29

ספקי שירות בתחום איטום גגות

עבודות איטום - כיצד מתבצע איטום מבנים ותחזוקה נכונה לאורך זמן

במאמר יוסבר מהו איטום מבנים, מי אחראי על תיקון האיטום וכיצד נשמר את מערכת האיטום במבנה

עבודות איטום מבנים לקראת החורף

ישראל איננה משופעת בגשמים, ועל כן מפליא הדבר כיצד בארץ חמה כל כך, קיימות כל כך הרבה בעיות של איטום מבנים ושל רטיבות בתקרות ובקירות. הדבר נובע מחוסר הקפדה על איטום מבנים יסודי ומקצועי בזמן הבנייה, תהליך איטום זה שמבוצע בתהליכי הבנייה אמור לתת פתרונות למניעת חדירות מים או רטיבות בכל חלקי מעטפת המבנה, מחלקי מבנה תת קרקעיים כגון מקלטים ומרתפים, דרך קירות חיצוניים ועד איטום גגות. הבעיות השכיחות הנגרמות מתוצאה של איטום מבנים לקוי או אי ביצוע תחזוקה מתאימה הם: חדירת רטיבות מדירה לדירה בבתים משותפים, חדירת רטיבות מגגות, מרפסות פתוחות או אדניות ומאגרי מים, ובעיות מורכבות יותר של חדירת רטיבות ממבנים תת קרקעיים. לו הייתה ישראל גשומה וקרה כמו אירופה, מן הסתם הייתה הקפדה גדולה יותר בענייני איטום ובידוד. מכל מקום, לקראת החורף, כדאי לוודא כי ביתנו שלנו מוכן היטב לקראת הגשמים ולא יזמן לנו "הפתעות" רטובות .

עיתוי ביצוע עבודות איטום מבנים ואחריות לעלויות התיקון

בעיות איטום או רטיבות שהתגלו בחורף יש לפתור בעונת הקיץ ולא להמתין עד תחילת החורף הבא. כמעט בלתי אפשרי לבצע עבודות איטום יעילות וטובות תחת גשם, או כאשר הגג, התקרה או הקיר כבר רטובים. איטום מבנים ובידוד יש לבצע בשיא הקיץ, כאשר כל הרטיבות כבר יבשה לחלוטין וכאשר חומרי האיטום והבידוד מתקשים במהירות ונצמדים היטב לתשתיות היבשות . לעיתים נוצרים חיכוכים בנושא האחריות לעלויות תיקון התקלות, בהתאם לחוק במקרים של בעיות איטום בשטחים המשותפים לכל בעלי הדירות ובפרט שטחים ציבוריים כגון מקלטים, מרתפים, פירי מעליות, חדרי מדרגות, חדרי אשפה, חניונים וכדומה, אחריות התיקון והעלויות חלה על ועד הבית וכל דייר ישלם על פי חלקו היחסי בבניין. בבעיות איטום בקירות משותפים בין דירות ומרפסות אחריות התיקון והעלויות חלה על הדיירים המעורבים.

תחזוקת מבנים - פעולות למניעת בעיות רטיבות

תחזוקה נכונה של עבודות איטום במבנה תאריך את משך החיים של מערכת האיטום ותחסוך עלויות רבות בטווח הארוך, הכוונה אינה לפעולות ניקיון כלליות אלא לפעולות שיש לבצע באופן קבוע.

ניקוי הגג - גגות שטוחים אינם שטוחים ממש, אלא משופעים לכיוון המרזבים. שיפוע נכון ונקי הוא הדרך הטובה ביותר למניעת הצטברות מים בשלוליות, שבמוקדם או במאוחר יובילו לנזילות. על כן יש לוודא כי הגג נקי וחלק, כי כל הצינורות מוגבהים ואינם יוצרים "מחסומים" לזרימת המים, וכי תחת דודי השמש ובסביבות המרזבים אין מרבצי אבק וחול. לאחר טאטוא יסודי, רצוי לשטוף את הגג באמצעות צינור ולבחון האם המים מתנקזים כהלכה.

ניקוי המרזבים - פתחי הניקוז של הגג חייבים להיות נקיים מכל לכלוך, חול ושיירים כלשהם. חשוב לדעת, כי פתחי הניקוז החשופים לעין הם רק קצהו של צינור, שפעמים רבות בנוי כ"ברך" או מכיל קטע ישר שנעלם מעינינו. על כן, פתח נקי איננו ערובה לצינור נקי! הדרך הטובה ביותר היא למלא דלי מים, לרוקן אותו בבת אחת לתוך פתח הניקוז ולוודא כי המים זורמים מהר ובחופשיות.

תיקוני איטום - אם בזמן הניקוי נחשפים סדקים או קרעים בשכבת האיטום, יש לתקנם מיידית. רצוי להזמין בעל מקצוע שיקבע האם תיקונים קלים יספיקו, או האם יש לבצע איטום גגות חוזר. כדאי גם לבחון את הגג כולו ולא רק את שכבת האיטום – האם כל הפתחים לצינורות ולכבלים אטומים היטב, האם הקירות והמעקות אינם סדוקים, והאם פתחי הכניסה והיציאה אטומים. שכבת איטום תקינה איננה יכולה להגן מפני חדירת מים מפתחים כאלה!

מרפסות - יש לוודא כי פתחי הניקוז של המרפסות נקיים לחלוטין וכי התפרים שבין המרצפות ("פוגות") מלאים ואטומים. פוגות פתוחות יש למלא בעזרת "רובע". יש לבחון את הקירות ולוודא כי אינם סדוקים – קיר סדוק מעביר מים בקלות רבה! את הסדקים יש למלא בשפכטל לשימוש חיצוני, ואת הקירות יש לצבוע בצבע גמיש ואטום למים (כדוגמת "רב גמיש").

קירות חיצוניים - אם בזמן החורף הופיעה רטיבות בקירות חיצוניים, זו בעייה חמורה שיש לפותרה במשך הקיץ בעזרת בעלי מקצוע מוסמכים לכך.

חלונות - חלונות שמחדירים רטיבות או רוח הם צרה צרורה, ומעידים על איכות בנייה וגימור לקויה. כמעט ואין אפשרות לתקן חלונות כאלה, ואמצעי איטום ובידוד שונים מספקים בדרך כלל פתרון זמני וחלקי לטווח קצר בלבד. חלונות לקויים או ישנים רצוי להחליף, אך לעשות זאת רק באמצעות בעל מקצוע רציני ואמין שמייצג חברה ידועה ואחראית. חלונות עם זכוכית בידודית מספקים הגנה מצויינת מפני קור (וגם מפני חום בקיץ!), וגם מפחיתים מאוד את עוצמת הרעש החודרת לדירה.

תחזוקה טובה במועדה וכמה בדיקות פשוטות לפני שהגשמים מתחילים יסייעו לנו לעבור את החורף בשלום!

29

ספקי שירות בתחום איטום גגות

מצא בעל מקצוע

קבלני איטום מומלצים תל אביב

איטום יסודות בניין ע"י חברת איטום

בידוד קיר בטון במרתף ע"י שימוש בטכניקה של התזת זפת לאיטום

כתבות ומאמרים

יריעות איטום ביטומניות -  מהן ומתי כדאי לעשות בהן שימוש?

יריעות איטום ביטומניות - מהן ומתי כדאי לעשות בהן שימוש?

במאמר יוסבר מהן יריעות איטום ביטומניות ומה יתרונות השימוש בהן בעבודות איטום

קרא עוד
שיטות איטום גגות נפוצות ויעילות לחורף יבש

שיטות איטום גגות נפוצות ויעילות לחורף יבש

במאמר יפורטו השיטות השונות לאיטום גגות ומה היתרונות והחסרונות בשימוש בשיטות השונות

קרא עוד
גגות רעפים - פעילות מונעת שיטות נפוצות לצורך איטום גג רעפים

גגות רעפים - פעילות מונעת שיטות נפוצות לצורך איטום גג רעפים

המאמר יסביר על תחזוקת גגות רעפים ושיטות איטום לגגות רעפים

קרא עוד