18

ספקי שירות בתחום דודי שמש וחשמל

המדריך המלא לביצוע תחזוקת דודי שמש וחשמל

במאמר יוסבר על הדרכים המרכזיות לביצוע תחזוקת דודי שמש וחשמל כדי לשמור עליו לאורך זמן

תחזוקת דודי שמש וחשמל

דודי שמש וחשמל הינם מתקנים יעילים וחסכוניים לחימום מים לבית לאורך כל השנה. מוצרים אילו אמורים לשרת אותנו לתקופה משוערת של 10 שנים לפחות ואף יותר בהתאם לרמת השמירה והתחזוקה שלהם. על מנת להבטיח את אורך חיי הדוד חשוב מאד להקפיד על תחזוקת דודי שמש וחשמל בדברים קטנים שאתם יכולים לעשות בעצמכם ובתחזוקה שנתית של טכנאי דודים מוסמך שתחסוך עלויות לטווח הארוך. במאמר הבא נעבור על בעיות שכיחות וכיצד למנוע אותן באמצעות תחזוקה שוטפת של דודי שמש:

תחזוקה שוטפת של דודי שמש למניעת אבנית

הצטברות אבנית היא הגורם הראשי לתקלות של דודי שמש וחשמל כאחד. המים בישראל "קשים" – מכילים כמות גדולה של סידן ושל מינרלים אחרים – ובחלק מאזורי הארץ אפילו קשים במיוחד. כאשר המים מתחממים, המינרלים הללו מופרדים מן המים, שוקעים בדוד ובקולטי השמש ונצמדים בצורת אבנית לגוף החימום החשמלי ולחלקי מתכת אחרים. כך נוצרות סתימות, וכך יורדת יעילותם של גוף החימום ושל הקולטים. ניקוי אבנית איננו פעולה פשוטה, וכאשר כבר מורגשת ירידה חדה ביעילות הדוד או מתרחש קצר חשמלי בגוף החימום, המצב מן הסתם גרוע למדי .

טיפולי תחזוקת דודי שמש למניעת אבנית:
- ביצוע תחזוקה שוטפת של ניקוי אבנית אחת לתקופה ובמיוחד לקראת החורף בו נזדקק לשימוש נרחב יותר של הגוף החשמלי ומאיץ החום.
- התקנת פילטרים (מסננים) עוזרים במידת מה, אך רק אם הם מוחלפים בתדירות קבועה .
- התקנת שרוול פלסטיק המונע ומקטין הצטברות של אבנית על גוף החימום

תחזוקה שוטפת של דודי שמש למניעת נזילות

הסיבות הרבות לנזילות בדודי שמש ואף במקרים חמורים יותר פיצוץ של צינורות או חלקים מהדוד היא התחממות יתר של המים בדוד. ניתן יהיה להבחין בתופעה כאשר המים בדוד מתחממים אך אוזלים מהר ולא מספיקים למקלחת ממוצעת, בנוסף ניתן יהיה להבחין בשלוליות שמצטברות בסמוך לדוד או מתחתיו. הדרך הטובה ביותר להימנע מתופעה זאת היא להתקין ווסת טמפרטורה לחום המים, זהו אמצעי מעולה להימנעות מכוויות ושמירה על הדוד והצנרת הביתית. אי התחממות יתר של המים גם תקטין את כמות האבנית שנוצרת וגם תעזור בחיסכון אנרגיה וחשמל בכך שלא ייווצר חימום מיותר של המים מעבר לנדרש. במקרים בהם גילינו נזילות או פיצוץ בדוד אין מנוס מלהזמין טכנאי דודים מומחה לטיפול בבעיה.

תחזוקה של קולטי שמש

קולטי השמש של דודי שמש בנויים כרשת של צינורות ומשטחים מרותכים, שאין אפשרות להעביר דרכה חוטר ניקוי. ניתן לבצע שטיפת קולטים חלקית באמצעות פירוק הקולטים והזרמת מים נקיים דרכם, אך פעולה זו קשה למדי לביצוע; יתרה מזאת, פירוק הקולטים והרכבתם מחדש עלולים להוביל לשרשרת של תקלות בחיבורים, שנגועים בדרך כלל בחלודה, ולחייב תיקון יקר מאוד. מסיבות אלו, שטיפת קולטים היא פעולה נדירה למדי. סוג אחר של שטיפת קולטים – שטיפה חיצונית לשם הסרת האבק שהצטבר עליהם – מומלצת מאוד, מכיוון שהיא מעלה מאוד את יעילותם. אם יש גישה קלה אליהם, מומלץ לבצע שטיפת קולטים חיצונית מידי כמה שבועות, בעיקר בתקופות המעבר המאובקות (אביב וסתיו).

החלפת פלאנג' וגוף חימום כפעולות תחזוקה

החלק הקרוי פלאנג' (או פלאנץ', מאנגלית: Flunge – גליל, צילינדר) הוא גליל מתכת שמוברג לתחתיתו של דוד החימום ועליו מורכבים גוף החימום החשמלי, התרמוסטט, מאיץ חום (אם קיים) והחיבורים החשמליים החיצוניים. החלק נמכר בדרך כלל כיחידה אחת ומוחלף כיחידה אחת – אין טעם להחליף חלקים בודדים מתוכו, מכיוון שבדרך כלל כולם מתכסים אבנית ומתבלים באותה מידה. בעת החלפת פלאנג' מרוקנים את תכולת הדוד כולו, ולכן זו הזדמנות טובה לבצע גם ניקוי אבנית מתוכו (אומנם, רובה נשטף החוצה בעת ריקון הדוד).

תיקון גוף חימום הוא התיקון הנפוץ ביותר בתיקון דודים (הן בדודי חשמל והן בדודי שמש שמכילים גוף חימום חשמלי). גוף החימום מתכסה בהדרגה באבנית, שמשמשת כמבודד, וכתוצאה מהצטברות האבנית מתרחשים שני תהליכים – יעילות החימום יורדת, והטמפרטורה הפנימית של גוף החימום עולה עד כדי כך שהיא מבקעת את המעטה הפנימי שלו וגורמת לקצר חשמלי. בשלב זה אין מנוס מלהחליף את גוף החימום.



18

ספקי שירות בתחום דודי שמש וחשמל

מצא בעל מקצוע

טכנאי דודים מומלצים תל אביב

ניקוי קולטים במסגרת תחזוקה שנתית שוטפת

כתבות ומאמרים

5 המלצות לטיפול בבעיית זרם חלש של מים חמים

5 המלצות לטיפול בבעיית זרם חלש של מים חמים

במאמר יוסברו הסיבות האפשריות לעוצמת לחץ מים חלשה מדוד השמש ויפורטו המלצות כיצד לטפל בכל בעיה אפשרית

קרא עוד
כל מה שרציתם לדעת על החלפת גוף חימום בדוד שמש

כל מה שרציתם לדעת על החלפת גוף חימום בדוד שמש

במאמר יוסבר כיצד מבוצעת עבודה של החלפת גוף חימום בדוד שמש, הציוד הנדרש ושלבי העבודה.

קרא עוד