9

ספקי שירות בתחום עבודות בנייה והריסה

כיצד נבחר את קבלן השיפוצים שלנו

במאמר יוסבר כיצד נבחר קבלן לשיפוץ דירה או עסק באמצעות פירוט הנקודות שיש לבדוק לפני בחירת קבלן שיפוצים

כיצד נבחר את קבלן השיפוצים שלנו

כאשר עומדים לפני שיפוץ, בין אם מדובר בדירה או שיפוץ בבית העסק, השלב הראשוני ואולי החשוב מכולם הוא בחירת קבלן השיפוצים איתו נעבוד במהלך פרויקט השיפוץ. עבור רובנו, פרויקט שיפוצים אינו עניין של יום-יום. אצל הרבה אנשים תהליך שיפוצים יכול לעורר פחד לא קטן, אם זה מפני ההתעסקות עם כל הנושא, ההתנהלות מול כל בעלי המקצוע, הפחד שהתוצאה הסופית לא תצא בדיוק כפי שרצינו, וכמובן נטל ההוצאה הכספית. בדיוק לכבודכם - הכנו את המאמר הבא. כאן תוכלו למצוא את כל המידע איך לבחור קבלן שיפוצים. כמו כן, ולקבלת מידע נוסף - תוכלו לפנות למדריך לפתיחת עסק.

בחירה טובה של קבלן שיפוצים אינה תמיד מסתכמת בקבלת המלצה מחבר טוב שהקבלן עבד אצלו. לעתים, חיבור אישי של החבר עם קבלן מסוים יהפוך את חווית השיפוץ לחיובית עבור אותו חבר, אבל אם אותו החיבור אינו קיים איתך – ייתכן והחוויה האישית שלך תורגש כשלילית. בנוסף, חשוב לזכור כי המלצה אחת עדיין אינה מהווה בסיס רחב מספיק לגיבוש דעה. הטייה נוספת שיכולה להתהוות היא הטייה לחיוב בעקבות הבחירה. גם אם לפני שבחר החבר היה אובייקטיבי, לאחר שבחר הוא ירגיש צורך להצדיק את בחירתו ולעמוד מאחוריה, גם אם החוויה הייתה קצת פחות חיובית בפועל...

בבחירת קבלן שיפוצים כדאי להתמקד בנקודות הבאות בכדי להגיע להחלטה מתאימה:

  • רישוי ורישום - בשוק קבלני השיפוצים פועלים כיום קבלנים הרשומים אצל רשם הקבלנים וגם כאלו שלא. כדאי לבדוק האם הקבלן בו בחרתם רשום כחוק.
  • המלצות (ברבים) - אם יש לכם חמישה חברים ויותר שכולם ממליצים על קבלן שיפוצים מסוים איתו עבדו בעבר, אפשר להסתמך על חוות הדעת המשותפת הזו. אם אין לכם גישה למגוון חוות דעת כאלו, אפשר להיעזר באתרי אינטרנט ובלבד שבדקתם כי השיפוצניקים המומלצים אינם אלו המשלמים יותר לאתר לשם קידומם.
  • בדיקת תחומי התמחות - לקבלני שיפוץ שונים ישנן התמחויות שונות: קבלני שלד, אינסטלציה, חשמל, צבע וטיח, הריסה, ריצוף, חלונות ודלתות ועוד. אם עיקר העבודה הוא החלפת הצנרת הביתית, כדאי לבחור בקבלן שיפוצים שעיקר התמחותו היא בעבודות אינסטלציה, לדוגמא.
  • בדיקות עבודות קודמות - אל תתביישו ובקשו לראות עבודות קודמות של קבלן השיפוצים בתחומים בהם אתם זקוקים לשיפוץ. בנוסף, הקפידו גם לבדוק את איכות העבודה לעומק.
  • מה שבטוח – ביטוח - וודאו כי לקבלן השיפוצים ישנם את כל הביטוחים הנדרשים המכסים גם את הקבלן ועובדיו, גם קבלני משנה, גם אתכם, גם את רכושכם וגם תביעות מצד שלישי.

ובסופו של דבר – המחיר! לאחר שהחלטתם על קבוצה מצומצמת של קבלני שיפוצים שעונים על דרישותיכם, השוו בין מחירי השיפוץ.

מעבר לכך, הנה כמה נקודות למחשבה בכל הנוגע לרישוי ורישום של קבלן. ראשית, צריך להיות מודעים לכך כי השוק פרוץ. אמנם, יש תקינה בנושא קבלנים, אולם כאשר סדר גודל השיפוץ הנדרש הוא קטן, אין חובת רישום הקבלן כקבלן מורשה. גם אם השיפוץ גדול, ישנם קבלנים רבים הפועלים מבלי שהם רשומים כחוק כקבלנים מורשים, ועברו את בדיקות ההסמכה המתאימות (ותק וניסיון בתחום, ידע ספציפי נדרש וכדומה).
בחירה בקבלן שיפוצים אשר רשום אצל רשם הקבלנים מבטיחה כי לשיפוצניק יש את הניסיון הדרוש לביצוע השיפוצים בתחומו. אם מדובר בעסק גדול ובשיפוץ גדול (מעל לכ- 30,000 ש"ח) ובבחירה על ידי הגשת מכרז, דעו כי רק קבלני שיפוץ רשומים זכאים לגשת למכרז. אם מדובר בשיפוץ קטן או פרטי, צפו לתחרות גדולה יותר שכוללת מגוון של קבלנים רשומים וכאלו שאינם רשומים.
כאשר אתם באים לבדוק את עבודת הקבלן כדאי לשים לב בעיקר לגימורים. פאנלים, שאריות הדבקה, צביעה לא אחידה ואיכותית או הדבקת טפטים שאינה מדויקת יכולים להצביע על בעיות באיכות עבודת הקבלן. אם מדובר בעבודה הכוללת הרכבת מכשור הכולל חלקים נעים (לדוגמה תריסים) – כדאי לוודא כי הפתיחה והסגירה פועלים בצורה חלקה. אם לדוגמא, מדובר בעבודת אינסטלציה, חשוב לוודא כי האינסטלציה והמכשור הסניטרי פועלים כשורה.

נסו לקבל חוות דעת על עבודת הקבלן בעת התרשמות מאיכות עבודתו. בנוסף, אל תתביישו, ודאגו לשאול אותו גם שאלות "קשות":

  • האם הקבלן מגיע בזמן לעבודה?
  • האם הקבלן עומד בלוחות הזמנים שנקבעו? בתקציב?
  • האם הקבלן דואג לפנות אחריו את חומרי השיפוצים מהאזורים המשותפים בבניין? באיזו תכיפות?
  • האם השכנים התלוננו על רעש או על לכלוך?
  • איך התמודד הקבלן עם שינויים, תוספות או תקלות בעת ביצוע הפרויקט?

מבחינת תמחור העבודה ואופן התשלום - כיוון שאין תנאי תשלום אחידים בענף השיפוצים, ובמיוחד בתחומי הריצוף, חיפוי הרצפה והצבע, חשוב לקבל הצעות מחיר ממספר קבלנים שונים. עוד דבר שכדאי מאד לעשות זה גםלנסות להתמקחעם הקבלן על המחיר (זכרו! לא כל מחיר שתשמעו הוא בהכרח "חקוק באבן" ובבחינת הצעה מוחלטת וסופית). וודאו לפני בדיקת הצעה זולה במיוחד, כי היא כוללת תחשיב לחומרי הגלם שידרשו בעת השיפוץ. ניתן לחסוך בעלויות אלו אם תשקיעו זמן ואנרגיה ברכישת חומרי הגלם בכוחות עצמכם.
מקובל לשלם מקדמה על מנת לממן את קניית החומרים, ולקבוע אבני דרך בהתאם להתקדמות השיפוץ בהם יינתן תשלום חלקי נוסף. התשלום הסופי (בגובה של כ 5%-10%) יינתן לאחר גמר העבודה. אם מדובר במכרז, לרוב נהוג לפרוס תנאי התשלום בהתאם לקצב ההתקדמות הצפוי בפרויקט. אם מדובר בפרויקט שיפוץ גדול, רצוי להשקיע ולשכור אדריכל שיכין תוכנית מפורטת הכוללת המלצות על חומרים. אפשר להשוות את הצעות קבלני השיפוץ אל מול התוכנית המפורטת. סכמו את הכל בחוזה, כולל פירוט טכני, לוחות זמנים ושיעורי התשלום בהתאם לאבני הדרך בפרויקט. קחו בחשבון עלויות לא צפויות נוספות של כ- 10%-15% מעל לעלות הצפויה, במיוחד כאשר מדובר בשיפוץ הכולל צנרת.
שיפוץ הוא אחד מהצעדים הראשונים בדרכו של עסק חדש, אל תחששו לבחור באיש המקצוע המתאים ביותר עבורכם לביצוע המשימה, לאחר ברור מקיף וענייני.

9

ספקי שירות בתחום עבודות בנייה והריסה

מצא בעל מקצוע

קבלני שיפוצים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

עיצוב הבית - בחירת אדריכל

עיצוב הבית - בחירת אדריכל

במאמר יפורטו השלבים לבחירת אדריכל לבית - מהם הקריטריונים לבחירתו, איך מנהלים איתו מו"מ וכדו'.

קרא עוד
שיפוץ דירה

שיפוץ דירה

במאמר יוסבר מה הופך שיפוצים לפעולה שונה מפעולת הבנייה, ומדוע שונים קבלני שיפוצים מקבלני בניין?

קרא עוד