניינים

הרחקת יונים

בניתם בית פרטי, הקציתם מקום לגינת נוי, תכננתם, שתלתם, היונה היא אולי סמל השלום והאחווה, אך כל מי שחווה את המפגע הזה של יונים מכיר את השאיפה העזה להרחיק את היונים האלה מהר ככל האפשר ורחוק ככל האפשר.

יונים שמקננות בסביבת המגורים מהוות מפגע קשה בכמה תחומים: הלשלשת שלהן מזהמת את הסביבה, וחומציותה פוגעת קשות בציפויי אבן ומתכת ואפילו בבטון; הקינון של יונים מלווה בלכלוך וברעש בלתי פוסק; והיונה, למרות תדמיתה הצחורה והנקייה, היא "סוכן" שמעביר מזיקים ומחלות ואף גורמים אלרגניים. נחמד לראות יונים צחורות מופרחות לשמים, הרבה פחות נחמד לסבול מהתופעות הקשות שכרוכות בחיים עימן.

יונים מקננות בכל מקום, אך מדרך הטבע נזקיהן ניכרים יותר בסביבה העירונית מאשר בסביבה הכפרית-חקלאית. יונים גם נוטות יותר להתרבות בסביבה העירונית, משום שאויביהן הטבעיים (ינשופים למשל) מתרחקים ממנה. כך הפכו מסתורי כביסה, מזגנים, מרפסות, גגות רעפים ומרזבים למקומות קינון מועדפים על היונים, וכך הפכו מושבות יונים למטרד "עירוני" מובהק, אשר מחייב התערבות חיצונית של חברת הדברות, או מרחיקי יונים מקצועיים.

מחשבה רבה מוקדשת לנושא של הרחקת יונים מסביבת המגורים של האדם, ויצירתיות רבה מופגנת בהמצאה וביישום של מתקני הגנה מפני יונים ובטכניקות של הרחקת יונים אפקטיבית. מתקנים רבים נבנים בידי חובבים – תליית בלונים נוצצים, דיסקים (תקליטורים), מראות, שקיות ניילון שקופות, דחלילים ועוד. כל אלה פתרונות זולים ו"ירוקים", אך ברובם אינם אלא אגדה אורבנית ומן הסתם אינם פותרים את הבעייה, בוודאי לא לאורך זמן.

הרחקת יונים מקצועית נעשית בידי בעלי מקצוע בתחום. מומחי הרחקת יונים בוחנים את האתר הנגוע, מזהים את דרכי הפעולה של היונים ומתאימים את הפתרונות למבנה, לסביבה, לאוכלוסיית היונים ולצרכי הדיירים. להלן נסקור כמה מן הפתרונות המקצועיים המקובלים לשם הרחקת יונים מסביבת האדם:

- דוקרנים – אלו הם פסי פלסטיק או מתכת, מהם בולטים קוצי מתכת מפלדת אל-חלד שאינם מאפשרים ליונים לנחות. פריסה של דוקרנים כאלה לאורך מעקות, לאורך קצות גגות ופרגולות, על מזגנים ועל אדני חלונות מכריחה את היונים לחפש להן מקום אחר.

- רשתות – בעזרת רשתות ניתן לסגור חללים סגורים למחצה שחביבים על יונים כגון מרפסות, מסתורי כביסה, פתחי גגות וכדומה. רשתות אלו יכולות להיות שקופות וכמעט בלתי נראות, הן מוצמדות למקומן בעזרת כבלים וברגים והן יעילות מאוד במניעת כניסתן של יונים לחללים האלה.

- סלילים – אמצעי מעניין לביצוע הרחקת יונים הם סלילי מתכת קפיציים ארוכים, אותם ניתן לפרוס בקלות ובמהירות לאורך מעקות, אדני חלונות וכדומה וגם להסירם בקלות. בדומה לדוקרנים, סלילים אלו אינם מאפשרים ליונים לנחות עליהם. יתרונם לעומת דוקרנים הוא בידידותם לילדים, שאינם נדקרים מהם.

- חוט רטט – במשטחים גדולים כגון גגות ניתן למתוח חוטי מתכת שמקשים על נחיתתן של היונים. יתרונם של חוטי מתכת אלה הוא ביכולתם "לכסות" בקלות משטחים גדולים.

- מחסומי גגות – שידועים גם בשם מסרק ציפורים – דומים לפסי הדוקרנים, אלא שהדוקרנים שלהם עשויים מפלסטיק גמיש ומתאימים את עצמם לפתחים ולחללים הקטנים שבין רעפים או לוחות גליים לבין קצה הגג שמתחתם. כך נחסמת כניסת יונים לחלל שמתחת לגג.

- הרחקה חשמלית – ניתן להתקין במקום דוקרנים פסי מתכת דקים, הניזונים ממקור מתח נמוך וגורמים ליונה הנוחתת עליהם שוק חשמלי בלתי מסוכן אך מרתיע. ספקי הכוח של אותם מתקני הרחקה חשמלית מחוברים לרשת החשמל הביתית, אך ניתן להתקין גם מטענים סולאריים שיספקו חשמל למערכת הזאת באופן עצמאי.

- הרחקה קולית – מכשירים חשמליים מיוחדים שמפיקים ציפצופים בתדרים שאינם נשמעים לאוזן האדם אך מרתיעים ומרחיקים בעלי חיים (לא רק יונים).

- דחלילי ציפורים – ניתן לרכוש ולהציב דחלילים של עופות שנחשבים כמאיימים על היונים (עורבים, ינשופים ועוד), או לחילופין דחלילים של יונים (שמסמנים "טריטוריה זו תפוסה כבר").

- מלכודות יונים – בניגוד לכל המתקנים והשיטות שהוזכרו לעיל, ושמטרתם למנוע את נוכחות היונים, מלכודות יונים מיועדות ללכידת היונים ולפינויין מהשטח. קיימים סוגים שונים של מלכודות יונים בגדלים שונים, וכמובן שיש למצוא את הדרך הנכונה לפנות ולהרחיק יונים שנלכדו בהן.

30

ספקי שירות בתחום הדברות

מצא בעל מקצוע

מדבירים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

כל המידע על דוקרנים להרחקת יונים

כל המידע על דוקרנים להרחקת יונים

במאמר יוסבר מהם דוקרני יונים, מהי האפקטיביות שלהם בהרחקת יונים, ואילו סוגי דוקרנים קיימים בשוק?

קרא עוד