47

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

גינות בבתים משותפים - התאמת הגינה לצרכי הדיירים

במאמר יפורטו השיקולים והדגשים לתכנון גינות בבתים משותפים

גינות בבתים משותפים

בסגנון הבנייה הרוויה הנהוג כיום, בנייני דירות משותפים הם בדרך כלל בעלי שטח לא גדול מסביבם, המיועד להיות גינה ביתית משותפת. עם קצת מחשבה יצירתית והרבה מקצועיות - את אותה הגינה ניתן להפוך לפינת חמד שלא רק תאפשר לילדי הבניין מקום נעים לשחק בו ביחד (ממש כמו פעם, לפני 40 שנה, כשעוד היינו יורדים למטה לשחק עם ילדי הבניין) - אלא תעלה את ערך הדירות, ולא פחות חשוב - תגרום לחיוך שלכם להיות קצת יותר רחב, כשאתם חוזרים הביתה, אל מבצר המבטחים שלכם, בסופו של יום קשה.
הגינה של בית משותף יכולה בהחלט לשמש את אותו אי ירוק, שליו, ונינוח הממתין לכל אחד מהדיירים בכניסה ומסביב לבניין. כך מתכננים אותה נכון.

גינות בבתים משותפים - פינות חלומיות עבור כמות גדולה של משפחות

בדיוק כפי שבגינון עבור בתים פרטיים חשוב להבין את צרכי בעלי הגינה בטרם מתחילים לתכנן אותה - כך גם עיצוב גינה ביתית ופיתוחה עבור בית דירות. עם תחילת תהליך התכנון של הגינה, חשוב להבין לאילו צרכים מייעדים דיירי הבניין את הגינה:

· האם הגינה היא חזיתית, ותשמש בעיקר לנוי?
· האם הגינה מיועדת עבור ילדים ומשפחות, וצריכה להכיל אזורי משחק או בילוי?
· האם הגינה מיועדת עבור מספר שכבות גילים, ובאופן האופטימאלי תאפשר גם לילדים, גם לנערים ונערות, וגם למבוגרים פינות המותאמות להם לבילוי בה?

לאחר שהבנו מהם הצרכים, הכוונות והחלומות עבור הגינה - חשוב להכיר לעומק את מאפייני הגינה, כמו:

· אזורי השמש והצל של הגינה
· סוג האדמה ואיכותה בגינה
· מידות הגינה באזורים השונים

חשוב בשלב זה גם לבחון את תשתיות הגינה - השרוולים המאפשרים תכנון והקמה של מערכת השקיה שתתאים בתכנון לכל פינה על הצרכים הייחודיים שלה מבחינת השקיה ודישון, ונקודות החשמל שיאפשרו הן חיבור מחשבי ההשקיה והן משחק בתאורה שתוסיף הרבה עניין לעיצוב הגינה, לאחר שעות החשיכה.

תכנית הגינה - חשוב שתיעשה בידי בעל מקצוע

חנוך כהן, מעצב ומתכנן גינות מ"שירותי גינון ופיתוח", מספר לנו כי אף על פי שכשהדיירים מדמיינים את פיתוח הגינה בבניין המשותף - הם מדמיינים, קרוב לוודאי, את הצמחים, המדשאות, השיחים והפינות הפורחות בגינה - שלב שתילת הצמחייה הוא השלב האחרון בעיצוב ופיתוח הגינה - לאחר תכנון נאות, השקעה מתאימה בתשתיות (אשר יאפשרו לגינה להתפתח, יעניקו את העמידות הנדרשת ותנאי המחייה המתאימים לכל צמח, ויאפשרו מקסימום הנאה מהגינה במינימום תחזוקה לאורך השנים שיבואו), והכנה מתאימה לקרקע - יגיע שלב עיצוב הגינה עצמו. בשלב זה, בדרך כלל ימוקמו ראשית האלמנטים הגדולים שעצבו עבור הגינה, ייפרסו השבילים והאזורים המחופים, יונחו המסלעות, אלמנטי המים ופינות הצל - ורק לאחר מכן נתחיל בשתילת הצמחים, כאשר גם בתהליך השתילה, במרבית המקרים נתחיל באלמנטים הגדולים, העצים והשיחים - ורק לאחר מכן נעבור לשתילה מעוצבת. מדוייקת ואסתטית, של הפינות בהן צמחים קטנים, עונתיים, גינת ירק, וכדומה.

השקיעו בתשתיות

בשלב הפיתוח של הגינה, עוד טרם השתילה אך לאחר שהוחלט אילו צמחים נשתול היכן - חשוב להשקיע בפיתוח התשתיות לגינה, כך שיהיו יעילות ויאפשרו שגשוג של הצמים שיישתלו. התשתיות נחלקות לשתיים:

· תכנון מערכת השקיה ודישון - מערכת השקיה מתאימה תאפשר שגשוג של הצמחיה ביחד עם יעילות ואי בזבוז של מים. קווי ההשקיה יספקו לכל סוג של צמחיה את כמות המים הנדרשת לה על פי מאפייניה, תוך יעילות ושמירה על חסכנות, והימנעות מהשקיה עודפת שתגדיל את ההוצאות על הגינה ותפגום באיכות החיים של הצמחייה. ייתכן שיידרש יותר מראש השקיה אחד, ויהיה נבון יותר מבחינת מאמצי התחזוקה של הגינה להשקיע בשתי מערכות השקיה שיתאימו לשני סוגים שונים של צמחיה (למשל - השקיה בנפרד לדשא, והשקיה בנפרד לעצים ולאלמנטים הדורשים השקיות מעטות וארוכות לאורך השבוע)

· תכנון יעיל של קווי החשמל - אלמנטים רבים בתכנון הגינה בבתים משותפים נדרשים לחשמל, למשל - אלמנטי מים ומזרקות, מחשבי ההשקייה, וכמובן - גופי תאורה שמוסיפים המון חן לעיצוב הגינה לאחר רדת החשכה. אנחנו ממליצים להשקיע בתכנון מתאים של נקודות חשמל שיאפשרו עיצוב מושלם וזמינות גבוהה של נקודות חשמל לגינה

מחשבה לעתיד היא המפתח לתכנון מוצלח של גינות בבתים משותפים

תהליך התכנון, הפיתוח, והעיצוב של הגינה בבניין המשותף עשוי להביא לתוצאות משביעות רצון מייד לאחר שתילת הצמחים, אולם חשוב להבין, שכמו בעיצוב חדרי הבית - גם בעיצוב של הגינה, ניתן להשקיע בתחזוקה ובשיפורים של הגינה כמעט ללא סוף. על מנת ליצור גינה מעוצבת שלא תידרש לתחזוקה רבה ויקרה, בה הצמחים מתאימים ומשגשגים, והעיצוב נשמר גם לאחר שנים - כאשר כל צמחיית הגינה בבניין המשותף התפתחה, גדלה ושינתה את צורתה - חשוב לעצב את הגינה בבניין המשותף ולתכנן את השתילה באמצעות איש מקצוע מנוסה. מתכנני גינות אשר ידעו להתאים את הצמחייה הנשתלת למאפייני הגינה והאזור בצורה מושלמת, יידעו להעריך כיצד ייראה כל צמח בעוד שנתיים, שלוש, ואף יותר, וישתלו גינה לאחר שבוצע תהליך של פיתוח תשתיות שמתאימות לצמחיה שנשתלה - יבטיחו תחזוקה מועטה, והנאה מירבית מן הגינה שתשקיעו בפיתוח שלה בבניין המשותף.

47

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

מצא בעל מקצוע

גננים מומלצים תל אביב

גינה יפהפייה פורחת בגינת בניין משותף בעיר

כניסה לבניין מעוצבת עם צמחייה וריהוט גן נוח

אילוסטרציית תכנון גינה באזור דיור משותף

כתבות ומאמרים

גיזום? השקייה? ומה עם דישון? - הכל על תחזוקה לגינה

גיזום? השקייה? ומה עם דישון? - הכל על תחזוקה לגינה

תחזוקה לגינה מכילה המון דברים בתוכה - גיזום? השקייה? ומה עם דישון? - להלן הפעולות היעילות והשימושיות ביותר שרצוי לבצע, על מנת לשמר את הגינה ולעזור לצמחיה שבה לשגשג.

קרא עוד
3 נקודות חשובות בתכנון שבילים בגינה

3 נקודות חשובות בתכנון שבילים בגינה

במאמר יפורטו שלושה טיפים מרכזיים לתכנון נכון של שבילי הגינה שלכם

קרא עוד
מערכת השקיה לגינה - נקודת מפתח בהצלחת הגינה

מערכת השקיה לגינה - נקודת מפתח בהצלחת הגינה

במאמר יוצגו טיפים ודגשים לתכנון נכון של מערכת השקיה לגינה

קרא עוד
עיצוב תאורת גינה

עיצוב תאורת גינה

במאמר יוצגו שיטות תאורת גינה וכיצד לתכנן תאורה לגינה

קרא עוד
אחזקת גינות, טיפים לתכנון גינה קלה לתחזוקה

אחזקת גינות, טיפים לתכנון גינה קלה לתחזוקה

במאמר יוצגו טיפים לתכנון מראש של תחזוקה קלה לגינה

קרא עוד
כיצד נתכנן מערכת ניקוז לגינה?

כיצד נתכנן מערכת ניקוז לגינה?

במאמר יוסבר מהי חשיבותה של מערכת ניקוז לגינה, וכיצד יש לתכנן אותה.

קרא עוד