30

ספקי שירות בתחום הדברות

הדברה אלקטרונית

במאמר יוסבר מהי הדברה אלקטרונית, אילו שיטות של הדברה מסוג זה קיימות, ואיך משתמשים בהם.

הדברה אלקטרונית

הדברת מזיקים בשיטות המסורתיות של הרעלה הוכחה זה מכבר כבעייתית, וזאת משתי סיבות עיקריות: הראשונה – חומרי ההרעלה והריסוס, שנשארים על היבולים או נשטפים מהם לאדמה, חוזרים כבומרנג אל האדם דרך מוצרי המזון המרוססים ודרך מי התהום המזוהמים; והשנייה – סוגים רבים של מזיקים מפתחים עמידות גוברת והולכת כנגד חומרי הריסוס, מה שמחייב הגדלה מתמדת של ריכוז הרעל בחומרי הריסוס והופך אותם למסוכנים עוד יותר.

המגמה המודרנית כיום היא מעבר לשיטות הדברה ירוקה – כלומר, שיטות שאינן עושות שימוש ברעלים מסוכנים. שיטה אחת כזאת היא הדברת מזיקים ביולוגית שבה נלחמים במזיקים באמצעות אויביהם הטבעיים; שיטה חדישה ומעניינת להילחם במזיקים, להבריח אותם או אף להשמידם היא באמצעות הדברה אלקטרונית – שימוש במכשירים אלקטרוניים מיוחדים לדבר.

מכשירי הדברה אלקטרונית כאלה נחלקים לכמה סוגים עיקריים:

הדברה אלקטרונית באמצעות גלי קול אולטרסוניים (על-קוליים) - מכשירים אלה מפיקים צלילים בתדרים גבוהים מאוד, שאינם נשמעים באוזן האנושית אך מפחידים מזיקים שונים: יונים, עטלפים, עכברים ואף תיקנים. יש מכשירי הדברה אלקטרונית שמכוונים כנגד סוג מסוים של בעל-חיים – כלומר, מפיקים צלילים בתדר יחיד שמרתיע את הסוג הזה – ויש מכשירים שאפשר לכוונם לתדרים שונים שמיועדים להרתיע בעלי חיים שונים. מכשירי הדברה אלקטרונית דומים משמשים אפילו להרתעת כלבים וחתולים.
הדברה אלקטרונית באמצעות ויברציות (רעידות) - מכשירים אלה מיועדים להבריח חולדים (חפרפרות) באמצעות שידור גלי רעידה היישר לאדמה. הם נעוצים באדמה, ומכיוון שמדובר בדרך כלל במקומות שאינם בסביבת מבנים, קיימת אופציה של יצירת חשמל עצמית באמצעים סולאריים.
הדברה אלקטרונית באמצעות שדות אלקטרומגנטיים - מכשירים אלה מיועדים להברחת נמלים – נמצא, כי נמלים רגישות לשדות אלקטרומגנטיים ומתבלבלות בניווט אל הקן וממנו בסביבה אלקטרומגנטית "רועשת" או משתנה במהירות. המכשיר יוצר סביבה אלקטרומגנטית בלתי-יציבה והנמלים מתרחקות ממנה.
הדברה אלקטרונית משולבת בגלאי תנועה - ציפורים, ובעיקר יונים, לומדות במהירות את סביבתן ומסתגלות אליה היטב. לכן אין טעם בניסיון להרתיען באמצעות גלי קול אם אלה מופקים בצורה קבועה ויציבה. מכשירי הדברה אלקטרונית שמשולבים בגלאי תנועה נכנסים לפעולה רק כאשר הציפורים או היונים מתקרבות אליהם, ויוצרים קולות משתנים או אף נצנוצים ותנועות שמפחידים את בעלי הכנף ומבריחים אותם.

כל האמצעים הללו מיועדים להבריח את המזיקים ואינם פוגעים בהם. פגיעה ממשית במזיקים באמצעי הדברה אלקטרונית נעשית באמצעות מכשירים אלקטרוניים מסוג אחר:

הדברה אלקטרונית באמצעות חישמול - מכשירים אלה מיועדים לפגוע במזיקים ולקטול אותם. קוטלי זבובים, קוטלי יתושים וקוטלי תיקנים בנויים בצורה שתמשוך לתוכם את המזיקים (באמצעות אור או פתיונות), ואז מעבירים בהם זרם חשמלי שקוטל אותם.
הדברה אלקטרונית באמצעות לכידה - חלפו ימי מלכודות העכברים עם הקפיץ והגבינה – מלכודות משוכללות לעכברים, עכברושים וחולדות מסוגלות ללכוד את המזיקים ולחשמל אותם למוות.
כל האמצעים האלקטרוניים הללו בטיחותיים לאדם ויעילים מאוד, בעיקר בסביבה הביתית. יתרונם הגדול של שירותי הדברה מסוג זה הוא בהימנעות מפיזור רעלים שמסוכנים לאדם, ובעיקר לילדים. יחד עם זאת, בסביבה החקלאית של גידולי שדה בשטחים נרחבים, הדברה אלקטרונית איננה אפקטיבית ויש להשתמש בשיטות אחרות, מודרניות ו"ירוקות" ככל האפשר. בסביבה חקלאית מצומצמת, כגון רפתות ולולים, לעומת זאת, הדברה אלקטרונית יכולה להיות יעילה מאוד ומומלצת מאוד.

30

ספקי שירות בתחום הדברות

מצא בעל מקצוע

מדבירים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

הדברה – כל מה שאתם צריכים לדעת לפני הזמנת מדביר

הדברה – כל מה שאתם צריכים לדעת לפני הזמנת מדביר

קרא עוד
8 כללים שיש לדעת לפני ביצוע הדברה

8 כללים שיש לדעת לפני ביצוע הדברה

במאמר יוסבר מתי להזמין מדביר מקצועי הביתה, ואיך מומלץ לפעול לפני ביצוע ההדברה ואחריה כדי להגביר את האפקטיביות שלה.

קרא עוד
כל המידע על הדברת עכברים

כל המידע על הדברת עכברים

במאמר יוסבר כיצד נזהה בעיית עכברים/חולדות ומהם האמצעים השונים להדברת עכברים וחולדות

קרא עוד