18

ספקי שירות בתחום דודי שמש וחשמל

הדגשים החשובים לתהליך התקנת דוד שמש נכונה

במאמר יוסבר מהן הנושאים והדגשים שיש לשים לב אליהם במהלך התקנת דוד שמש חדש

בחירת דוד שמש ומתקין אמין

דוד שמש הוא מוצר "ישראלי" מאוד – אולי הישראלי מכל המוצרים; בשום מדינה בעולם אין למצוא כה הרבה דודי שמש על הגגות, ובשום מדינה אין התקנתם של דודי שמש (בדירות חדשות) מחוייבת על פי חוק כמו בישראל. אם קניתם דירה חדשה, ההתלבטות בדבר דוד שמש נחסכה מכם והוא הותקן על-ידי הקבלן הבונה. אם אתם מתלבטים האם להתקין דוד שמש בדירתכם, או האם להחליף דוד שמש שכבר איננו מתפקד, הנה כמה מחשבות על העניין :

האם זה כדאי מבחינה כספית -התשובה איננה חד משמעית. דוד שמש חוסך באנרגיה וחשבון החשמל נמוך יותר, אך ההוצאה לרכישתו גדולה יחסית (4000-3000 ש"ח, כולל הקולטים). לו היה סכום זה מושקע למשך חיי הדוד (כ-10 שנים), ייתכן שהיה מניב יותר מאשר החסכון בחשמל. קשה לבצע חישוב מדוייק, משום שקיימים משתנים רבים נוספים – מספר המשתמשים, תדירות השימוש, איזור המגורים, מרחק הדירה מהגג ועוד. ברור מכל מקום כי דודי שמש חוסכים אנרגיה ברמה הלאומית וגם נוחים מאוד לשימוש.

איזה נפח דוד לבחור - דודי שמש מסופקים במספר נפחים שבין 200-80 ליטר. הפרש המחירים איננו גדול, כך שהבחירה בנפח המתאים צריכה להיעשות לפי מספר הדיירים והרגלי השימוש שלהם. עבור דייר בודד או אפילו זוג דיירים, דוד שמש קטן בנפח 80 או 120 ליטר מספיק לחלוטין.

באיזה יצרן לבחור - דודי שמש אומנם חייבים על פי חוק להיות מיוצרים בהתאם לדרישות התקן הישראלי, אך קיימים ביניהם הבדלים גדולים מבחינת איכות, אריכות ימים, טיב החומרים, שנות האחריות, טיב ההתקנה ויעילות הפעולה. כמו ברוב המוצרים, דודי שמש איכותיים יותר הם גם יקרים יותר, ולכן השיקול הכספי חשוב; אך יש לזכור כי דוד שמש הוא מוצר בעל אורך חייםרב יחסית (כ-10 שנים) שתורם לאיכות החיים, ולכן כדאי להתאמץ מעט יותר ולקנות מוצר איכותי. כמובן, יש להקפיד על בחירה של יצרן מהימן ומורשה שמסוגל להציג תעודת תו-תקן ולהתרחק כמו מאש מכל מיני "חאפרים" ושרלטנים למיניהם .

באיזה מתקין לבחור - רוב המתקינים מבצעים עבודה דומה (שחייבת על פי חוק להיעשות לפי התקן הישראלי), ולכן המחיר הוא הגורם המכריע. אך שוב, יש להיזהר מאוד ממתקינים לא מורשים שאינם מופיעים ברשימות היצרן. התקנת דוד שמש גרועה, עלולה לעתים להסתיים באסון, או בנזק משמעותי! הדרך הבטוחה ביותר היא לרכוש דוד בעל תו תקן מיצרן מהימן ולהזמין התקנה מטעמו, וכך תהיה האחריות כוללת ושלמה.

להרחבה על בחירת דוד שמש ומתקין אמין ניתן לקרא במאמר 7 כללי זהב ברכישת דוד שמש ובבחירת טכנאי דודים אמין

נושאים שיש לסכם במועד הזמנת התקנת דוד שמש ולפני ביצועה


מחיר סופי - האם המחיר של המערכת כולל דוד, קולטים, צינורות ואביזרים, הובלה והתקנה .

חימום חשמלי - האם הדוד כולל מחמם חשמלי עם שרוול האצה ("מחמם מהיר"), והאם ההתקנה כוללת את חיבורי החשמל .

פינוי וסילוק של מערכת ישנה - אם יש צורך לפנות מערכת ישנה, להסכים על כך במפורש. יש לדבר במפורש על כך שפינוי מערכת ישנה קשה הרבה יותר מהתקנת מערכת חדשה (בגלל המשקל) ולא להסכים לשום "הפתעות" ותוספות במחיר. יש לוודא כי המתקין מפנה את המערכת הישנה בצורה מסודרת ולא משליך אותה ליד הבניין או במקום שאיננו מורשה .

בדיקה וכתב אחריות - בתום התקנת דוד שמש, יש לבדוק האם המים מתחממים (זה קורה כמעט מיידית), האם החימום החשמלי עובד, האם לא נגרם נזק לגג או לציוד אחר והאם לא נשארו על הגג חלקים, שברים ולכלוך (שפוגעים באיכות האטימה). יש להקפיד על קבלת כתב אחריות חתום ומפורט שכולל תאריך, וכן כתובת לקריאות שירות .

הדגשים שיש לשים לב אליהם במהלך התקנת דוד שמש

כלל בסיסי הוא להיות נוכח בהתקנה ולא להשאיר את המתקין על הגג לבדו, אין משתמע מכך שיש לשבת לטכנאי על הראש אבל התייחסותו של המתקין לנוכחותנו כבר תלמד אותנו המון: אם הוא עצבני ולא משתף פעולה אז כדברי הפתגם על ראש הגנב בוער הכובע ואם הוא נחמד והסברי אז יש לסמנו כמועמד אפשרי לבעל מקצוע צדיק. הדברים שיש לשים לב אליהם בעת התקנת דוד שמש נכונה הם:

מיקום ההתקנה - האם המתקין מודע למיקום הדוד ביחס לדירה, להפרש הגבהים ביניהם ולדרך בה ניתן להעלות את הציוד (הכבד!) הזה למקומו .

מיקום הדוד ביחס לקולטים - כדי להבטיח פעילות סדירה של הדוד לחימום המים יש לבדוק שתחתית הדוד גבוהה מחלקו העליון של הקולט, הקולטים צריכים להיות מכוונים לכיוון דרום במקום שאינו מוצל ומחוזקים לגג.

חיבור צינורות - לוודא חיבור נכון של צינורות הדוד לתשתית המים הביתית ולבדוק כיצד מתכוון המתקין להעביר את הצינורות עד לדירה ולהדקם היטב למקומם .

קיבוע הדוד והקולטים - התקן מחייב קשירה של המתקנים בחוטי מתכת, אך יש מתקינים שאוהבים "לדלג" על שלב זה בעבודה .

18

ספקי שירות בתחום דודי שמש וחשמל

מצא בעל מקצוע

טכנאי דודים מומלצים תל אביב

התקנה נכונה כאשר דוד השמש מוגבה מעל הקולטים

צילום של מתקין דוד שמש במהלך חיבור צנרת לדוד

כתבות ומאמרים

להתאים את גודל הדוד לגודל המשפחה

להתאים את גודל הדוד לגודל המשפחה

אתם נמצאים במצב שצריכים לבחור דוד שמש או דוד חשמל חדש?! לפני שאתם רצים לקנות דוד תקרו את המאמר זה הוא נותן את המידע הפורט על נפחים שונים של דודים ואיזה דוד הכי יתאים עבורכם.

קרא עוד
פתרונות חימום לבית

פתרונות חימום לבית

כל בית זקוק לחמיום בחורף - באיזה סוג של פתרון חימום אתם משתמשים בבית שלכם?

קרא עוד
התקנת דוד שמש לקויה - איך נמנע מעוקץ וטעויות של חובבנים

התקנת דוד שמש לקויה - איך נמנע מעוקץ וטעויות של חובבנים

במאמר יפורטו שיטות של חאפרים וטעויות של חובבנים הגורמים להתקנה לקויה של דודי שמש

קרא עוד
כל מה שחשוב לדעת לפני רכישת דוד שמש ובחירת טכנאי דודי שמש

כל מה שחשוב לדעת לפני רכישת דוד שמש ובחירת טכנאי דודי שמש

במאמר יוצגו כללי יסוד ברכישת דוד שמש חדש וכללי זהב בבחירת טכנאי דודים אמין ומקצועי

קרא עוד