33

ספקי שירות בתחום קבלני גבס

בידוד תרמי בדירת מגורים - כל מה שחשוב לדעת

במאמר יוסבר מהו בידוד תרמי, מהי החשיבות שלו, ומהם השלבים להתקנה איכותית.

בידוד תרמי בדירת מגורים

דירה איננה רק חדרים וחללים – דירה היא מקום מחיה ומגורים, ועל כן תנאי המגורים בדירה חשובים לא פחות מגודלה וממיקומה. "תנאי מגורים" כוללים גם שני מאפיינים, שלמרבה הצער לא מוקדשת להם בדרך כלל תשומת לב מספקת – בידוד תרמי ובידוד אקוסטי. במאמר הבא יוסבר מהי חשיבותו של בידוד תרמי לבית, ומהם הפעולות שכדאי לבצע על מנת לייעל את הבידוד התרמי הקיים בבית.

מהו בידוד תרמי?

בידוד תרמי משמעותו – הקטנה של השפעות אקלימיות חיצוניות (חום וקור) על הטמפרטורה שבתוך הדירה. אנו אוהבים דירה קרירה בקיץ ודירה חמימה בחורף, אבל בעצם מדברים על הפרשי הטמפרטורות בין החוץ והפנים: דירה "נעימה", גם בחורף וגם בקיץ, היא דירה שבה שוררת טמפרטורה של 23-21 מעלות. אנו מקררים את הדירה בקיץ ומחממים אותה בחורף על-מנת להגיע לטמפרטורה הרצויה, ומשקיעים בכך אנרגיה רבה וכסף רב. בידוד תרמי טוב עשוי להקטין מאוד את השקעת האנרגיה הזאת ולשפר את איכות החיים בדירה.

בידוד תרמי של דירה נקבע בעיקרו בשני שלבים:
שלב התכנון- בו מתייחס המתכנן לכיווני הדירה, לגודל חלליה, לגודל החלונות והדלתות, לשיטות הבנייה והאיטום ולחומרים ולמוצרים בהם יש להשתמש;
ושלב הביצוע- בו מתרגם הקבלן הבונה את הוראות המתכנן למציאות בשטח. למרבה הצער, פעמים רבות קיים פער גדול בין איכות התכנון לאיכות הביצוע, והתוצאה היא בידוד תרמי בלתי מספיק. קשה מאוד, וכמעט בלתי אפשרי, לשפר משמעותית בידוד של דירה בנויה; על כן יש להקפיד הקפדה יתרה על איכות הביצוע ועל עמידה במפרטים בזמן הבנייה.

הקשר בין בידוד תרמי ובידוד אקוסטי

בידוד אקוסטי דומה מאוד בתכונותיו לבידוד התרמי, וכמעט כל החומרים והטכניקות שמשמשים לצורך ביצוע בידוד תרמי מביאים עימם גם את התועלת המשנית של שיפור הבידוד האקוסטי של הדירה. עובדה זו מעלה עוד יותר את חשיבותו של בידוד טוב לדירה.

כיצד לשפר בידוד תרמי בבית מגורים?

מה בכל זאת ניתן לעשות בדירה בנויה על-מנת לשפר את הבידוד שלה – הן בידוד תרמי והן בידוד אקוסטי ? הפעולות הבאות אפשריות, ואפילו מומלצות:

  1. החלפת חלונות ישנים ורעועים לחלונות אלומיניום (או אלומיניום בשילוב עץ) עם זכוכית בידודית – זכוכית בת שתי שכבות שביניהן רווח. חלונות מודרניים מונעים כניסת רוח דרך כל מיני חריצים וסדקים, והזכוכית הבידודית מהווה מבודד תרמי ואקוסטי מצויין. זו הפעולה החשובה והמועילה ביותר שניתן לבצע לצורך השיפור של בידוד תרמי או בידוד אקוסטי בדירה בנויה.
  2. אם החלפת הריצוף בפרקט עומדת על הפרק, ניתן לפרוש תחת הפרקט שיכבה של חומר בידוד (גומי מיוחד) שמשפר את הבידוד של הרצפה, הן מבחינה תרמית והן מבחינה אקוסטית.
  3. אם קיר מסויים (חיצוני או פנימי) מעביר רעש ו/או קור וחום באופן חריג (למשל, קיר חיצוני שפונה לרחוב רועש, או קיר פנימי דק שמעביר רעש מדירה שכנה), ניתן באמצעות עבודות גבס לבנות בצמוד אליו קיר גבס שמכיל מילוי של חומר בידוד (צמר סלעים או פוליאוריטן מוקצף או חומר אחר). נפח החדר קטן אומנם בכמה סנטימטרים (8-5), אך הפסד זה כדאי לעומת השיפור הניכר באיכות החיים כתוצאה מהוספת הבידוד הזה.
  4. אם מדובר בדירה עליונה (תחת גג), או בקומה שתחתיה קיים חלל (כדוגמת קומה על עמודים), אפשר לנסות ולשפר את הבידוד התרמי שלה בעזרת הוספת שכבת בידוד על הגג או תחת הרצפה. אלו פעולות מסובכות ויקרות, שחייבות להיעשות באמצעות חברה שמתמחה בעניין.
  5. לחילופין, בעיקר בדירה עליונה שתחת הגג, ניתן לבנות תיקרה אקוסטית תחת התיקרה הקיימת ולשפר בכך את הבידוד התרמי של הדירה.
  6. בידוד אקוסטי בין חדרים תורם לאיכות החיים ולמניעת מריבות בין הדיירים. כדאי להשקיע בדלתות טובות שמכילות בתוכן חומר בידוד ונאטמות היטב באמצעות פסי גומי במשקופים, ובמקרים מיוחדים (הבן מתופף?...) אף לשקול הוספת קיר בידוד מגבס.

33

ספקי שירות בתחום קבלני גבס

מצא בעל מקצוע

קבלני גבס מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

5 טיפים לבחירת איש גבס מקצועי

5 טיפים לבחירת איש גבס מקצועי

במאמר זה תקבלו 5 טיפים מקצועיים וחשובים לבחירה נכונה של איש מקצוע לבנייה ועיצוב בגבס

קרא עוד
גבס רגיל, ירוק או ורוד, סוגי קירות גבס ואיך בוחרים ביניהם?

גבס רגיל, ירוק או ורוד, סוגי קירות גבס ואיך בוחרים ביניהם?

מהם לוחות הגבס הקיימים בשוק? מהן תכונותיו הייחודיות של כל סוג ומתי נעשה בו שימוש? במאמר הבא נדבר על הכל.

קרא עוד
עיצוב בגבס לחדרי ילדים, מדפי גבס, נישות גבס לספרים ועוד

עיצוב בגבס לחדרי ילדים, מדפי גבס, נישות גבס לספרים ועוד

במאמר נלמד כיצד נישות גבס יכולות לסייע לנו בעיצוב חדר ילדים מרהיב ונעים למשחק ושינה, בקלות וביעילות.

קרא עוד
נישת גבס לטלוויזיית פלזמה

נישת גבס לטלוויזיית פלזמה

המאמר יסביר כיצד אפשר להשתמש בעבודות גבס לפלזמה הביתית כתחליף עיצובי לזרוע המתכת הישנה.

קרא עוד