30

ספקי שירות בתחום דשא

המדריך המלא להכשרת קרקע לדשא

במאמר יפורטו כל השלבים להכשרת קרקע לדשא, החל מפינוי הפסולת ועיצוב הגינה ועד יישור הקרקע ושתילת הדשא.

המדריך המלא להכשרת קרקע לדשא

הכשרת קרקע לדשא תביא למצב, שהמדשאה תשמש כבית גידול לכל צמחי המדשאה והגן, וכמו כן עליה לשמש גם כמצע לדריכה להולכים עליה. בעת תהליך הכשרת קרקע לדשא אנו מכינים קרקע לצורך גידולים רב שנתיים, ועל כן צריך להקפיד על הכללים, כיוון שכל שגיאה בעת הכשרת קרקע למדשאה קשה מאוד לתיקון לאחר תהליך השתילה.

סוגי קרקעות

קיימים סוגי קרקעות שונים, ולכל קרקע אופי שונה. רגע לפני שאתם מתחילים בתהליכי הכשרת הקרקע, לדשא, כדאי להכיר את סוג הקרקע שלכם, כדי להתאים את התהליך לקרקע בצורה האופטימלית:

קרקע חולית
זוהי קרקע המורכבת מחלקיקים גדולים יחסית וחסרי מטען חשמלי. היא דלה מאוד ביכולת אגירת מזון ומים, אך בעלת מבנה מאוורר מאוד וחדיר למים. מבנה קרקע חולית יציב מאוד וכן עמיד לדחיסה. לפיכך, היא מומלצת לתנאי לחץ ודריכה.

קרקע כבדה
זוהי קרקע המורכבת מהרבה חלקיקים קטנים בעלי מטען חשמלי. לקרקע זו יש יכולת אגירת מזון ומים גדולה מאוד. יכולת חדירת האוויר והמים תלויה במבנה. מבנה גס הוא הטוב ביותר.

קרקע קלה
זוהי קרקע המורכבת מתערובת של חלקיקים קטנים וחול. תכונותיה של קרקע קלה הן הממוצע בין תכונות קרקע חולית וקרקע כבדה. קרקע קלה מושפעת מהיחס בין קבוצות החלקיקים.

השלבים להכשרת הקרקע:

1. ניקוי פני הקרקע ועיצוב בהתאם לתוכנית אזור הגינה -
לפני הכנת קרקע לדשא יש להקפיד על יישור הקרקע למפלס שווה בכל המקומות, וסילוק כל פסולת בנייה או פסולת אחרת מאזור הגינה. במידה ונדרשת הוספת אדמה, יש לדאוג שהקרקע המתווספת תהיה בשכבה בעלת עובי אחיד בכל שטח המדשאה והגן. בתהליך הכשרת קרקע לדשא , הקרקע המתווספת תהיה מסוג הקרקע הטבעית הקיימת בגן או קלה ממנה. בסיום שלב זה, על פני הקרקע להיות מעוצבים בהתאם לתכנית הגינה באופן מדויק (יתכן הפרש של מספר סנטימטרים).
2. עיבוד יסודי -
במהלך הכשרת קרקע למדשאה ככל שנעמיק בעיבוד הקרקע, התוצאה הסופית תהיה מושלמת יותר. בגינה קטנה נחפור בעומק של כ- 25 ס"מ ע"י קלשון חפירה. במידה ומוסיפים אדמה או חול לעיצוב פני השטח,יש לבצע את העיבוד לפני התוספת, ואז להמתין שהקרקע תתייבש, ורק אז להוסיף את הקרקע.
3. הצנעת הזבל או הדשן -
במידה והזיבול הוא בזבל אורגני לשיפור תכונות הקרקע, יש להכניסו לעומק 20 ס"מ לפחות. במקרה של זיבול או דישון להזנה בלבד, די בהכנסת הזבל למספר קטן של סנטימטרים.

4. יישור סופי של הקרקע -
הפעולה הבאה בדרך אל הכשרת קרקע לדשא היא החלקת הקרקע לדיוק של 1-2 ס"מ. הדבר ייעשה בעזרת המגרפה. חשוב להקפיד על יישור מדויק, כיוון שלאחר צמיחת הדשא, שטח מדשאה שאינו חלק, מקשה על פעולת הכיסוח ופוגע במראה המדשאה.
5. שתילת דשא:
כעת הקרקע מוכנה לשתילת דשא. בשלב זה יש לבחור את זן הדשא המתאים (לפירוט ומידע נוסף על זנים של דשא, קרא במאמר: "סוגי דשא") ואת צורת השתילה המועדפת. שיטות השתילה העיקריות הן: שתילת ייחורים בעזרת דקר שתילה, שתילה בפיזור או הנחת מרבדי דשא.

לסיכום,
תהליך הכנת קרקע לדשא נחזור ונדגיש, כי יש להכין קרקע לצורך גידולים רב שנתיים, ולכן יש להקפיד על הפעולות המדויקות הנדרשות. כל טעות במהלך הכנת הקרקע תפגע בצמיחת הדשא או צמחי הגן. בעיקר יש לשים לב לפעולות הבאות: אחידות סוג הקרקע במדשאה; עיבוד עמוק ויסודי; יישור מושלם של פני השטח במהלך הכנת הקרקע לדשא, בחירה נכונה של צמחים וסוג דשא בהתאמה לתנאי הקרקע.

30

ספקי שירות בתחום דשא

מצא בעל מקצוע

גננים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים