35

ספקי שירות בתחום בניית דק

הכל על תכנון ובניית קומה ורצפת גלריה

במאמר יוסבר מהי קומת גלריה וכיצד נעזר בה להגדלת השימושיות של החלל הביתי

משמעות והתפתחות המושג קומת גלריה

למושג גלריה מובנים ושימושים שונים. במקור, גלריה היא מושג מתחום האדריכלות של ימי הביניים שמתאר מרפסת בכנסייה. המושג הושאל לתחום האמנות (שבו גלריה היא חלל לתצוגת אמנות), לתחום המדיה האלקטרונית (ששם גלריה היא אוסף תמונות או צלילים), ולתחום העיצוב הפנימי – שם גלריה היא חלוקה פנימית של חדר או אולם שמוסיפה לו מפלס מגורים או עבודה. זה הוא התחום שבו נעסוק כאן.

מקור המושג גלריה או קומת גלריה כדרך ליצירת חלל נוסף בתוך חלל קיים מגיע משנות השמונים, כאשר בעקבות צפיפות אוכלוסין ומחסור במקומות דיור אומנים שהגיעו לגור בערים הגדולות חיפשו דירות עתיקות ומבני תעשייה שאפשרו אחסון של עבודותיהם בחלל שהוגבה למטרת חסכון במקום ושימש כגלריה.

תכנון רצפת גלריה

חלוקה אופקית של חלל פנימי ויצירת גלריה היא פעולה שמגדילה את שטח המגורים בבית ומוסיפה שטח רצפה זמין לשימוש, ולכן היא פופולרית מאוד אצל משפחות גדולות שבהן ילדים רבים, או במשפחות שבהן בני משפחה זקוקים למרחבי עבודה נפרדים (למשל, סטודיו לציור או לפיסול). בניית גלריה בדירת מגורים סטנדרטית אינה מעשית בדרך כלל, משום שהתקרה נמוכה מדי (כ-240 ס"מ) ואיננה מאפשרת זאת. בניית גלריה נעשית כמעט תמיד בבית פרטי שבו חלל גבוה, לעתים עד כדי 5-4 מטרים, או תחת גג רעפים משופע.

בניית גלריה בבית חייבת להיעשות בתכנון ובפיקוח הנדסי, משום שמדובר ברצפת מגורים לכל דבר שחייבת לעמוד בתקני בטיחות ונוחות. לאחר התכנון המפורט, התהליך של בניית גלריה כולל בנייה של קונסטרוקציה (שלד) מעץ או ממתכת שנושאת את הרצפה החדשה; מערכת מדרגות שמובילה אליה; רצפת גלריה (בדרך כלל, מעץ) שתהיה משטח המגורים החדש; ועבודות שיפוצים משלימות בהתאם לצורך – חלונות, דלתות, חשמל, מים, מיזוג אוויר, בידוד, צביעה, ריהוט וכו'.

החומרים לבניית קומת גלריה

גלריה היא מטבעה מבנה "קל", כלומר שאיננו כולל אלמנטים של יציקת בטון, בניית קירות בלוקים וכדומה. לכן, הקונסטרוקציה שמחזיקה אותה איננה חייבת להיות חזקה מאוד ויכולה להיבנות מקורות עץ או מתכת. גם המדרגות שיובילו אליה יהיו בדרך כלל מעץ או ממתכת. על המשטח החדש שנוצר מתקינים רצפת גלריה שגם היא "קלה" (כלומר, לא ריצוף באריחי בטון או קרמיקה). רצפת גלריה אופיינית תהיה בנויה מלוחות עץ שעליהם שטיח מקיר לקיר או לינוליאום, או מרשת של קורות עץ שעליהן פרקט למינציה או עץ טבעי.

התקנה קומת גלריה ותוספות

התהליך של בניית גלריה (או בעצם, הבנייה של רצפת גלריה ולא של הגלריה כולה) מזכיר במידה רבה את התהליך של בניית דקים – גם בבניית דק חיצוני יש ליצור תשתית נושאת שמוגבהת מפני הקרקע ושנושאת עליה רצפת עץ. כמובן, החומרים שמשמשים בבנייה של רצפת גלריה פנימית שונים מאלו המשמשים לבניית דקים חיצוניים, בעיקר משום שאינם אמורים לעמוד בפני פגעי מזג האוויר. בנייתה של רצפת גלריה היא רק חלק אחד מבניית הגלריה כולה, כאשר החלקים המשמעותיים והמסובכים יותר הם הקונסטרוקציה הכללית, המדרגות, ועבודות הגימור השונות.

פעמים רבות, בניית גלריה כוללת גם עבודות מסגרות – למשל, מעקה שמונע נפילה מן המשטח המוגבה, מעקה מתכת למדרגות, וכאמור עבודות קונסטרוקציה. לעתים, בניית גלריה כוללת שינויים פנימיים נוספים בבית כגון הריסת קירות, הריסת תקרה שתחת גג רעפים, קריעת חלונות בקירות, הוספת חלונות-גג או פתחי תאורה, בניית קירות גבס, וכאמור עבודות חשמל וגימור. לכן, בניית גלריה היא בעצם מבצע הנדסי ועיצובי שחייב להיות מתוכנן כיחידה אחת, וביצועו צריך להיות מתוזמן כפרוייקט בנייה לכל דבר. המשמעות היא – בניית גלריה היא עניין למקצוענים, החל בשלב של הגדרת הצרכים והתכנון וכלה בשלב הגימור הסופי.

35

ספקי שירות בתחום בניית דק

מצא בעל מקצוע

מתקיני דקים מומלצים תל אביב

ניצול מקסימלי של חלל פתוח על ידי שימוש בקומת גלריה

שימוש ברצפת גלריה על מנת ליצור חדר לופט מתחת לגג רעפים

כתבות ומאמרים

דק סינטטי ודק מעץ – על ההבדלים, היתרונות, החסרונות ומה שביניהם

דק סינטטי ודק מעץ – על ההבדלים, היתרונות, החסרונות ומה שביניהם

לפני שאנחנו עושים הזמנה של דק, חשוב להבין איזה דק יותר מתאים לנו, האם זה סינטטי או מעץ? לא תמיד מעץ זה הדק הכי טוב. במאמר זה תמצאו תשובות לכל השאלות בנושא.

קרא עוד
חידוש דקים בעזרת ליטוש או שמן - כיצד נתחזק את הדק שלנו?

חידוש דקים בעזרת ליטוש או שמן - כיצד נתחזק את הדק שלנו?

מאמר נלמד על חידוש דק, מתי הגיע הזמן לחידוש הדק, כיצד נעשה החידוש וכיצד נשמור על הדק לאורך זמן

קרא עוד
המדריך לבניית דק על בטון

המדריך לבניית דק על בטון

המאמר מסביר איך להכין תשתית ומהו העץ המתאים ביותר לבניית דק על בטון.

קרא עוד
המדריך המלא לבחירת דק לחצר הבית

המדריך המלא לבחירת דק לחצר הבית

במאמר יפורטו סוגי עצים קיימים בשוק המתאימים לצורך בניית דקים, ויצוינו היתרונות והחסרונות של כל סוג עץ.

קרא עוד