27

ספקי שירות בתחום טכנאי מזגנים

מערכות מיזוג אוויר - כל מה שצריך לדעת

במאמר יוסבר מהי מערכת מיזוג אוויר, כיצד היא פועלת, ומה ההבדל בין מערכות המיזוג בשוק הפרטי לאלו בשוק המוסדי.

כל המידע על מערכות מיזוג אוויר

מה משמעותו של המושג "מיזוג אוויר"? "מיזוג" פירושו חיבור, צירוף – את מה "ממזגים" כאן? התשובה נעוצה במושג גיאוגרפי דווקא – "אקלים ממוזג", כלומר אקלים שמאופיין במיזוג נוח בין טמפרטורות גבוהות ונמוכות, אקלים שאיננו מגיע לחום קיצוני או קור קיצוני ולכן הוא מתאים לבני אדם ונעים להם. מערכות מיזוג אוויר הן מערכות מכניות שנועדו להבטיח לאדם סביבת חיים נעימה, כמו באקלים ממוזג.

התפתחותן של מערכות מיזוג אוויר

מערכות מיזוג אוויר הופיעו לראשונה בתחילת המאה העשרים. הנסיונות הראשונים ליצירת מערכות מיזוג אוויר אפקטיביות התמקדו במפעלים, שבהם נוצר חום רב שהקשה על עבודתם של הפועלים. מאוחר יותר יושמו השיטות לקירור גם במבני תעשייה ומשרדים, לאחר מכן הפכו מערכות אלו למערכות דו-תכליתיות (כלומר, לקירור בקיץ ולחימום בחורף), ורק באמצע המאה (בתחילת שנות החמישים) החלו להופיע המערכות הביתיות כפי שאנו מכירים אותן כיום.

איך עובדות מערכות אלו?

מערכות מיזוג אוויר פועלות כולן לפי אותו עיקרון: גז מיוחד נדחס באמצעות מדחס (קומפרסור) שנמצא מחוץ לשטח המבנה. הדחיסה יוצרת חום, והחום הזה מסולק לאוויר שסובב את יחידת המדחס. הגז הדחוס מוזרם ליחידה הפנימית של המזגן (יחידת המאייד, או יחידת הקירור), שם מאפשרים לו להתפשט. התפשטותו של הגז הדחוס צורכת חום, ולכן היא מקררת את האוויר שבסביבתה. האוויר הקר הזה מוזרם באמצעות מפוח לחלל המגורים או העבודה. במצב חימום, הגז הדחוס מוזרם בעודו חם אל היחידה הפנימית ומחמם את האוויר שבסביבתו.

שתי היחידות – המדחס והמאייד – יכולות להיות סמוכות מאוד זו לזו (למשל, במזגן חלון או במזגן נייד), אך מערכות מיזוג אוויר מודרניות הן ברובן המכריע מפוצלות, כלומר: יחידת המדחס, הכבדה והרועשת יותר, נמצאת מחוץ למבנה, ויחידת הקירור, הקלה והשקטה יותר, נמצאת בתוך המבנה. כך בנויות ומותקנות מערכות מיזוג אוויר מהסוגים הנפוצים ביותר כיום – מזגן עילי, מזגן מיני מרכזי ומזגן רצפתי.

מערכות מיזוג אוויר מרכזיות, שאמורות לשרת חללים גדולים מאוד (כגון במפעלי תעשייה או במרכזי מסחר) או מספר גדול של חללי מגורים קטנים (כגון בבתי מלון), אינן יכולות לפעול בטכניקה של "מזגן מפוצל" רגיל, משום שהיעילות של הולכת הגז הדחוס נמוכה מאוד: לאחר מטרים מועטים של זרימה הגז מאבד את דחיסותו, ויחידת הקירור אינה מסוגלת עוד לקרר את האוויר כהלכה. לכן, מערכות מיזוג אוויר מרכזיות פועלות באמצעות חומר מתווך – מים: היחידות החיצוניות הגדולות מקררות (או מחממות) מים, המים זורמים בצינורות ארוכים עד ליחידות הפנימיות מבלי לאבד הרבה קור (או חום) בדרך, והיחידות הפנימיות מקררות (או מחממות) את האוויר שסביבן באמצעות המים ולא באמצעות נוזל הקירור. זו הסיבה לתופעה, המרגיזה לעתים, שבה מערכות מיזוג אוויר מרכזיות רבות נמצאות רק באחד משני מצבים לפי עונות השנה – "מצב קירור" או "מצב חימום", ואינן מסוגלות לספק חימום וקירור בו זמנית לחללים שונים לפי דרישה.

תכנון והתקנה

תכנון והתקנה של מערכות מיזוג אוויר ביתיות קטנות אינם מסובכים במיוחד, ובעלי מקצוע רבים מתקינים מזגנים במקצועיות ובאמינות לשביעות רצונם של הלקוחות. מערכות מיזוג אוויר מרכזיות הן סיפור אחר לגמרי, משום שבתכנונן ובהתקנתן יש להתחשב במספר גדול מאוד של גורמים: מקומו של המבנה והאקלים של הסביבה, גודלם ומספרם של החללים, סוג הבניין ורמת הבידוד שלו, מספר הפתחים והחלונות, זרימת האוויר הפנימית הטבעית, סוג העבודה המתבצעת בבניין, כמות החום שפולטות מכונות, שעות העבודה, מספר העובדים, מספר הנכנסים והיוצאים ועוד ועוד. על כן יש לתכנן מערכות מיזוג אוויר מרכזיות כאלה באמצעות מהנדסי מיזוג אוויר מומחים בלבד (ולא באמצעות טכנאי מזגנים פשוטים), ולהתקין אותן בעזרת חברות מיוחדות שמומחיות לדבר ופועלות תחת פיקוח הנדסי הדוק.

27

ספקי שירות בתחום טכנאי מזגנים

מצא בעל מקצוע

טכנאי מזגנים מומלצים תל אביב

מערכת מיזוג מרכזית המורכבת מ-3 חלקים

בעת תכנון והקמת מערכת מיזוג מרכזית יש להתחשב בהמון גורמים שונים ולכן ניעזר במהנדס מיזוג-אוויר מומחה

כתבות ומאמרים

תכנון נכון של מערכת מיזוג אוויר והתקנת מזגן בבית

תכנון נכון של מערכת מיזוג אוויר והתקנת מזגן בבית

במאמר יוסבר על תכנון מערכת מיזוג אוויר לבית, לאילו נקודות יש להתייחס ומה צריכה לכלול התוכנית.

קרא עוד
התקנת מזגן מיני מרכזי - כל מה שחייבים לדעת!

התקנת מזגן מיני מרכזי - כל מה שחייבים לדעת!

במאמר יפורטו כל השלבים בהתקנת מזגן מיני מרכזי: תכנון ההתקנה, ונקודות חשובות שיש לקחת בחשבון.

קרא עוד