1

ספקי שירות בתחום פרקטים

כל המידע על פרקט למינציה

במאמר יוסבר על פרקט למינציה, הסוגים השונים והשימוש בכל סוג בהתאם לדרגת השחיקה שלו.

כל המידע על פרקט למינציה

בסוף המאה השבע-עשרה הומצאה בצרפת שיטת ריצוף חדשה – פרקט (בצרפתית: Parquet). בשיטה זו הונחו על בסיס הרצפה אריחי עץ מנוסרים במידות אחידות ומלוטשים היטב, וכך ניתן היה לרצף בקלות ובמחיר סביר משטחים גדולים בדוגמאות עץ יפות שמשרות אווירה חמימה. את העץ היה ניתן לשייף וללטש פעמים רבות, וכך לחדש את פני הריצפה בקלות.

פרקט למינציה

הפרקטים הראשונים שיוצרו היו עשויים מעץ מלא (גושני) משובח ולכן היו יקרים למדי. במשך השנים פותחו פרקטים זולים יותר המבוססים על שכבות עץ, ואחר כך על סיבית, אך אלו נטו להתעקם והיו כבדים מאוד. פרקט מודרני איננו עשוי מעץ אלא מחומרים סינתטיים, המודבקים על לוחות HDF (סיבית דחוסה) או על לוחות סינתטיים גם הם. על משטח הבסיס מודבק משטח הצבע והמרקם, ומעליו ציפוי שקוף וחזק מאוד (למינציה, ומכאן השם הכללי של סוגי פרקט כאלה, פרקט למינציה ). התוצאה היא לוח קשיח וחזק מאוד, קל במשקל, איננו מתעקם, ומסופק במבחר גדול של צבעים ומרקמים.

דרגות שחיקה

מעבר ליופי ולצורה, איכותם של פרקטים נמדדת לפי דרגת השחיקה שלהם (שהיא בעצם דרגת עמידותם בפני שחיקה). דרגות שחיקה אלה מסומנות בסימונים 1AC עד 5AC, אך חשוב לדעת שקיימות בסך הכל שש דרגות שחיקה: 1AC עד 3AC למגורים, ו-3AC עד 5AC למסחר. דרגת העמידות עולה עם המספר, ומקובל להתאים אותה לשימוש המיועד לאותו סוג פרקט – למגורים או למסחר:

AC1 – למגורים, לחדרים עם תנועה מועטת (חדר שינה וכו').
AC2 – למגורים, לחדרים עם תנועה בינונית (חדרי מגורים, פינות אוכל וכו').
AC3 – למגורים, לאיזורים עם תנועה רבה (מסדרון, מטבח וכו').
AC3 – לאיזורי מסחר עם תנועה קלה יחסית (משרד קטן, חדרי מלון וכו').
AC4 – לאיזורי מסחר עם תנועה בנפח בינוני (משרד קבלת קהל, חנות, בית קפה וכו').
AC5 – לאיזורי מסחר עם תנועה בנפח גבוה (מבני ציבור, חנויות גדולות וכו').

בהתאם לתקן, סוג השימוש מוטבע על אריזת הפרקט: פרקט לשימוש ביתי מסומן בתמונה של בית, ולידו דמויות אדם לפי דרגת העמידות – 1, 2 או 3; פרקט לשימוש מסחרי מסומן בתמונה של בניין מסחרי, וגם לידו 1, 2, או 3 דמויות אדם (לא 3, 4 או 5!). כך, פרקט 3AC למגורים מסומן בתמונת בית עם דמות אחת, וגם פרקט 3AC מסחרי מכיל דמות אדם אחת, אך עם תמונה של בניין מסחרי.

פרקט למינציה בישראל משווק בדרגות 3AC עד 5AC, אך מכיוון שראינו כי קיימות שתי דרגות 3AC יש לוודא מאיזה סוג הפרקט באמת. גם עוביו של הפרקט משמעותי, וככל שהוא עבה יותר כך הוא עמיד ויציב יותר לאורך זמן. פרקט למינציה בעובי 6-5 מ"מ נחשב דק וחלש, פרקט בעובי 8 מ"מ נחשב "בינוני", ופרקט בעובי 12-10 מ"מ נחשב למשובח. כדאי גם לוודא באיזו ארץ יוצר הפרקט: פרקט למינציה מתוצרת אירופאית מוכרת (גרמניה, בלגיה, צרפת) אומנם יקר יותר, אך עדיף לאין ערוך על תוצרת זולה יותר מן המזרח הרחוק.

מרקם

מבחינת הצורה והתחושה, פרקט למינציה מחוספס מעט מקנה תחושה טבעית יותר של עץ ולכן מועדף על קונים רבים, למרות היותו יקר מעט יותר. קיימים גם סוגים של פרקט למינציה עם "פאזה" – כלומר, הקצוות של כל לוח משתפלים מעט, בדומה לאריחי קרמיקה. ה"פאזה" מדגישה את הלוחות ומקנה לפרקט מראה טבעי יותר, אך פרקט מסוג זה דורש ניקוי קפדני יותר משום שלכלוך מצטבר בין הלוחות, כמו בריצוף רגיל.

התקנה

התקנתו של פרקט למינציה פשוטה למדי, ואתרים רבים מסבירים במדוייק (ואפילו מראים סרטונים) כיצד לבצע זאת. מכל מקום, התקנה מקצועית עדיפה על התקנה חובבנית, משום שקשה מאוד לתקן טעויות בהתקנה לאחר שכבר נעשו. לחובב המוכשר שמבקש בכל זאת לבצע התקנת פרקט למינציה בעצמו מומלץ ללמוד היטב את שלבי ההתקנה ולהתחיל באיזורים פחות "קריטיים" (למשל, בחדר השינה ולא בסלון). חשוב להכין חומר בכמות מספקת (כולל פחת של 10-5%), פנלים באורך מספיק (כולל פחת), סרגלי סף, יריעת בסיס (ספוג) מתאימה, וכמובן כלים מתאימים. בהצלחה!

1

ספקי שירות בתחום פרקטים

מצא בעל מקצוע

מתקיני פרקטים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

רצפת פרקט

רצפת פרקט

במאמר יוסבר מהי רצפת פרקט, במה היא עדיפה על פני ריצוף רגיל ובאילו סוגי פרקטים נעשה היום שימוש בשוק (למינציה ועץ גושני).

קרא עוד
6 טיפים לבחירת מתקין פרקטים

6 טיפים לבחירת מתקין פרקטים

במאמר יוסבר כיצד לבחור מתקין פרקטים, ועל מה יש להקפיד בבחירת חברה להתקנת פרקטים.

קרא עוד