33

ספקי שירות בתחום קבלני גבס

מהי תקרה אקוסטית, ואילו סוגי תקרות אקוסטיות קיימים?

במאמר זה נלמד על סוגי תקרות אקוסטיות שונים הקיימים בשוק, וכן יובאו היתרונות והחסרונות של כל סוג תקרה אקוסטית.

סוגי תקרות אקוסטיות

תקרות אקוסטיות נועדו במקורן לפתרון בעיות אקוסטיות – כלומר, לספוג רעש ולהפחית את עוצמתו, וכן למנוע הד (החזרת גלי קול ממשטחים קשיחים). התקנת תקרה אקוסטית היא הכרח מוחלט באולמות ציבוריים מכל סוג שהוא, אחרת נעשית השהייה בהם לבלתי נעימה ולבלתי אפקטיבית – עד כדי חוסר יכולת להבין את הנאמר בהם.

תקרה אקוסטית משפרת את איכות השהייה גם בחדרי המתנה, חדרי ישיבות, חדרי טיפול וכיוצא באלו

כל מקום שבו שוהים אנשים וקיימת חשיבות לשקט ולשמיעה טובה. בחללים שמיועדים להקלטות ולהופעות, כגון אולפני הקלטה ואולמות קונצרטים, התקנת תקרות אקוסטיות מלווה לעתים קרובות בהתקנה של קירות אקוסטיים שמשפרים עוד יותר את איכות הקול בחלל האולם.

התקנת תקרה אקוסטית משרתת עוד שתי מטרות חשובות: תקרות אקוסטיות הן גם תקרות דקורטיביות – ניתן להתקין תקרות אקוסטיות ממבחר חומרים בטקסטורות ובצבעים שונים כמו גם בעיצובים שונים, וכך לעצב תקרה יפהפיה כחלק מהעיצוב האדריכלי הכולל של החדר או האולם. בנוסף לכך, תקרות אקוסטיות גם מאפשרות העברה חופשית של כל סוגי הצנרת והחיווט בינן לבין התקרה הבנויה: חשמל, מיזוג אוויר, תאורה, תקשורת, מים, מערכות גילוי אש וכיבוי וכיוצא באלו.

קיים מיגוון גדול של חומרים שמיועדים להתקנת תקרה אקוסטית ושניתן לאגדם בכמה קטגוריות ראשיות:

תקרות אקוסטיות מגבס – בנויות מלוחות גבס מחוררים, כאשר גודל החורים, מספרם ופיזורם משפיע על יכולת ספיגת הרעשים. זהו פתרון זול יחסית, אך לוחות הגבס כבדים למדי, שבירים, אינם דקורטיביים במיוחד, ורגישים יחסית לטפטופים ולנזילות.
תקרות אקוסטיות מפח – בנויות מלוחות פח מחוררים, או לוחות דמויי כוורת. קל להתקינן, אך לעתים הפח לבדו אינו מספק שיפור אקוסטי משמעותי ויש להניח עליו חומרים אחרים (כגון צמר סלעים או צמר זכוכית ).
פתרון זה מתאים במיוחד לסביבות תעשייתיות, בהן הצורך לגישה לצנרת ולכבלים מתעורר לעתים קרובות.
תקרות אקוסטיות מעץ – בנויות מאריחים של תערובות סיבי עץ דחוסות. משקלן בינוני, טקסטורות העץ מתאימות לעיצובים פנימיים שכוללים עץ (למשל, אולמות ספורט), וקל להתאים אריחים למקומות בעייתיים בתקרה.
תקרות אקוסטיות מפיברגלאס – בנויות מאריחים של צמר זכוכית (שם עממי לסיבי פיברגלאס) או צמר סלעים שמצופה באריג בד או ויניל. משקלן קל ויכולת ספיגת הרעשים שלהן גבוהה, אך מגוון הטקסטורות האפשריות מצומצם למדי.
תקרות אקוסטיות "מינרליות" – בנויות מאריחים של צמר סלעים דחוס שמשולב עם עמילן וחרסית. החרסית היא מינרל (חומר אי - אורגני גבישי המצוי בקרום כדור הארץ), ומכאן מקור השם "מינרליות". אריחים אלה קלים, מבודדים היטב, סופגים רעשים, עמידים בפני אש ומסופקים במבחר גדול של גוונים וטקסטורות.

התקנתן של תקרות אקוסטיות מבוססת כמעט תמיד על פרופילים ממתכת שצמודים לקירות ותלויים מן התקרה הבנויה. סוגים שונים של פרופילים מאפשרים צורות התקנה שונות שמתאימות לצרכים הספציפיים של ההתקנה (קישוטית יותר או תעשייתית יותר, כבדה יותר או קלה יותר, מאפשרת גישה לחללים שמעליה או לא, וכן הלאה). עיצובים מיוחדים לאולמות כוללים לעתים תקרות אקוסטיות גליות, מעוגלות או תלויות, שעבורן מיוצרים פרופילים מיוחדים או אף קונסטרוקציות מתכת מיוחדות.

טיפים:


  • התקנת תקרות אקוסטיות היא חלק מהארכיטקטורה ועיצוב הפנים של הבניין כולו, ולעיתים קרובות יש לה גם משמעויות אדריכליות ותכנוניות מרחיקות לכת (למשל, מעבר צנרת מים וחשמל). החלטה על התקנתן צריכה להתקבל על-ידי אנשי מקצוע כחלק מתכנון הבניין ועיצובו.
  • הוספת תקרות אקוסטיות בחללים קיימים חייבת להתחשב בנושאי תאורה, מיזוג אוויר, גישה לחללים שמעליהן וכדומה.

בטיחות בעבודה:

התקנת סוגי תקרות אקוסטיות היא עניין בעלי מקצוע מומחים ואיננה מומלצת למשפץ החובב.

33

ספקי שירות בתחום קבלני גבס

מצא בעל מקצוע

קבלני גבס מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

הנמכות גבס, תקרה צפה ועוד על השימושים לתקרות גבס מעוצבות

הנמכות גבס, תקרה צפה ועוד על השימושים לתקרות גבס מעוצבות

במאמר נלמד אילו סוגי תקרות גבס קיימים, מהן האפשרויות העומדות בפנינו וכיצד נעשית הנמכת תקרה

קרא עוד
מה ניתן לעשות עם נישות גבס בסלון?

מה ניתן לעשות עם נישות גבס בסלון?

המאמר יסביר לנו מהן נישות גבס בסלון ומהם יתרונותיהן של עבודות גבס אלו.

קרא עוד
כל מה שצריך לדעת על נישות גבס במטבח הביתי

כל מה שצריך לדעת על נישות גבס במטבח הביתי

המאמר יראה איך אפשר לשפר את מראה המטבח המינימלי בעזרת נישות גבס במטבח.

קרא עוד
כל מה שרציתם לדעת על תקרה אקוסטית לבית

כל מה שרציתם לדעת על תקרה אקוסטית לבית

המאמר יסביר את אחד השימושים הפופולאריים של הגבס בבניית תקרה אקוסטית לבית.

קרא עוד