46

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

כיצד נהפוך את החצר בבניין משותף לגינה מטריפה?

במאמר יוסבר כיצד לשקם ולהפוך חצר אחורית בבית משותף או בניינים משותפים לגינה מטריפה

הקמה, עיצוב ותחזוק גינות בבתים משותפים

גרים בבית משותף? בואו ללמוד כיצד הופכים חצר אחורית לגינה מטריפה!
מתגוררים בבניין משותף? זה עדיין לא אומר שהגינה אמורה להיות עזובה ומוזנחת כמו חצר אחורית. אז אם אתם מעוניינים להכניס בה הרבה חיים וירק, בואו ללמוד מהמומחים בתחום איך להפריח את השממה ולטפח גינה פורחת ומטריפה!

שלב התכנון וקביעת התקציב

הגינון מהווה בדרך כלל מרכיב נכבד מהתחזוקה השוטפת בבתים משותפים רבים. ישנם בתים משותפים המתאפיינים בגינות קטנות מאוד המבוססות על צמחיה שכמעט אינה דורשת תחזוקה, בעוד שבתים משותפים אחרים כוללים גינות גדולות אשר עוטפות את הבניין ומושתתות על צמחיה הנזקקת לתחזוק בתדירות גבוהה. עם זאת, לעתים קרובות קורה שהטיפול בגינה נזנח בשלב כלשהו ממגוון סיבות שונות ומשונות, והגינה שהייתה אמורה להוות את חלון הראווה של הבניין, הופכת בהדרגה לשטח מוזנח המשמש לאחסון גרוטאות. יוסי קליין מגינון ועיצוב, חברה המתמחה בתכנון, הקמה ושיקום גינות, מציין שהשלב ההתחלתי בהקמה או שיקום הגינה מחייב בדיקה פיזית של השטח על מנת לבחון כיצד בנוי המבנה מבחינה אדריכלית וכן בכדי לבדוק את גודל השטח ואלמנטים נוספים המותאמים למרחב ולמאפייני האזור, ועל פי הנתונים הללו ניתן לתכנן את הגינה ולקבוע את התקציב.

החל משלב העלאת הסקיצה ראשונית על הנייר ועד לשתילת הצמחייה

השלב הבא מורכב מהעלאת סקיצה ראשונית על הנייר (או בתלת ממד) שבה נכללים כל המרכיבים הנדרשים להקמת הגינה או לשיקומה, תוך הקצאה יעילה של שטחים המיועדים לגינון ושטחים המיועדים לבנייה, כמו לדוגמה דק או ריצוף. יש להגדיר את מיקום מערכת השקיה, גבולות המדשאה, מיקום הפרחים, השיחים, העצים, חיפויי הקרקע ויתר האלמנטים במידה וישנם, ולאחר אישור העבודה על ידי ועד הבית ניתן לקבוע מועד לשלב ההקמה. שלב ההקמה דורש את הכשרת הקרקע ועבודות הפיתוח החל מפינוי הפסולת והגרוטאות, דרך הוספת אדמה במידת הצורך להתאמת המפלס ותכנית הניקוז ועד לדישון הקרקע ובניית המשטחים המרוצפים. רק לאחר מכן אפשר להניח את תשתית ההשקיה, הצינורות, המתזים והחיבורים. בשלב האחרון מונחים חיפויי הקרקע, ונשתלים העצים, השיחים והפרחים.

מה משפיע על גודל התקציב?

נריה גדות מגדות- פיתוח, הקמה ואחזקת גינות, גיזום וכריתת עצים מסביר שבאופן כללי אין הבדל משמעותי בין עלויות ההקמה, השיקום או אחזקת הגינות בין בית משותף לבית פרטי, כשהכול הוא פונקציה של הגדרת מטרות וצרכים: "ישנם כאלו שמעוניינים במרחב ירוק וגינה שתיראה בוגרת החל מהיום הראשון, בעוד אחרים יעדיפו חיפויי קרקע ואלמנטים שאינם דורשים עבודת פיתוח מורכבת". אופיר שטלצר מאופיר שטלצר - פיתוח נוף מציין שבבתים משותפים קיימת בדרך כלל מגבלת תקציב הן מבחינת עלויות ההקמה או השיקום והן מבחינת האחזקה השוטפת בהמשך, ומוסיף: "גודל התקציב מושפע ממגוון גורמים שונים כמו דשא סינתטי לעומת דשא רגיל, אלמנטים פשוטים לעומת מסלעות או בריכת נוי כפי שניתן לראות לעתים במגדלי יוקרה, ובעיקר סוג וגיל הצמחייה, כשעץ בוגר בן 10 שנים עשוי לעלות במאות אחוזים יותר משתילים צעירים.

מילת הקסם: פרקטיקה!

אספנו מהמומחים של אתר טוב תודה מספר טיפים לתכנון או שיקום נכון של הגינה המשותפת, כשהטיפים הללו נכונים כל סוג של גינה. המומחים מציינים שהשיקול המרכזי שאמור להוות קו מנחה בבתים משותפים הוא הפרקטיקה. גינה פונקציונלית היא כזו שאיננה דורשת מעל לשני טיפולים חודשיים שוטפים ונראית מטופחת בכל עת ובכל עונות השנה. כדאי שהגינה תתוכנן להיות ירוקה הן מבחינת הצמחייה אבל גם בהיבט של איכות הסביבה, היות וגינה ירוקה הנה גם חסכונית במים ומצריכה תחזוקה מינימלית. חשוב לציין שגינה חיננית אינה חייבת לכלול מרבדי דשא זוללי מים, וישנם כיום לא מעט פתרונות איכותיים כגון אבני מדרך, אבני טוף וחיפויים נוספים. כמו כן, במידה ומדובר בבית משותף צעיר ותוסס, המתאפיין בריבוי של משפחות עם ילדים וכלבים, או שיש בגינה ריבוי של צמחיה נשירה, מומלץ שלא להתקין דשא סינטטי, שכן כל לכלוך, אבק, עלים, צואת כלבים, בדלי סיגריות וכיוצא בזה, עשויים להגדיל משמעותית את עלויות התחזוקה החודשית השוטפת. כעת, כל שנותר הוא לשנס מותניים ולתפוס יוזמה, כדי להפוך את איכות החיים בסביבה המשותפת לירוקה ונעימה הרבה יותר.

46

ספקי שירות בתחום עבודות גינון

מצא בעל מקצוע

גננים מומלצים תל אביב

הקמת גינה פנימית במתחם מודרני של בניינים משותפים

הקמת גינת נוי משותפת עם מזרקה קטנה ופינות ישיבה

כתבות ומאמרים

מזרקות לגינה - הכנת מפל מים לגינה בשיטת עשה זאת בעצמך

מזרקות לגינה - הכנת מפל מים לגינה בשיטת עשה זאת בעצמך

במאמר יוסבר איך להכין מזרקות מים לגינה בשיטת עשה זאת בעצמך

קרא עוד
כיצד נבנה מסלעה בגינה, תכנון שבילי אבנים לגינה?

כיצד נבנה מסלעה בגינה, תכנון שבילי אבנים לגינה?

במאמר יוסבר על בניית מסלעות בגינה (בחירת מיקום המסלעה, החומרים הנדרשים לבניית מסלעה ושילובה בעיצוב הגינה).

קרא עוד
יצירת שבילים בגינה, תכנון שביל גישה לגינה

יצירת שבילים בגינה, תכנון שביל גישה לגינה

במאמר יוסבר על יצירת שבילים בגינה, כיצד לתכנן שבילים, ואילו חומרים משמשים ליצירת שבילים.

קרא עוד
כיצד נתכנן עיצוב והקמת בריכות נוי לגינה?

כיצד נתכנן עיצוב והקמת בריכות נוי לגינה?

במאמר יוסבר כיצד לתכנן ולעצב בריכת נוי בגינה (בחירת מיקום מתאים, עיצוב והתחזוקה הנדרשת).

קרא עוד