30

ספקי שירות בתחום הדברות

הדברת פרעושים

במאמר יוסבר מהם פרעושים איך מבוצעת הדברה נגדם ועל מה להקפיד כדי שההדברה תהיה אפקטיבית והם לא יחזרו.

תוכן עניינים

הדברת פרעושים

פרעושים הם מן החרקים המזיקים שכאילו נבראו לעצבן את האדם. פגיעתם אינה מסוכנת – הם מסוגלים אמנם להעביר מחלות מסוימות, אך בעידן המודרני הדבר כמעט אינו קורה אף פעם – ורק עקיצותיהם מעצבנות מאוד. אם מי מבני הבית סובל מעקיצות מגרדות עם אדמומית מסביבן, ייתכן מאוד שאלו הן עקיצות פרעושים ויש לבצע הדברה מתאימה.

קיימים מינים רבים של פרעושים, אך הסוג שנפוץ בסביבת האדם ומציק לו הוא בעיקר הסוג שנקרא "פרעוש החתול" דווקא. למרות שמו, הפרעוש הזה מציק לא רק לחתולים אלא גם לכלבים ולחיות בית אחרות. הדברה של המפגע הזה אינה מסובכת, אך פעמים רבות הדברות חוזרות ונשנות אינן פותרות את הבעיה, ולעתים אף נראה כאילו הדברת פרעושים היא משימה בלתי אפשרית כלל. מדוע?

הדברת פרעושים חייבת להיעשות מתוך הבנה של מחזור החיים שלהם. הפרעושים אמנם חיים בין שערות הפרווה של בעלי חיים, שם הם מוצצים את דמם ומתרבים, אך הביצים שהנקבות מטילות אינן נשארות צמודות לפרווה – הן נושרות ממנה ונשארות על הקרקע במקום מרבצו של בעל החיים. הדברת פרעושים החיים בתוך הפרווה של בעל החיים עוזרת על כן לזמן קצר בלבד – אם אותה הדברה אינה מחסלת גם את הביצים, הדור החדש של פרעושים שיבקע מהן יחזור להציק לבעל החיים ודרכו לאדם.

כדי לסבך את העניין, מחזור החיים של הפרעוש הוא מסוג "גלגול מלא", כלומר: מן הביצים בוקעות רימות, הרימות הללו הופכות לגלמים, ומן הגלמים בוקעים לבסוף הפרעושים. הביצים "מסתתרות" בכל סדק אפשרי; הרימות ניזונות מן הפסולת האורגנית הנמצאת באורח אופייני במרבצו של בעל החיים; והפרעושים הבוקעים מן הגלמים מסוגלים מייד לקפוץ ולהצמד לבעל חיים שעובר בסביבתם. כל אחד משלבי הגלגול יכול להיות באורך זמן שונה, בהתאם לתנאי הסביבה, ולכן הדברת פרעושים יעילה חייבת להתחשב בכל מצבי הביניים ולכלול את כל הזמנים השונים של מחזור החיים. כל פעולת הדברה שאינה כוללת את כל השלבים של מחזור החיים הזה דינה להכשל.

הדברת פרעושים אפקטיבית חייבת על כן להיעשות במשולב ולתקוף את כל שלבי החיים של הפרעוש בעת ובעונה אחת: הדברה של הפרעושים החיים על בעל החיים (באמצעות אבקות ותרסיסים מיוחדים, לעתים בשילוב כדורים, כפי שימליץ הווטרינר); הדברה של הביצים המסתתרות בסדקים קטנים ובמקומות מסתור אחרים (באמצעות שאיבת אבק יסודית, ניקוי יסודי, כביסה של בגדים חשודים בטמפרטורה גבוהה ותלייתם לייבוש בשמש); וחיסול הרימות והגלמים (באמצעות ריסוס יסודי ובכמויות גדולות של כל שטחי המחיה האפשריים שלהם. חומרי הריסוס כוללים חומרי הדברה בשילוב מעכבי גדילה שאינם מאפשרים את גדילת הרימות). חשוב להבין ולהפנים, כי הדברת מזיקים חלקית שאינה פוגעת בעת ובעונה אחת בכל צורות החיים של הפרעושים – ביצים, רימות, גלמים ופרעושים – פשוט אינה יעילה, כי מחזור החיים יתחדש מאחד השלבים שלא נפגע.

הדברת פרעושים היא על כן תהליך משולב שחייב להתבצע בתשומת לב ובהקפדה. כמובן, אם מקור הבעיה לא זוהה או חוזר – למשל, בעלי חיים משוטטים שנכנסים לחצר או לבית מפעם לפעם ומביאים עמם פרעושים חדשים – שירותי הדברה לא יועילו, והפרעושים ישובו להופיע. הדברת פרעושים חייבת על כן להיות מלווה בתהליך של מניעה: מניעת כניסתם של בעלי חיים הבאים מחוץ לבית, שמירה על ניקיון קפדני במקומות המרבץ של חיות המחמד הביתיות, מניעת מגע בינן לבין חיות זרות, וכמובן מניעת מגע של בני הבית עם חיות "חשודות" מחוץ לבית. רק השילוב של כל הצעדים הללו יבטיח הדברה יעילה של פרעושים.

30

ספקי שירות בתחום הדברות

מצא בעל מקצוע

מדבירים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

הדברת נמלים

הדברת נמלים

במאמר יוסבר כיצד נזהה בעיה של נמלים, איך ניתן לטפל בבעיה בעצמנו, ומתי מומלץ לפנות למדביר מקצועי שיטפל בבעיה.

קרא עוד
הדברה עצמאית או מקצועית?

הדברה עצמאית או מקצועית?

במאמר יוסבר מהי הדברה, מתי ניתן לבצע הדברה באופן עצמאי, ומתי יש להזמין שירותי הדברה.

קרא עוד
המדריך המלא לבחירת מדביר מקצועי

המדריך המלא לבחירת מדביר מקצועי

במאמר יוסבר כיצד לבחור מדביר מקצועי לשירותי הדברה והדברת מזיקים.

קרא עוד