7

ספקי שירות בתחום סוככים

מהם סוככי מסילות ומרקיזות?

במאמר יוסבר מהם סוככי מסילות ומרקיזות, מהם יתרונותיהם וחסרונותיהם, ומתי מומלץ להתקינם.

סוככי מסילות ומרקיזות

סוככים מאפשרים לנו להיות "בחוץ" ויחד עם זאת להיות מוגנים מפני קרינת השמש. יתרונם הגדול של סוככים הוא בניידותם, כלומר ביכולתם להיפתח ולהיסגר בהתאם לצורך (בניגוד לגגות ולפרגולות שקבועים במקומם תמיד). סוככים קלים להתקנה ולהפעלה (ידנית או חשמלית), והם אסתטיים וצבעוניים מאוד. בזכות יתרונותיהם, סוככים הפכו לפתרון הצללה המועדף על בתי עסק ועל בתים פרטיים כאחד.

סוככים מן הסוג הנפוץ ביותר – סוככי זרועות – מוגבלים במוטת הפתיחה שלהם: אורך הזרועות שלהם מוגבל ל-4-3.5 מטרים, משום שזרועות ארוכות יותר לא יהיו יציבות דיין לעמידה ברוחות עזות. כשיש צורך בסגירת מפתחים גדולים יותר, ובעיקר כשיש צורך בסגירה טובה שתשמש הגנה, לא רק מפני השמש בקיץ, אלא גם מפני הגשם והרוח בחורף - התקנת סוככי מסילות, משמשת כפיתרון המועדף.

סוככי מסילות מבוססים על מסילות קבועות שאינן ניידות, ולכן מצריכות התקנה קבועה ויציבה. בתוך המסילות נעות רצועות (או כבלים) אליהן צמוד בד הסוכך, ותנועת הרצועות מניעה את הבד ושומרת עליו מתוח וישר. המסילות הקבועות מקנות לבד ולסוכך עמידות גבוהה ברוחות חזקות ואטימה מפני הגשם.
סוככי מסילות יכולים להיות מותקנים מעל פרגולה או גגון או מעל שטח פתוח, בכל זוית ובכל שיפוע. ניתן להמשיך את המסילות כך שיצרו גם מעין "קיר" שסוגר את החלל עד לרצפה או לקרקע, כך שצורתו הכללית של הסוכך במצב סגור תהיה דומה לאות "ר". מסילות כאלה נקראות מסילות מתמשכות (מסילות שממשיכות מן התיקרה לריצפה), והסוכך כולו נקרא סוכך מסילות מתמשכות . סוככי מסילות מכל הסוגים יכולים להיות מופעלים ידנית או חשמלית, ואפילו אוטומטית – למשל, סוכך מסילות שנפתח אוטומטית באמצעות פקודה מחיישן גשם.

סוג מעניין של סוככי מסילות מבוסס על כבלים, שמתוחים היטב (באופן קבוע) בין שני קירות או עמודים ושעליהם נעה יריעת הבד של הסוכך באמצעות גלגלות מיוחדות. במצב מקופל, הבד של הסוכך נראה כמו קפלים של וילון הצמודים לקיר; במצב פתוח, הקפלים יוצרים מעין "גלים" ומכסים שטח גדול כמו מפרש מאוזן. סוככי כבלים כאלה יכולים לכסות שטחים גדולים יותר מסוככים אחרים, אך רק לצורך הצללה – הם אינם מספקים הגנה טובה מגשם או מרוח חזקה. במצב סגור הבד אינו נגלל ואינו מוגן, ולכן עלול לצבור אבק ולכלוך.

מרקיזות

מרקיזות הן סוג אחר של סוככים שמבוסס על עיקרון שונה. הבד של המרקיזה, מתוח בין מסגרות מתכת רחבות בצורת "ח" שמחוברות כולן לציר מרכזי אחד (בכל צד). עם הפתיחה של המרקיזה, הן נפתחות אחת אחת, עד שהן יוצרות צורה של רבע מעגל (או, ליתר דיוק, רבע גליל).
לצורת ה-"ח" של המסגרות שני יתרונות חשובים:

  • ראשית, הן חזקות, יציבות ומחוברות זו לזו, ולכן מרקיזות עומדות היטב ברוחות חזקות גם במצב פתוח.
  • שנית, מרקיזות סגורות גם מהצדדים ולא רק מלמעלה ומן החזית כמו סוככים אחרים, ולכן הן יעילות מאוד גם בהצללה וגם בהגנה מפני הרוח.

מרקיזות הן סוככים נאים, יעילים ואסתטיים מאוד, ולכן משמשות פעמים רבות להגנת חזיתותיהם של בתי עסק ואף לפירסומם. מרקיזות הן דרך מצויינת ויפה לסגירת מרפסת בצורה זמנית, הן בקיץ והן בחורף. מרקיזות קטנות מסוג מיוחד שמיועדות לחלונות בנויות ממסגרת "ח" יחידה, ולכן הסוכך נראה ישר ולא מעוגל. מרקיזות קטנות אלה נקראות גם מרקיזולטות והן אינן שונות מהותית מדגם של סוכך זרועות שנקרא סוכך חלון וידוע גם בשם סוכך זרועות ציר.

7

ספקי שירות בתחום סוככים

מצא בעל מקצוע

מתקיני סוככים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

פתרונות הצללה למרפסת

פתרונות הצללה למרפסת

במאמר יוצגו פתרונות שונים להצללת מרפסות כגון: סוככים למרפסות, מרקיזות ומסכי מסילות

קרא עוד
פתרונות הצללה לחלונות

פתרונות הצללה לחלונות

במאמר יפורטו פתרונות הצללה לחלונות כגון תריסים וסוככים חיצוניים, יצוינו החסרונות ויתרונות של כל פתרון הצללה לחלון

קרא עוד
כיצד נבחר סוכך למרפסת?

כיצד נבחר סוכך למרפסת?

במאמר יוסבר על החשיבות שבהתקנת סוככים למרפסת, אילו סוגי סוככים קיימים, איך נבחר סוכך ומה צריך לוודא לפני ההתקנה שלו.

קרא עוד