26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

מה חשיבותה של התקנת תאורה לבית?

במאמר יוסבר על החשיבות של התקנה תאורה לבית, באילו גורמים יש להתחשב בשלב ההתקנה, ובמה שונה תאורת בית מתאורת חוץ.

טיפים לבחירת תאורה לבית

כשם ש"הבגד עושה את האדם", כך התאורה מעצבת את הבית. בית או דירה, כמו משרד או חנות, יכולים להיות מעוצבים להפליא במיטב הארכיטקטורות והחומרים המשובחים, ועדיין לא "להעביר" את המסר שרצה הלקוח ותכנן הארכיטקט. תאורה נכונה היא המפתח לעיצוב נכון, היא המאפשרת לתכנון ולהשקעה בעיצוב להתבטא, ומדגישה את תכונות החלל המעוצב; תאורה נכונה היא גם קריטית לנוחיות השהייה בבית במשרד ובעבודה.

טיפים לבחירת תאורה לבית:

כאשר מתקינים תאורה לבית, לא מומלץ לעשות זאת בצורה אימפולסיבית -משמע לקרוא לאיזשהו מתקין מנורות חובבני או חשמלאי, שכבר יחליט על דעת עצמו היכן למקם את גופי התאורה לפי הבנתו, ולפי איך שהוא רואה את הדברים. התקנת תאורה לבית, דורשת תכנון מקדים. ברוב המקרים - בייחוד כאשר מדובר בדירות שהן חדשות, או כל מיני חללים מעוצבים למיניהם (חנויות, משרדים, אולמות תצוגה וכדו') התכנון נעשה ע"י אדריכל או מעצב פנים (שמחליט מבחינה עיצובית איפה הוא רואה לנכון למקם את הגופים) בשיתוף עם חשמלאי מוסמך (שבהתאם לתשתית חשמל הקיימת, מחליט אם ניתן ליישם את הרעיונות העיצוביים מבחינה מעשית).

כאשר באים לעצב תאורה לבית (או פשוט להחליט על סוג התאורה), יש לקחת בחשבון כמה גורמים עיקריים: קודם כל – מי הדיירים בבית ומה הם צורכיהם? מבוגרים זקוקים לתאורה מסוג שונה לגמרי מאשר צעירים, משפחה שמארחת ללא הרף שונה לגמרי ממשפחה שעיקר בילויה הוא צפייה בטלוויזיה, ומשרד שפעיל ביום וריק בלילה דורש תאורה שונה מדירה שריקה ברוב שעות היום ופעילה דווקא בשעות הערב והלילה. תאורה בחדרי שינה ובחדרי ילדים אינה דומה לתאורה של חדרי מגורים או עבודה, ואין שום סיבה כי תאורה של מטבח או אמבטיה תיעשה באותה טכניקה של תאורת חדר או מחסן. הגדרת הצרכים הללו היא הצעד הראשון והחשוב ביותר בתכנון הנכון של תאורה לבית ולעסק.

הגורם החשוב השני הוא מבנה הדירה או הבית: האם החדרים גדולים או קטנים? האם צבעיהם בהירים או כהים? האם התקרות גבוהות או נמוכות? האם החלונות גדולים או קטנים? מהם כיווני האור הנכנס? האם הבית מוצל או חשוף לשמש? האם יש בדירה מסדרונות אפלוליים או חדרים פנימיים? האם קיימות, או מתוכננות, תקרות דקורטיביות? כל הנתונים הללו, בהצטרפם לנתוני הדיירים בחדרים השונים, קריטיים לשם עיצוב תאורה נכונה שתשרת את דיירי הבית בצורה הטובה ביותר.

הגורם השלישי הוא כמובן העדפות הדיירים ויכולותיהם הכספיות. דיירים שמעדיפים דירה צנועה עם תאורה סטנדרטית בעיצוב סולידי יסתפקו בתכנון שמרני ובהתקנת גופי תאורה "קלאסיים", ודיירים שמעדיפים דירה מרשימה בעיצובים מקוריים יעדיפו מן הסתם פתרונות מיוחדים ומקוריים ויתקינו גופי תאורה מעוצבים או אפילו אומנותיים. כאן נכנסת לתמונה יכולתם הכלכלית של הדיירים ועד כמה חשוב להם להפגין את טעמם ואת מעמדם הכלכלי, וכל משפחה תבחר את המקום המתאים לה על רצף (סקאלה) ההוצאות לתאורה: החל במנורות פלורסנט ונורות חסכוניות, דרך גופי תאורה סטנדרטיים, המשך במנורות הלוגן, תאורת ספוטים או תאורה נסתרת, וכלה בנברשות ראוותניות מקריסטל ובמערכות תאורה ממוחשבות.

המלצות כלליות

ככלל, כמה המלצות עקרוניות בנושא עיצוב תאורה לבית מוכיחות את עצמן נכונות כמעט בכל מצב: תאורה ממוקדת ומקומית עדיפה בדרך כלל על הארה של החלל כולו; ככל שמספר נקודות התאורה גדול יותר, יעילות השימוש וגמישותו גדולות יותר; תאורה נסתרת (למשל, בצידי תקרה דקורטיבית) או עקיפה (למשל, הארת התקרה במנורת הלוגן חזקה) נוחה יותר לעיניים מאשר תאורה ישירה; מפסקים עם עמעם (דימר) מקנים גמישות רבה בקביעת עוצמת התאורה, חוסכים חשמל ומאריכים משמעותית את חיי הנורות; וכמובן, נורות חסכוניות מפחיתות מאוד את צריכת החשמל, אורך חייהן גדול הרבה יותר מזה של נורות רגילות, והשימוש בהן "ירוק" יותר.

תאורה של חללים חיצוניים ופתוחים, כגון מרפסות, מרפסות גג, גינות, חצרות וכו' היא סיפור אחר – כאן יש להתחשב במבנה החלל הפתוח, באופי השימוש בו, בתנאי מזג האוויר השוררים בו, באפקט האסתטי שהתאורה יוצרת, בעבודות חשמל הנדרשות, ובתנאי הביטחון והבטיחות (בעיקר בסביבת מים) ועוד.

26

ספקי שירות בתחום חשמלאים

מצא בעל מקצוע

חשמלאים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

שקע ותקע - כל המידע הנחוץ על נקודת חשמל

שקע ותקע - כל המידע הנחוץ על נקודת חשמל

כאשר אתם מתעסקים עם חשמל, הבטיחות היא זו שצריכה לעמוד לנגד עיניכם ולהנחות אתכם בכל פעולה שאתם עושים, גם בפעולות הטריוויאליות ביותר כמו להכניס תקע לשקע. במאמר הבא תמצאו את הכל על נקודת חשמל, שקעים ותקעים.

קרא עוד
כיצד יש לתכנן תאורה עבור חדרי ילדים?

כיצד יש לתכנן תאורה עבור חדרי ילדים?

במאמר יוסבר על החשיבות שבתאורה לחללים שונים בבית, וכיצד נתכנן תאורה עבור הסלון, המטבח, חדר השינה וחדר הילדים.

קרא עוד
כיצד להחליף שקע חשמלי ללא הזמנת חשמלאי

כיצד להחליף שקע חשמלי ללא הזמנת חשמלאי

במאמר יוסבר כיצד נבצע התקנת שקע חשמל בשיטת עשה זאת בעצמך ויפורטו כללי בטיחות, בעיות ודרכי פתרונן.

קרא עוד
התקנת נקודות חשמל שונות בבית

התקנת נקודות חשמל שונות בבית

במאמר יוסבר כיצד לבצע התקנת נקודות חשמל, מה ניתן לעשות בעצמינו ומתי חובה להזמין חשמלאי מוסמך.

קרא עוד