35

ספקי שירות בתחום בניית דק

המדריך לבניית דק על בטון

המאמר מסביר איך להכין תשתית ומהו העץ המתאים ביותר לבניית דק על בטון.

המדריך לבניית דק עץ על בטון

בתים רבים בוחרים היום בדק כמשטח בחצר, בגינה, מסביב לבריכה, ואפילו בגג הפנטהאוז. דק הוא יפה ונעים לעין, קל לתחזוקה, לא דורש השקייה כמו במקרים של דשא או אדמה, ובכך קיים חסכון משמעותי במים, ואם מדובר בריצוף עשוי בטון, הוא נעים יותר בכפות הרגליים, ויפה בהרבה. בניית דק על בטון דורשת הבנה מעמיקה של סוגי העץ השונים, כאשר לכל אחד התכונות שלו, חיתוך הקורות, הכנת התשתית והרכבת הדק. עוד נדרשת הבנה של בניית דק על הבטון, שהיא שונה מבניית דק בחצר, המתבצעת על גבי אדמה.

הכל מתחיל בתשתית

כדי שדק יהיה יציב, חזק, וישר לאורך זמן, נדרשת הקמת תשתית יציבה ועשויה בצורה מקצועית, שתתמוך בדק לאורך זמן. התשתית היא היסוד, ויש לה חשיבות מרבית בתהליך ההרכבה, לכן וודאו כי איש המקצוע לא מדלג על שלב זה, ואף עושה זאת במקצועיות. הרכבת דק על אדמה דורשת תשתית יציבה במיוחד, בשל נטיית האדמה לזוז ולהסחף. במקרה של בניית דק על בטון, משמש הבטון עצמו תשתית חזקה וקשה עבור הדק, ובניית דק על בטון, עם יסוד זה, היא קלה יותר. יחד עם זאת, חשוב לוודא, כי משטח הבטון הינו ישר, מאחר וברוב המקרים נבנים משטחי בטון בצורה משופעת, כדי לאפשר למים להתנקז מהם. את התשתית, או היסוד, יש להכין לאחר שמשטח הבטון יושר לחלוטין. לאחר מכן, יש צורך להשתמש בברגים דמויי זוית שצורתן כשל אות ר. זוויות אלו יקובעו לבטון באמצעות ברגים חזקים ומיוחדים לבטון, המוכרים כברגי ג'מבו. הקיבוע מתבצע, לא לפני שנעשה קידוח חורים בתוך הבטון עצמו. חשוב מאד לוודא, כי הבורג נכנס במלואו אל החור שנקדח בבטון. את ההידוק שלו מבצעים באמצעות מפתח ברגים. שיטה מומלצת שתעניק חוזק נוסף לתשתית כולה, היא הוספת רגליים העשויות בלוקים של אבן, או אפילו חתיכות של דק. הוספת רגליים אלו לזוויות תבטיח חוזק מרבי של התשתית כולה. המרחקים בין החורים צריכים להתבצע במרווחים קבועים, בהתאם לסוג העץ שבחרתם עבור הדק שלכם. לרוב הם יהיו במרווחים של כ- 40 עד 80 ס"מ, האחד מהשני.

בחירת דק

בחירת הדק נעשית בהתאם לייעודו של הדק. דקים על גבי בטון, המשמשים לחיפוי המשטח שמסביב לבריכת שחייה, צריכים להיות, מעבר ליופיים, גם איכותיים וחזקים במיוחד, מאחר והם חשופים לשמש בצורה ישירה, ואף מתבצעות עליהם דריכות רבות של רגליים רטובות, ומים מטפטפים או ניתזים מהבריכה. דוגמה לדק עמיד וחזק הוא דק העשוי מעץ איפאה.

סוגי דקים

קיימים סוגים רבים ושונים של דקים, המגיעים מעצים שונים ומגוונים, הצומחים ברחבי העולם. בין העצים הפופולריים ביותר לבניית דקים ניתן למצוא:

  • עץ איפאה- מקורו של עץ זה הוא ממרכז ודרום אמריקה. מדובר בעץ חזק ומסיבי במיוחד, ועם משקל כבד, התורם לעמידותו של הדק העשוי ממנו, ושומר עליו עמיד וחזק לאורך זמן.
  • עץ אורן- עץ זה הוא הנפוץ ביותר בתעשיית העץ העולמית. בארץ הוא הנפוץ ביותר בבניית דקים.
  • עץ אירוקו- עץ זה צומח בחלקים טרופיים במזרח אפריקה. זהו עץ קשה, וייחודו הוא העמידות הטבעית שלו בפני מזיקים. הוא משמש לבניית סירות ורהיטים, וכן השימוש שנעשה בו לדקים הוא רב.
  • עץ טיק- עץ זה הוא עץ הגדל באזורים טרופיים ונחשב ליוקרתי מאד. איכותו מעולה והוא משמש לבניית מוצרים הדורשים עמידות גבוהה, כמו יאכטות. מחירו בהתאם.
  • עץ קומרו- עץ זה גדל באזורים טרופיים, בעיקר בדרום אמריקה. זהו עץ מיוחד בעל מראה אקזוטי מאד, ועם טקסטורה וגוונים מיוחדים.

35

ספקי שירות בתחום בניית דק

מצא בעל מקצוע

מתקיני דקים מומלצים תל אביב

נטיית האדמה לזוז מגדילה את חשיבות בניית תשתית נכונה ומקצועית שתתמוך בדק לאורך זמן

עץ אורן הינו סוג העץ הנפוץ ביותר לבניית דקים בארץ

כתבות ומאמרים

דק סינטטי ודק מעץ – על ההבדלים, היתרונות, החסרונות ומה שביניהם

דק סינטטי ודק מעץ – על ההבדלים, היתרונות, החסרונות ומה שביניהם

לפני שאנחנו עושים הזמנה של דק, חשוב להבין איזה דק יותר מתאים לנו, האם זה סינטטי או מעץ? לא תמיד מעץ זה הדק הכי טוב. במאמר זה תמצאו תשובות לכל השאלות בנושא.

קרא עוד
חידוש דקים בעזרת ליטוש או שמן - כיצד נתחזק את הדק שלנו?

חידוש דקים בעזרת ליטוש או שמן - כיצד נתחזק את הדק שלנו?

מאמר נלמד על חידוש דק, מתי הגיע הזמן לחידוש הדק, כיצד נעשה החידוש וכיצד נשמור על הדק לאורך זמן

קרא עוד
הכל על תכנון ובניית קומה ורצפת גלריה

הכל על תכנון ובניית קומה ורצפת גלריה

במאמר יוסבר מהי קומת גלריה וכיצד נעזר בה להגדלת השימושיות של החלל הביתי

קרא עוד
המדריך המלא לבחירת דק לחצר הבית

המדריך המלא לבחירת דק לחצר הבית

במאמר יפורטו סוגי עצים קיימים בשוק המתאימים לצורך בניית דקים, ויצוינו היתרונות והחסרונות של כל סוג עץ.

קרא עוד