21

ספקי שירות בתחום טכנאי מחשבים

התקנת רשת מחשבים

במאמר יוסבר מהי רשת חוטית ורשת אלחוטית, מהם ההבדלים ביניהם וכיצד נתקין רשת מחשבים בבית או במשרד.

תוכן עניינים

התקנת רשת מחשבים

רשת תקשורת היא הדרך בה מחשבים "מדברים" זה עם זה. כמעט כל המחשבים בעולם קשורים ביניהם ברשת, הלא היא רשת האינטרנט. ברמה המקומית, מחשבים ביתיים או משרדיים יכולים להיות קשורים ביניהם ברשת לצורך שיתוף מידע, שיתוף משאבים חיצוניים (מדפסת, סורק, פקס, מודם וכו') ואפילו לצורך שיתוף של כוח מיחשוב. רשת מקומית כזאת שמחברת בין מחשבים יכולה להיות חוטית או אלחוטית.

כפי ששמה מעיד עליה, רשת חוטית מקשרת בין מחשבים באמצעות חוטים – ליתר דיוק, כבלים מיוחדים שנקראים כבלי רשת. רשת חוטית פשוטה ביותר שמוכרת לכולנו היא הכבל שבין המחשב שלנו לבין מודם (או נתב - Router) האינטרנט שמקשר אותנו לרשת האינטרנט העולמית. אם יש כמה מחשבים בבית, אין שום בעייה לחבר את כולם לאותו נתב אינטרנט, כך שכולם יוכלו להיות מחוברים דרכו לאינטרנט: בחלק מנתבי האינטרנט יש כניסות לשניים, שלושה או אף ארבעה מחשבים שונים, כך שכולם מחוברים (באמצעות כבלי רשת) לאותו נתב ודרכו לאינטרנט. נתב זה מאפשר גם לאותם מחשבים "לדבר" זה עם זה, והרי לנו רשת מחשבים ביתית פשוטה ויעילה.

דרך אחרת, יעילה אף יותר, היא להתקין מרכזת (Hub) ביתית קטנה שבה 8-4 כניסות לכבלי רשת. מרכזת כזאת יכולה לחבר בין כל המחשבים הביתיים לבין עצמם ובינם לבין המשאבים המשותפים (מדפסת, נתב האינטרנט וכו'), והיא יוצרת בעצם רשת מחשבים מקצועית לכל דבר. יתרונותיה של התקנת רשת מחשב שכזו, הן בכך שהיא אמינה מאוד, חסינה מהפרעות, עובדת במהירות גבוהה ומאפשרת חיבור של כל ציוד קצה שמכיל כרטיס תקשורת סטנדרטי. רשת מחשבים כזאת מתאימה בהחלט גם למשרד קטן.

חסרונה היחיד של רשת חוטית הוא החוטים - כבלי הרשת שחייבים לחבר בין כל פריטי הציוד. במשרד בד"כ הדבר לא ייצור בעיה מהותית, אך בבית עלולים הכבלים להוות מכשול וגם מפגע אסתטי. להקלת הקישוריות הביתית, ובעיקר להקלת השימוש במחשבים ניידים, הומצאה הרשת האלחוטית. רשת אלחוטית מבוססת על נתב אלחוטי, שמשדר וקולט את תעבורת התקשורת באמצעות גלי רדיו. נתב זה מכיל גם כניסת תקשורת רגילה, אליה ניתן לחבר את נתב (או מודם) האינטרנט הביתי, וכך יכולים מחשבים רבים להתקשר דרכו אל רשת האינטרנט. קיימים גם
נתבי אינטרנט שמשמשים גם כנתב של רשת אלחוטית ביתית, וזה מנגנון נוח מאוד שמרכז את כל חיבורי הרשת במכשיר קטן אחד.

יתרונה של רשת אלחוטית הוא בכך שהיא מייתרת את כל הכבלים והחיבורים הפיזיים, ושניתן להתחבר אליה באמצעות מחשב נייד מכל מקום בטווח הקליטה והשידור שלה. נוח מאוד ומפתה מאד, שטכנאי מחשבים, יתקין בבית או במשרד רשת אלחוטית ולא חוטית - אך כדאי להיות מודעים לכמה חסרונות של רשת אלחוטית:

  • כל מחשב שמתחבר אליה חייב להכיל כרטיס (או בקר) רשת אלחוטית. כרטיס תקשורת כזה הוא כבר סטנדרט במחשבים ניידים, אך לא במחשבים נייחים. מחשב ביתי רגיל אינו מסוגל "לדבר" עם רשת אלחוטית ללא תוספת כרטיס כזה.
  • גם רוב הסוגים של ציוד היקפי (למשל, מדפסות) אינם מכילים כרטיס תקשורת אלחוטית. ניתן אומנם לחבר מדפסת לאחד המחשבים ובכך לאפשר שיתוף שלה, אך זה מנגנון מסורבל למדי.
  • רשת אלחוטית נתונה להפרעות חיצוניות ופנימיות, ורמת הקליטה בין חדרים שונים וקומות שונות יכולה להיות שונה מאוד. בדירה גדולה או בבית פרטי, נתב יחיד עלול בהחלט שלא "לכסות" את כל החדרים.
  • רשת אלחוטית חשופה להאזנה חיצונית, ויש להגן עליה באמצעות הגדרות מיוחדות שימנעו גלישה לא מורשה דרכה (למשל, של השכנים).

רשת אלחוטית איטית יותר מאשר רשת חוטית. בבית שבו מחשב או שניים כמעט שאין מרגישים בכך, אך במשרד עם כמה מחשבים פעילים עלולים בהחלט להרגיש ירידה ברמת הביצועים של הרשת. לקריאה נוספת על רשת אלחוטית, מה היא כוללת, יתרונותיה וחסרונותיה - ראה "המדריך לרשת אלחוטית ביתית" - כפי שפורסם במדור המחשבים של אתר YNET.

21

ספקי שירות בתחום טכנאי מחשבים

מצא בעל מקצוע

טכנאי מחשבים מומלצים תל אביב

כתבות ומאמרים

כל המידע על שיעורים פרטיים במחשבים

כל המידע על שיעורים פרטיים במחשבים

במאמר יוסבר מה ההבדל בין לימודי מחשב מסודרים בבי"ס למחשבים לבין מורה פרטי, וכיצד לבחור מורה פרטי למחשבים.

קרא עוד
תיקון רשת מחשבים

תיקון רשת מחשבים

במאמר יפורטו מהן הבעיות הנפוצות ברשת תקשורת מחשבים, איך היו נוהגים לטפל בהן בעבר, ואיך מטפלים בהן כיום.

קרא עוד
תקשורת מחשבים

תקשורת מחשבים

במאמר יוסבר מהי רשת תקשורת אלחוטית, מהם היתרונות שלה על פני הרשת הישנה, ועל מה יש להקפיד בהתקנת רשת שכזו.

קרא עוד