27

ספקי שירות בתחום טכנאי מזגנים

התקנת מזגן מיני מרכזי - כל מה שחייבים לדעת!

במאמר יפורטו כל השלבים בהתקנת מזגן מיני מרכזי: תכנון ההתקנה, ונקודות חשובות שיש לקחת בחשבון.

כל מה שרציתם לדעת על התקנת מזגן מיני מרכזי

מזגן מיני מרכזי הוא פיתרון מיזוג אוויר מצויין לדירה שלמה, אם לקירור בקיץ ואם לחימום בחורף. אם התייעצתם עם אנשי מקצוע ובחרתם בפתרון זה, מן הסתם זה הוא הפתרון הנכון לביצוע מיזוג אוויר בדירתכם. כל שנותר עתה לעשות הוא להקפיד על התקנה נכונה, איכותית ואסתטית של המערכת. אין להגזים בחשיבותה של התקנה איכותית ומקצועית של מזגן מיני מרכזי בדירתכם. תכנון נכון כמו גם ביקורת קפדנית של כל שלבי ההתקנה הם השקעה מצוינת שתוכיח את עצמה בעתיד.

חשיבותה של התקנה מתוכננת היטב

התקנה של מזגן מיני מרכזי חייבת להתחיל בתכנון קפדני – אין להסכים לתחילת ביצוע העבודה ללא תוכנית מפורטת, משורטטת כהלכה, שמסבירה ומראה את כל היחידות, הצינורות והחיבורים וכן את המראה הכללי הסופי. בחנו בקפדנות את התוכנית שהטכנאי מזגנים הכין, ושאלו שאלות – זכותכם וחובתכם לקבל תשובות שיניחו את דעתכם.

בחירת המיקום האידיאלי

היחידה הפנימית של מזגן מיני מרכזי ממלאת שלושה תפקידים: קירור בקיץ (בעזרת יחידת הקירור – המאייד); חימום בחורף (בעזרת גוף חימום חשמלי); ופיזור האוויר (בעזרת המפוח). תפקיד משני של היחידה הוא לסלק את הלחות הנוצרת (בעזרת צינור ניקוז), ובמזגנים מסויימים גם להעשיר את האוויר בלחות כדי למנוע את תופעת "יובש המזגנים" המטרידה אנשים רבים.

יחידת הקירור/חימום של מזגן מיני מרכזי מותקנת בדרך כלל תחת התקרה במקום בו ניתן להנמיך את התקרה ללא בעייה מיוחדת – מסדרון, חדר אמבטיה וכדומה. בדירות ישנות בהן בנוי "בוידעם", ייתכן שזה הוא המקום המתאים ביותר ליחידה, אך יש לשקול בזהירות את נושאי הרעש, זרימת האוויר ונוחות הגישה (למשל, לצורך ניקוי פילטר). מיחידת הקירור והמפוח מובילים צינורות שרשוריים גמישים ועבים (פירוט נוסף בהמשך) אל חדרי הדירה, וצינורות אלה יש להסתיר – אם במסגרת התיקרה המונמכת שבה שוכנת יחידת הקירור ואם באמצעות קרניזים מגבס שמובילים לחדרים אחרים.

כמו כן, בכל חדר שמועמד למיזוג חייב להיות פתח עם תריס דרכו ינשוב האוויר. בהתאם לגודל החדר, פתח זה יהיה בגודל שבין 20X20 ס"מ לבין 30X60 ס"מ – בדרך כלל מעל לדלת הכניסה לחדר. שימו לב לנוחות הגישה אל התריסים שמכסים פתחים אלה – אם הם גבוהים מדי, הגישה אליהם לא תהיה נוחה. הקפידו על אפשרות נוחה לסגור כליל את זרימת האוויר לחדר, אם באמצעות התריס ואם באמצעות "דמפר" (מנחת) שמיועד לווסת את כמות האוויר שעוברת דרכו – כך ניתן לחסוך בהוצאות התקנת מזגן, ולא למזג חדרים שלא לצורך.

מיחידת הקירור חייבים לעבור צינורות וכבלים ליחידת המדחס שמחוץ לדירה, צינור ניקוז למי התעבות, וכבל ליחידת השליטה והבקרה. כל החיבורים הללו חייבים להיות נסתרים מן העין – בדרך כלל מעל התקרה המונמכת. יחידת המדחס, שהיא יחידה גדולה, כבדה ורועשת, חייבת להיות מותקנת כהלכה מחוץ לדירה במקום יציב ומאוורר, תוך התחשבות ברעש שהיא מקימה ובאסתטיקה של מיקומה יחסית לבניין. אם יש צורך בקבלת הסכמה משכנים, עדיף לקבלה מראש ובדרך של שכנוע ולא להיכנס לויכוחים ולמריבות אחרי ההתקנה.

הובלת האוויר לחדרים

קיימות שלוש אופציות להובלת האוויר מן היחידה המרכזית אל החדרים: תעלות בנויות, תעלות מתכת וצינורות שרשוריים.

  • תעלות בנויות - מעברים שבנויים מלוחות גבס ויוצרים מעין "מנהרות" בהן זורם האוויר. זה פתרון לא כ"כ מקובל, בעת התקנת מזגן - בעיקר בגלל הקושי בבנייתם וחוסר הגמישות לשינויים, והוא מחייב גם אטימה טובה למניעת דליפות אוויר בדרך.
  • תעלות מתכת - פתרון שלקוח מעולם המיזוג התעשייתי, אופייני לחללים גדולים, ולעיתים משמש גם כחלק מהדקורציה הפנימית של המבנה. ניתן להתקין תעלות מתכת בגוונים שונים (נחושת, פליז, אבץ וכו') ולהשתמש בהן כאלמנט דקורטיבי גם בבתים פרטיים – כך ניתן לחסוך בבנייה בגבס וגם להגיע לאפקטים נועזים ומקוריים בעיצוב הדירה.
  • צינורות שרשוריים - הפתרון המקובל ביותר במערכות מזגן מיני מרכזי וזאת לאור יתרונותיהם המרובים. אלו הם צינורות עבים (30-20 ס"מ) וגמישים, עגולים או אליפטיים, אטומים לדליפות ומבודדים, שניתן לפרוס אותם בקלות ובמהירות בין פתחי המפוח לבין פתחי הנשיבה בחדרים. את הצינורות חותכים למידה הרצויה ופשוט מניחים אותם על התשתית של התקרה המונמכת, וכך קל מאוד להתגבר על עיקולים והפרשי גבהים בין היחידה המרכזית לבין הפתחים בחדרים. צינורות שרשוריים ניתן להניח בבטחה על גבי תקרת גבס, תקרת עץ, או כל סוג של תקרה דקורטיבית.

גימור אסתטי

כל ההנמכות, הקרניזים או המעברים האחרים חייבים להיות בגימור שמתאים לשאר הדירה – גבס או תקרה דקורטיבית. לאחר הסיום של התקנת מזגן מיני מרכזי בדירתכם, הדירה צריכה להיראות "טבעית" וקיומו של המזגן בלתי מורגש. עימדו על כך שהגימור של עבודות הגבס והדקורציה יהיה לא פחות ממושלם – אין כל סיבה שביצוע התקנת מזגן מיני מרכזי תשפיע לרעה על מראה הדירה. בדירות עם תקרה דקורטיבית, פתחי היציאה של האוויר יכולים אולי להיות נסתרים מן העין וזה יתרון אסתטי מובהק.

בדיקת תקינות ההתקנה

שלב אחרון וחשוב ביותר הוא הבדיקה: בידקו שהמערכת עובדת היטב, שכל הפתחים אכן מזרימים אוויר כנדרש, שביכולתכם לווסת ואף לסגור כליל את זרימת האוויר בכל מקום שתחפצו, ושהשלט-רחוק פועל כהלכה. גשו ליחידת המדחס (למרות שהיא מחוץ לדירה) ובידקו שאינה מרעישה מדי ואיננה רועדת – ויברציות לאורך תקופה ארוכה עלולות לערער את יציבותה. בידקו שאין נזילות בשום חיבור, ושמי הניקוז אכן מתועלים כהלכה. הקשיבו לרעש שבתוך הדירה, ואם הוא חזק מדי לחצו על המתקין למצוא פתרונות לבעיה. בידקו האם גם החימום עובד – מתסכל מאוד לגלות בעיה דווקא כאשר נעשה קר וזקוקים לחימום הזה! ולבסוף, וודאו כי בידיכם תעודת אחריות בתוקף וכי הנכם יודעים למי להתקשר במקרה תקלה.

קיץ (וחורף) נעימים!

27

ספקי שירות בתחום טכנאי מזגנים

מצא בעל מקצוע

טכנאי מזגנים מומלצים תל אביב

משרד גדול בעל פתחי אוורור של מערכת מיזוג מיני מרכזית

את כל הנמכות התקרה או המעברים הנדרשים נדאג לכסות בגבס או תקרה דקורטיבית

לאחר התקנת מערכת מיזוג אוויר מיני-מרכזית יש לבדוק שהמערכת עובדת כראוי וכל הפתחים מזרימים אוויר כנדרש

כתבות ומאמרים

מערכות מיזוג אוויר - כל מה שצריך לדעת

מערכות מיזוג אוויר - כל מה שצריך לדעת

במאמר יוסבר מהי מערכת מיזוג אוויר, כיצד היא פועלת, ומה ההבדל בין מערכות המיזוג בשוק הפרטי לאלו בשוק המוסדי.

קרא עוד
תכנון נכון של מערכת מיזוג אוויר והתקנת מזגן בבית

תכנון נכון של מערכת מיזוג אוויר והתקנת מזגן בבית

במאמר יוסבר על תכנון מערכת מיזוג אוויר לבית, לאילו נקודות יש להתייחס ומה צריכה לכלול התוכנית.

קרא עוד