1

ספקי שירות בתחום פרקטים

כיצד ננקה את הפרקט ונשמור על שלמותו לאורך זמן?

במאמר יוצגו הכללים לניקוי פרקטים בהתאם לסוג הפרקט ומה הדרכים למניעת שחיקה בפרקט

איך לנקות פרקטים בצורה יעילה ונכונה

אחד השיקולים שיש לקחת בחשבון ברכישת פרקט לבית הוא אופן ניקיון ותחזוקת הפרקט, כדי שנוכל להנות מהפרקט לאורך זמן ולשמור על שלמותו אנחנו צריכים להיות מודעים מה טיפולי האחזקה הנדרשים ומתי לבצעם. ניקוי ותחזוקה של פרקטים חייבים להיעשות לפי סוג הפרקט, ואין לבלבל ביניהם. קל מאוד לנקות פרקטים ולתחזק אותם, ויש רק כמה נקודות שחשוב לשים לב אליהן – שוב, לפי סוג הפרקט.

ניקוי פרקט למינציה

הסוג הנפוץ והפופולרי הזה של פרקטים קל מאוד לניקוי ולתחזוקה:

- לנקות אבק ולכלוך בעזרת מטאטא או שואב אבק (תוך שימוש במברשת רצפה רכה – לא להשתמש במצב "חובט"!).

- לנגב בעזרת מטלית לחה (סמרטוט רצפה סחוט היטב) בלבד. אין בשום אופן לשפוך מים על פרקט ולגרוף אותם, או להשתמש במטלית ספוגה במים ולייבש אחר כך – אסור שיחדרו מים אל מתחת לפרקט, ולכן יש להשתמש במטלית לחה בלבד.

- בדרך כלל אין שום צורך להשתמש בחומרים כלשהם (נוזל לניקוי רצפות וכדומה). אם נוצרו כתמים שאינם יורדים, ניתן לנסות להסירם בעזרת מטלית רכה שספוגה במעט חומר ניקוי עדין, או בנוזל ייעודי לניקוי פרקטים שניתן להשיגו בחנויות פרקטים וציוד נלווה.

- אין בשום פנים לשפשף פרקט בגורם שורט כלשהו – צמר פלדה, חול ניקוי וכדומה.

- אין בשום פנים ואופן לבצע ניקוי פרקטים באמצעות תמיסה כימית כלשהי – בנזין, אצטון, כוהל, חומצה, נוזל לניקוי שירותים, נוזל לניקוי חלונות וכדומה.

- בזמן צביעה או סיוד של החדר, יש לכסות היטב את כל שטח הפרקט.

- אם נדבקו לפרקט מסטיק או שעוות נרות, כדאי לנסות להקפיא אותם בעזרת מעט קרח שנתון בתוך שקית ניילון (כדי שלא יימס ויטפטף מים על הפרקט), ואז לגרד אותם בזהירות בעזרת מכשיר קהה (לא סכין חדה!).

ניקוי פרקט עץ טבעי

כללי הניקוי עבור פרקט מסוג זה דומים מאוד לכללי הניקוי של פרקט למינציה כפי שפורטו לעיל. פרקט עץ טבעי משווק ומותקן עם שכבת הגנה (לכה או ווקס) ששומרת עליו, ולכן יש לנקותו בעדינות לפי אותם כללים. מכל מקום, פרקט עץ טבעי רגיש יותר לפגיעה מאשר פרקט למינציה, ולכן יש להקפיד עוד יותר על מניעת שחיקה, גירוד ושריטות – ראו "מניעת שחיקה" להלן.
בניגוד לפרקט למינציה, שאיננו דורש טיפול תקופתי או חידוש כלשהו, פרקט עץ טבעי יש לחדש מידי מספר שנים. חידוש כזה נעשה באמצעות חומרי ניקוי ורענון לעץ שמיועדים לכך, אותם ניתן להשיג בחנויות לפרקטים ולציוד נלווה. במקרה של שחיקה משמעותית, ניתן ללטש פרקט עץ טבעי בכל שטחו ולחדש אותו, אך אז יש לטפל בעץ בצורה מקצועית בחומרי הספגה, איטום וציפוי על-מנת להחזירו למצבו המקורי. טיפול כזה יש לבצע באמצעות בעלי מקצוע המוסמכים לכך בלבד.

ניקוי פרקט עץ גושני

כללי הניקוי, הטיפול והחידוש עבור פרקט מסוג זה זהים לכללים עבור פרקט עץ מלא. מכל מקום, הטיפול בעץ גושני חשוב עוד יותר, משום שהחלפתו קשה יותר ויקרה יותר.

הדרכים למניעת שחיקה בפרקט

עבור כל סוגי הפרקטים, מניעת שחיקה היא הדרך הטובה ביותר לשמור על שלמותם ועל מראם המקורי. מניעת שחיקה מתבצעת בשתי דרכים:

הראשונה – לרהיטים נגררים, כגון כסאות ושולחנות שמזיזים אותם, יש להצמיד רגליות לבד או סיליקון שמיועדות לדבר ושימנעו פגיעה של רגלי העץ או המתכת בפרקט. בחדרים בהם משתמשים באופן קבוע ברהיטים עם גלגלים, כגון כסאות משרדיים או מיטות נפתחות, יש להתקין פרקט למינציה בלבד ולא פרקט מעץ טבעי.

השניה – שמירה על ניקיון עוזרת לשמירה על הפרקט, משום שדריכה על חול או אבנים זעירות מחדירה אותם לפרקט וגורמת לשחיקתו. טאטוא או שאיבה סדירים של כל שטח הפרקט מספיקים בהחלט למטרה זו.

1

ספקי שירות בתחום פרקטים

מצא בעל מקצוע

מתקיני פרקטים מומלצים תל אביב

ניקוי פרקט למינציה בעזרת מברשת רצפה רכה

ניקוי פרקט עץ טבעי בעזרת מטלית לחה

ניקוי לכלוך ואבק מפרקט עץ גושני באמצעות שואב אבק

כתבות ומאמרים