24

ספקי שירות בתחום ריצוף וחיפוי

חיפוי קירות

במאמר יוסבר מהו חיפוי, מהם הצורות השונות להנחת אריחים ע"ג הקירות, ועל מה יש לשים לב בעבודות החיפוי.

תוכן עניינים

חיפוי קירות

במונח חיפוי אנו משתמשים בהקשר של ציפוי, או כיסוי, של קירות במעטה מגן. יש להבחין בין חיפוי של קירות חיצוניים של בניינים לבין חיפוי של קירות פנימיים כגון קירות של חדרי שירותים ורחצה, מטבחים, ואולי מקומות נוספים (מזווה, סביב כיור שירות וכדומה). חיפוי של קירות חיצוניים יכול להיעשות במגוון חומרים – טיח, אבן, שיש, זכוכית, קרמיקה, פסיפס, ולעיתים אף חומרים מיוחדים כגון חלוקי נחל, לוחות מתכת ועוד – והוא נעשה תמיד כחלק מתהליך הבנייה של הבניין. חיפוי קירות פנימיים מתבצע כחלק מתהליך העיצוב הסופי של הדירה החדשה, או במהלך שיפוצים שנעשים בדירה קיימת.

ההבדל העיקרי בין ריצוף לבין חיפוי הוא כמובן המישור בו עובדים – בעוד שריצוף נעשה במישור המאוזן, חיפוי נעשה במישור המאונך. על כן, הטכניקה הנפוצה ביותר של ריצוף (הנחה באמצעות טיט על שכבת חול) איננה ישימה לגבי עבודות חיפוי קירות. לעובדה זו כמה משמעויות: קודם כל, מכיוון שאין שכבת חול שניתן "לשחק" בגובהה ולהגיע לפילוס מושלם, הקירות אותם מחפים חייבים להיות ישרים ככל האפשר, ללא "הרים וגבעות"; שנית, חייבים להתחיל את החיפוי מלמטה ולהתקדם כלפי מעלה שורה אחרי שורה; ושלישית, חייבים להשאיר "פוגות" בין האריחים על-מנת להבטיח את היישור והדיוק בהנחה שלהם (וגם כדי להבטיח איטום, כפי שנראה להלן).

הטכניקה הכמעט יחידה לחיפוי קירות היא אם כן הדבקה של אריחים לקיר באמצעות שכבת טיט. השמירה על קווים ישרים בין האריחים ועל המישור הישר של הקיר כולו איננה משימה פשוטה, ולכן חשוב לבצע זאת באמצעות בעל מקצוע מומחה בלבד. תהליך חיפוי ארוך יותר מאשר תהליך ריצוף, משום שחייבים להניח מספר מועט של שורות ולהמתין לייבוש (לפחות חלקי) בטרם ניתן להניח את השורות הבאות. גם הפחת של אריחי חיפוי גדול יותר מאשר הפחת של אריחים לריצוף, משום שיש צורך להתאים אריחים רבים למקומות צפופים ומסובכים (למשל, סביב ברזים, סביב אמבטיה או מקלחון וסביב מתקנים אחרים).

חיפוי קירות בחדרי שירותים ורחצה חייב להיעשות תוך השארת מרווחים ("פוגות"), אותם יש למלא אחר-כך באמצעות חומר מילוי ("רובה") על-מנת להבטיח אטימה מלאה מפני חדירת מים. הדבר חשוב במיוחד בעת חיפוי הקירות שסביב אמבטיה או מקלחון, שם זורמים המים ישירות על גבי האריחים. תשומת לב מיוחדת חייבת להיות מוקדשת לאיטום מוחלט סביב
הברזים או סביב מתקנים אחרים שקבועים בקיר האמבטיה או המקלחת; יש להקפיד כי האיטום יהיה לעומק – סביב הצינורות או המתקנים – ולא רק באזור האריחים שמכסים אותם.

בחיפוי קירות שנבנים מראש בצורה חלקה וישרה מאוד, כגון קירות מגבס או מבלוקים של גבס, ניתן להשתמש בשיטה של הדבקה ישירה באמצעות דבק מיוחד לאריחים ולא באמצעות טיט. זו שיטת הנחה נקייה, קלה ומהירה יותר, שגם חוסכת נפח בחדר (2-1 מ"מ דבק מאחורי האריחים במקום 3-2 ס"מ של טיט). גם בשיטה זו עדיף להיעזר ברצף מומחה, משום שהתאמת האריחים ויישורם תוך השארת פוגות איננה משימה פשוטה. בעת חיפוי קירות גבס יש להקפיד עוד יותר על אטימת הפוגות כהלכה, משום שגבס ניזוק ממים יותר מאשר בטון או בלוקים.

במטבחים, חיפוי הקיר שבין משטח העבודה ("שיש") לבין ארונות המטבח העליונים חייב כמובן להיעשות לאחר ששני האלמנטים האלה כבר מורכבים במקומם. חשוב ביותר להקפיד על הנחת החיפוי מעל למשטח ועל אטימה טובה של החיבור ביניהם, על-מנת למנוע נזילות מים אל מאחורי המשטח.

פעמים רבות משלבים בין האריחים אלמנטים קישוטיים – אריחים צבעוניים, פסי קישוט, חלקי פסיפס וכדומה. עבודת ההנחה של אריחים כאלה אינה שונה מהותית מאשר הנחה של אריחים אחרים, אך יש לבדוק היטב – לפני שמתחילים בכלל בתהליך של חיפוי הקירות – האם אריחי הקישוט הללו מתאימים בדיוק למקומם מבחינת הגודל וישתלבו היטב במראה הכללי של החיפוי כולו.

24

ספקי שירות בתחום ריצוף וחיפוי

מצא בעל מקצוע

רצפים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

חיפוי שיש – כל המידע והטיפים לחיפוי קיר שיש

חיפוי שיש – כל המידע והטיפים לחיפוי קיר שיש

בכל מקום שיש בו חיפוי שיש, הוא תמיד נראה זוהר ואלגנטי. כיצד נוצרים אריחי חיפוי שיש? היכן רצוי ליישם אותם כחיפוי? מה היתרונות שלהם ומה העלות? אנחנו כאן כדי לענות לכם על כל השאלות.

קרא עוד
חיפוי בריקים – כשההיסטוריה וההווה נפגשים

חיפוי בריקים – כשההיסטוריה וההווה נפגשים

בריקים הם אחד מסוגי החיפוי היפים ביותר שמשלבים יחד כמעט את כל התכונות שתבקשו. הם גם חזקים ועמידים מצד אחד, ומאידך יפיפיים וקשה מאוד להתעלם מהנוכחות שלהם.

קרא עוד
חיפוי קירות מטבח – כשיעילות ויופי נפגשים

חיפוי קירות מטבח – כשיעילות ויופי נפגשים

בחירת אריחים למטבח שלכם היא משימה חשובה מאין כמותה, בין אם אתם מתכננים מטבח חדש או משפצים את המטבח הקיים. אז אילו אריחים לבחור כשמדובר על חיפוי קיר מטבח? מה הולך כיום? עלויות? טיפים? על כל אלה ועוד במאמר שלפניכם.

קרא עוד
חיפוי קירות אמבטיה – סוגים, גדלים, צבעים ודוגמאות

חיפוי קירות אמבטיה – סוגים, גדלים, צבעים ודוגמאות

היצע האריחים לחיפוי קירות שקיים היום בשוק הוא עצום, ועל מנת שלא תתבלבלו ממנו, ננסה לתת לכם במאמר זה הסברים ומידע שיסייע לכם לבחור את האריחים הנכונים לסביבה הרטובה של חדר האמבטיה.

קרא עוד
חיפוי לקירות הבית מתחיל ב - חיפוי קרמיקה

חיפוי לקירות הבית מתחיל ב - חיפוי קרמיקה

מטרתו של מאמר זה היא לעזור לכם להכיר קצת יותר את אריחי חיפוי קרמיקה ואת הפוטנציאל הטמון בהם ולסייע לכם לקבל את ההחלטה לבחור בהם, ללא היסוס.

קרא עוד
חיפוי קירות פנים – אריחים מכל הסוגים וכל המינים

חיפוי קירות פנים – אריחים מכל הסוגים וכל המינים

חיברנו עבורכם מעין מדריך קצר שיסביר לכם קצת יותר על כל סוגי חפויי הבית ויעזור לכם לבחור את האריחים המתאימים לחיפוי קירות פנים בחלל בבית.

קרא עוד
חיפוי קירות - סטייל, צבעים, דוגמאות ועלויות

חיפוי קירות - סטייל, צבעים, דוגמאות ועלויות

הבחירה בסוג חומר הגלם ממנו יותקן החיפוי על קירות הבית משמעותית ביותר ובמאמר זה ננסה לעזור לכם לקבל אותה ולתת קצת טיפים והסברים על סוגי החיפוי הקיימים ביום בשוק.

קרא עוד
חיפוי קירות גרניט פורצלן  – החיפוי המושלם לקירות

חיפוי קירות גרניט פורצלן – החיפוי המושלם לקירות

בתחום אריחי החיפוי, המלך הבלתי מעורער הוא חיפוי קירות גרניט פורצלן. למה דווקא הוא? כיצד הוא מיוצר? לאיזה אזורים בבית הוא מתאים? על שאלות אלה ועל אחרות תוכלו למצוא מענה במאמר זה.

קרא עוד